Peisajul: apartine Muzeului?
Centrul «Constantin
Brancusi» a inaugurat o expozitie «Peisaj»,
organizata de Asociatia Tinerilor Plasticieni «Oberliht».
Initiatorii declarau, chiar in debutul proiectului, ca
Definit
ca gen de pictura sau grafic, peisajul are ca obiect
reprezentarea, cu precadere, a privelistilor din natura
Cei
mai buni maestri ai peisajului clasic basarabean August
Baillayre, Vladimir Okusko, Dmitrie Sevastianov, Mihail Petric, Igor
Vieru, Ada Zevin, Eleonora Romanescu impodobesc case, palate,
muzee ale lumii! Peisajul, in forma clasica, risca
sa dispara.
Artistii contemporani prefera sa utilizeze ustensilele secolului
21 pentru
Ochiul eliberat de reguli clasice ofera altceva! Va veni o zi cand despre peisaj ca opera de arta va fi placut sa ne amintim si atunci vom alerga in goana spre muzeu, inviforati in dorinta de a recuceri «Cetatea copilariei mele»?! Nu ne mai asteptam la nimic nou in interpretarea clasica, dar peisajul in viziunea unor artisti contemporani ca Mark Verlan, Tudor Fabian, Andrei Gamart, Ghenadie Popescu, Angela Candu, Vladimir Us faciliteaza consumatorului de arta, privitorului intelegerea si poate chiar perceperea interpretarilor creatoare din secolul 21. Sunt doua viziuni diferite, doua generatii, cea a lui Vladimir Ocusko si Eleonora Romanescu , care au respectat definitia, tiparul, si cea a lui Mark Verlan, care nu are nevoie de definitie! «Privelistea» lui Ocusko apartine Muzeului, iar peisajele lui Andrei Gamart si Ion Fisticanu apartin zilei de azi.
Desigur, criticii de arta au un camp de valorificare
de invidiat. E o evolutie, o involutie? Noi, care
suntem admiratori, consumatori, avem prioritatea de a alege
ce sa privim, ce sa achizitionam si ce sa prindem
pe perete in sufragerie
Doar timpul va
Antonina SARBU