Nr. 136 (28 iunie 2007)


 Investigatii

Trasee politice pentru demisii lui Voronin
De la instaurarea guvernului comunist la Chisinau pana azi cabinetul de ministri s–a transformat intro gara enorma. Ministri, ambasadori, consilieri, cu totii vin si pleaca ducand cu sine portofolii mai ponderale sau mai usurele.
Continuare 

Dosarul limbii romane la CCCEC
De doua saptamanii deja, nu cunosc aproape nimic despre starea sotului meu. Abia sambata am primit acord pentru o vizita. Continuare 

Moldova vanduta pe bucati concernului rus Gazprom
Dupa declararea independentei, R. Moldova a mostenit o retea dezvoltata de gazoducte magistrale si de distributie a gazelor. Continuare 



Trasee politice pentru demisii lui Voronin

De la instaurarea guvernului comunist la Chisinau pana azi cabinetul de ministri s–a transformat intr–o gara enorma. Ministri, ambasadori, consilieri, cu totii vin si pleaca ducand cu sine portofolii mai ponderale sau mai usurele.

In aceasta gara sunt o multime de ministri demisi de presedintele Voronin pentru gafe, insuccese, prestatie proasta si tot acestia obtin tot de la presedinte in scurt timp alte functii, mai importante decat precedentele.

Conform Legii Guvernului nici un Ministru nu este in drept sa practice activitate de intreprinzator personal sau prin terte persoane, iar Codul penal spune ca cei care dau dovada de protectionism atrage pedepse serioase.

Alte voci spun ca presedintia pregateste decretele pentru numirea unor noi ambasadori ai R.Moldova din lista de demnitari publici vechi.

Rau la Aparare — bun la NATO

Victor Gaiciuc

Victor Gaiciuc a fost demis din functia de ministru al Apararii la 15 octombrie 2004, prin decretul presedintelui Voronin, dupa ce Consiliul Suprem de Securitate a facut demers cu privire la demiterea din functie a lui Gaiciuc.

Voronin a criticat activitatea Ministerului Apararii, pentru lipsa unei evidente reale a patrimoniului militar al Armatei Nationale (amintim aici furtul armelor si munitiilor din depozitele de armament de la Bulboaca) si cazurile de incalcare a drepturilor militarilor in termen.

La 12 ianuarie 2005, peste doar trei luni, Guvernul l–a numit pe Victor Gaiciuc reprezentant al R. Moldova la Alianta Nord–Atlantica, ambasador in Regatul Belgiei.

Azi, ministrul demis de candva, este «excelenta sa» si isi are resedinta la Bruxelles, reprezentand Moldova in structurile NATO, dar si in Marele Ducat de Luxembourg.

Demis si iar avansat

Nicolae Cernomaz

Nicolae Cernomaz a intrat in activitatea guvernamentala in 1996, cand Petru Lucinschi l–a numit in functia de ministru de Stat. Ulterior a fost numit Ambasador al Moldovei in Republica Ungara. Dupa doua luni si jumatate, la 15 aprilie 1999, a fost desemnat si in functia de Ambasador Extraordinar si Plenipotentiar al R. Moldova in Croatia. La 14 decembrie 1999, i s–a conferit Ordinul «Gloria Muncii».

In perioada 22 noiembrie 2000 — 27 iulie 2001, Nicolae Cernomaz a indeplinit functia de ministru al Afacerilor Externe. A fost demis de catre presedintele Vladimir Voronin la numai trei luni de la reconfirmarea sa in calitate de membru al Guvernului Vasile Tarlev.

Dupa mai bine de un an si jumatate, la 26 martie 2003, a fost numit Ambasador in Ucraina si, prin cumul, in Republica Azerbaidjan si Georgia. La 25 ianuarie 2005, a fost rechemat din functie.

Incompetent la Justitie, perfect la Presedintie

Ion Morei

Ion Morei, a detinut functia de procuror de Balti in perioada in care Victor Morev era primar in acest oras. Acum Morev este dat in urmarire generala, si procurorul de Balti ar fi trebuit sa raspunda macar ceva pentru fraudele de care este acuzat fostul primar.

El a venit de la Balti la Chisinau, fiind numit in functia de Ministru al Justitiei. La 12 februarie 2003, presedintele Voronin, fiind nemultumit de «modificarile si completarile la Legea privind partidele si alte organizatii social–politice care nu au fost bine gandite», l–a demis pe Morei pentru incompetenta profesionala. Intre timp, acesta a fost suspectat de implicare in cazul omorului omului de afaceri de la Balti, Gheorghe Grumatchi.

Doar la cateva luni dupa demisia sa din functia de ministru, el a fost numit in fruntea Consiliului suprem de securitate si decorat cu Ordinul «Gloria Muncii», fiind situat deja de cativa ani in cladirea Presedintiei.

Ministru, ambasador si …somer?

Nicolae Dudau

Diplomatul Dudau si–a inceput activitatea de munca la Uzina de tractoare din Chisinau, unde a muncit din adolescenta pana la varsta de 30 de ani. Apoi, urmandu–si studiile la scoala de partid, a detinut mai multe functii in structurile politice, avansand ulterior la functii in Ambasadele Moldovei din Rusia, Uzbekistan, Tajikistan, Kirgizstan. In 1997, a devenit chiar ministru de Externe, apoi a fost devansat si trimis la Ambasadele din Belarus si Tarile Baltice. Venirea comunistilor la guvernare i–a purtat ghinion. Initial, in septembrie 2001, a fost numit din nou ministru de Externe, apoi, in februarie 2004 a fost descalificat. In scurt timp, insa, a ajuns sa fie trimis Ambasador in Italia.

Recent, presedintele Vladimir Voronin a semnat decretul cu privire la rechemarea lui Nicolae Dudau din functia de Ambasador Extraordinar si Plenipotentiar al R. Moldova in Republica Italiana. In urmatoarele zile, excelenta sa va parasi resedinta de pe strada Via Montebello din Roma.

Din rezerva la Budapesta

Valeriu Bobutac

La 7 noiembrie 2001, Guvernul condus de Vasile Tarlev l–a numit pe Valeriu Bobutac, ambasador la Moscova, in functia de prim–viceministru al Afacerilor Externe. Valeriu Bobutac nu s–a grabit sa se conformeze cererii autoritatilor.

Bobutac a fost rechemat la 1 februarie 2002, desi abia la data de 20 martie 2002, Guvernul a numit un alt ambasador la Moscova.

In urmatorii ani, Valeriu Bobutac a facut parte din rezerva de cadre a MAE al R. Moldova, ca ambasador la dispozitia Ministerului.

La 12 ianuarie 2005, Valeriu Bobutac a fost numit ambasador extraordinar si plenipotentiar al R. Moldova in Ungaria si prin cumul de misiuni si in Republica Ceha, Slovacia, Croatia, Slovenia, Bosnia si Hertegovina, Sfantul Scaun si Comisia Dunarii, avandu–si resedinta la Budapesta (Ungaria).

Dictator la TRM — cuminte in Tara Elena

Iulian Magaleas

Jurnalistii de la Teleradio Moldova s–au plans mereu pe politica de administrate a lui Iulian Magaleas. Numele lui a figurat in permanenta si in rapoartele organismelor internationale care au monitorizat situatia libertatii de expresie la aceasta companie. Magaleas s–a luptat si el cu cei care incercau sa il acuze de abuzuri. Intr–un interviu pentru ziarul «Comunistul», el a declarat ca «mass media inseamna intotdeauna ideologie», de aceeea a continuat promovarea ideologiei comuniste la locul de munca, fiind si memebru al acestui partid si fiind anterior si parlamentar pe listele PCRM.

Intr–un final acesta a fost retras din functie, fiind inlocuit cu Ion Gonta. La scurt timp dupa demisie, a fost trimis la Atena, in calitate de Ambasador, unde se afla si pana astazi, primindu–l deja de doua ori pe Vladimir Voronin in ospetie in Tara Elena.

Legea prevede responsabilitatea ministrilor pentru protectionism

Viorel Furdui, expert juridic IDIS «Viitorul»

Conform Legii Guvernului (art. 29) Ministrul nu este in drept:

1) sa detina o oricare alta functie in organele autoritatilor publice centrale si locale;

2) sa se incadreze in organele de conducere a unitatilor comerciale;

3) sa practice activitate de intreprinzator personal sau prin terte persoane;

4) sa detina o alta functie retribuita, cu exceptia activitatii stiintifico–pedagogice.

Toate mentionate la acest capitol reprezinta niste incompatibilitati cu functia de Minsitru.

Daca se stabileste ca un ministru se afla intr–una din situatiile mentionate mai sus, aceasta serveste temei pentru revocarea lui din functie. (art. 29 al Legii cu privire la Guvern)

Totodata, legea nu specifica modul de constatare a incompatibilitatii si procedura ce trebuie urmata in cazul stabilirii faptului ca un Ministru se afla intr–o situatie de incompatibilitate.

O astfel de procedura este stabilita doar pentru functionarii publici din organele adminsitratiei publice centrale si locale, care insa nu se aplica Ministrilor. In special legea serviciului public la cest capitol mentioneaza ca functionarul public, antrenat in una din activitatile incompatibile cu functia respectiva se avertizeaza de conducatorul autoritatii publice ca sa abandoneze activitatea. Iar daca dupa expirarea unei luni de la data avertizarii functionarul nu abandoneaza activitatea, el este concediat din functia publica.

Astfel, referindu–ne la cazul ministrilor, ar trebui ca Prim Ministru, constatand ca un Ministru se afla in situatie de incomptabilitate, sa–l avertizeze pe Ministrul respectiv, iar daca acela peste o luna nu a incetat activitatea respectiva, atunci el trebuie sa fie revocat din functia de Ministru. Dar, repet, ca o astfel de procedura in privinta ministrilor nu este reglementata in prezent

4. Competenta in ceea ce priveste revocarea si numirea unui ministru din functie, conform Constitutiei si Legii Guvernului, apartine in exclusivitate Presedintelui Republicii Moldova la propunerea Prim–ministrului. Astfel, rezulta ca daca un ministru nu doreste sa–si depuna mandatul din propria initiativa (sa demisioneze), atunci numai Presedintele Republicii Moldova, la propunerea Prim–ministrului o poate face — revocandu–l din functie.

5. In legatura cu cheltuirea mijloacelor financiare publice exista o regula generala: orice achizitii publice trebuie sa fie efectuate in cel mai efectiv, econom si avantajos mod pentru interesul public. In acest sens, Legea cu privire la achizitii publice stabileste ca principala modalitate de achizitii de bunuri, servicii si lucrari din contul mijloacelor publice este licitatia, in cadrul careia se stabileste si accepta doar cea mai avantajoasa (din punct de vedere al cheltuielilor, conditiilor etc.) oferta.

Totodata, legea mai stabileste si alte modalitati de achizitii publice precum: licitatie in doua etape; licitatie cu participare limitata; licitatie speciala cu participare limitata; cerere a ofertelor de preturi; achizitie dintr–o singura sursa; achizitie prin Bursa Universala de Marfuri.

Insa, trebuie de mentionat ca oricare alta modalitate decat licitatia publica, poate fi aplicata numai in anumite conditii (prevazute de lege) si numai daca licitatia publica nu este posibila.

6. Faptul ca o persoana apropiata unui Ministru (de exemplu sotia), in calitate de conducator a unui agent economic, primeste o comanda de sute de mii sau milioane de lei de la ministerul respectiv, reprezinta un semnal de alarma si trebuie studiat atent. Insa in acest caz, nu este suficient de a demonstra doar relatia intre Ministru si persoana respectiva. In asemenea cazuri este necesar de a cerceta problema in complex: modul cum a fost desemnat castigatorul licitatiei (concursului, tenderul etc.), rolul Ministrului in desemnarea castigatorului (ordine, indicatii sau alte implicatii), accesul altor concurenti la licitatia respectiva, oferta si conditiile oferite de alti concurenti, pretul de piata, a bunurilor (serviciilor, lucrarilor) achizitionate din mijloace publice, calitatea lor etc.

CODUL CONTRAVENTIILOR ADMINISTRATIVE

Articolul 174/17. Protectionismul

Protectionismul, adica actiunea sau inactiunea persoanei cu functii de raspundere in scopul protejarii persoanelor interesate la solutionarea problemelor lor, acordarii de divers sprijin, indiferent de motivele de care s–a condus protectorul, care nu contine elemente ale infractiunii, —

atrage dupa sine aplicarea unei amenzi in marime de la douazeci si cinci la cincizeci de unitati conventionale.

[Art.174/17 introdus prin Legea nr.1375–XIII din 19.11.97]


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–21–43
ziaruldegarda@yahoo.com