De la instaurarea
guvernului comunist la Chisinau pana azi cabinetul de ministri
In aceasta gara sunt o multime de ministri demisi de presedintele Voronin pentru gafe, insuccese, prestatie proasta si tot acestia obtin tot de la presedinte in scurt timp alte functii, mai importante decat precedentele.
Conform Legii Guvernului nici un Ministru nu este in drept sa practice activitate de intreprinzator personal sau prin terte persoane, iar Codul penal spune ca cei care dau dovada de protectionism atrage pedepse serioase.
Alte voci spun ca presedintia pregateste decretele pentru numirea unor noi ambasadori ai R.Moldova din lista de demnitari publici vechi.
Rau la Aparare bun la NATO
Victor Gaiciuc
Victor Gaiciuc a fost demis din functia de ministru al Apararii la 15 octombrie 2004, prin decretul presedintelui Voronin, dupa ce Consiliul Suprem de Securitate a facut demers cu privire la demiterea din functie a lui Gaiciuc.
Voronin a criticat activitatea Ministerului Apararii, pentru lipsa unei evidente reale a patrimoniului militar al Armatei Nationale (amintim aici furtul armelor si munitiilor din depozitele de armament de la Bulboaca) si cazurile de incalcare a drepturilor militarilor in termen.
La 12 ianuarie 2005, peste doar trei luni, Guvernul
Azi, ministrul demis de candva, este «excelenta sa» si isi are resedinta la Bruxelles, reprezentand Moldova in structurile NATO, dar si in Marele Ducat de Luxembourg.
Demis si iar avansat
Nicolae Cernomaz
Nicolae Cernomaz a intrat in activitatea guvernamentala in 1996, cand Petru Lucinschi
In perioada 22 noiembrie 2000 27 iulie 2001, Nicolae Cernomaz a indeplinit functia de ministru al Afacerilor Externe. A fost demis de catre presedintele Vladimir Voronin la numai trei luni de la reconfirmarea sa in calitate de membru al Guvernului Vasile Tarlev.
Dupa mai bine de un an si jumatate, la 26 martie 2003, a fost numit Ambasador in Ucraina si, prin cumul, in Republica Azerbaidjan si Georgia. La 25 ianuarie 2005, a fost rechemat din functie.
Incompetent la Justitie, perfect la Presedintie
Ion Morei
Ion Morei, a detinut functia de procuror de Balti in perioada in care Victor Morev era primar in acest oras. Acum Morev este dat in urmarire generala, si procurorul de Balti ar fi trebuit sa raspunda macar ceva pentru fraudele de care este acuzat fostul primar.
El a venit de la Balti la Chisinau, fiind numit in functia de Ministru al Justitiei. La 12 februarie 2003, presedintele Voronin, fiind nemultumit de «modificarile si completarile la Legea privind partidele si alte organizatii socialpolitice care nu au fost bine gandite»,
Doar la cateva luni dupa demisia sa din functia de ministru, el a fost numit in fruntea Consiliului suprem de securitate si decorat cu Ordinul «Gloria Muncii», fiind situat deja de cativa ani in cladirea Presedintiei.
Ministru, ambasador si somer?
Nicolae Dudau
Diplomatul Dudau
Recent, presedintele Vladimir Voronin a semnat decretul cu privire la rechemarea lui Nicolae Dudau din functia de Ambasador Extraordinar si Plenipotentiar al R. Moldova in Republica Italiana. In urmatoarele zile, excelenta sa va parasi resedinta de pe strada Via Montebello din Roma.
Din rezerva la Budapesta
Valeriu Bobutac
La 7 noiembrie 2001, Guvernul condus de Vasile Tarlev
Bobutac a fost rechemat la 1 februarie 2002, desi abia la data de 20 martie 2002, Guvernul a numit un alt ambasador la Moscova.
In urmatorii ani, Valeriu Bobutac a facut parte din rezerva de cadre a MAE al R. Moldova, ca ambasador la dispozitia Ministerului.
La 12 ianuarie 2005, Valeriu Bobutac a fost numit ambasador extraordinar si plenipotentiar al R. Moldova in Ungaria si prin cumul de misiuni si in Republica Ceha, Slovacia, Croatia, Slovenia, Bosnia si Hertegovina, Sfantul Scaun si Comisia Dunarii,
Dictator la TRM cuminte in Tara Elena
Iulian Magaleas
Jurnalistii de la Teleradio Moldova
Legea prevede responsabilitatea ministrilor pentru protectionism
Viorel Furdui, expert juridic IDIS «Viitorul»
Conform Legii Guvernului (art. 29) Ministrul nu este in drept:
1) sa detina o oricare alta functie in organele autoritatilor publice centrale si locale;
2) sa se incadreze in organele de conducere a unitatilor comerciale;
3) sa practice activitate de intreprinzator personal sau prin terte persoane;
4) sa detina o alta functie retribuita, cu exceptia activitatii stiintificopedagogice.
Toate mentionate la acest capitol reprezinta niste incompatibilitati cu functia de Minsitru.
Daca se stabileste ca un ministru se afla
Totodata, legea nu specifica modul de constatare a incompatibilitatii si procedura ce trebuie urmata in cazul stabilirii faptului ca un Ministru se afla
O astfel de procedura este stabilita doar pentru functionarii publici din organele adminsitratiei publice centrale si locale, care insa nu se aplica Ministrilor. In special legea serviciului public la cest capitol mentioneaza ca functionarul public, antrenat in una din activitatile incompatibile cu functia respectiva se avertizeaza de conducatorul autoritatii publice ca sa abandoneze activitatea. Iar daca dupa expirarea unei luni de la data avertizarii functionarul nu abandoneaza activitatea, el este concediat din functia publica.
Astfel,
4. Competenta in ceea ce priveste revocarea si numirea unui ministru din functie, conform Constitutiei si Legii Guvernului, apartine in exclusivitate Presedintelui Republicii Moldova la propunerea Primministrului. Astfel, rezulta ca daca un ministru nu doreste
5. In legatura cu cheltuirea mijloacelor financiare publice exista o regula generala: orice achizitii publice trebuie sa fie efectuate in cel mai efectiv, econom si avantajos mod pentru interesul public. In acest sens, Legea cu privire la achizitii publice stabileste ca principala modalitate de achizitii de bunuri, servicii si lucrari din contul mijloacelor publice este licitatia, in cadrul careia se stabileste si accepta doar cea mai avantajoasa (din punct de vedere al cheltuielilor, conditiilor etc.) oferta.
Totodata, legea mai stabileste si alte modalitati de achizitii publice precum: licitatie in doua etape; licitatie cu participare limitata; licitatie speciala cu participare limitata; cerere a ofertelor de preturi; achizitie
Insa, trebuie de mentionat ca oricare alta modalitate decat licitatia publica, poate fi aplicata numai in anumite conditii (prevazute de lege) si numai daca licitatia publica nu este posibila.
6. Faptul ca o persoana apropiata unui Ministru (de exemplu sotia), in calitate de conducator a unui agent economic, primeste o comanda de sute de mii sau milioane de lei de la ministerul respectiv, reprezinta un semnal de alarma si trebuie studiat atent. Insa in acest caz, nu este suficient de a demonstra doar relatia intre Ministru si persoana respectiva. In asemenea cazuri este necesar de a cerceta problema in complex: modul cum a fost desemnat castigatorul licitatiei (concursului, tenderul etc.), rolul Ministrului in desemnarea castigatorului (ordine, indicatii sau alte implicatii), accesul altor concurenti la licitatia respectiva, oferta si conditiile oferite de alti concurenti, pretul de piata, a bunurilor (serviciilor, lucrarilor) achizitionate din mijloace publice, calitatea lor etc.
CODUL CONTRAVENTIILOR ADMINISTRATIVE
Articolul 174/17. Protectionismul
Protectionismul, adica actiunea sau inactiunea persoanei
cu functii de raspundere in scopul protejarii persoanelor
interesate la solutionarea problemelor lor, acordarii de divers
sprijin, indiferent de motivele de care
atrage dupa sine aplicarea unei amenzi in marime de la douazeci si cinci la cincizeci de unitati conventionale.
[Art.174/17 introdus prin Legea nr.1375XIII din 19.11.97]