Cand
partidul
intra in scoala...
Un interviu cu Boris Zugravu,
directorul de scoala concediat dupa 50 de ani de activitate
Daca va mai amintiti, spunetine cum
ati venit pentru prima data in scoala?
La Ungheni, am fost numit director in 1989, pe atunci cand scoala inca nu era construita. Timp de doi ani, noua institutie de invatamant a si fost finisata, iar in 1991 aici a fost inmatriculata prima promotie de elevi. In cei doi ani in care se construia scoala, am fost nu numai director, dar si sef de santier. Primeam chiar si salariu pentru aceasta functie. Scoala se construia pe cand lumea era extrem de tulburata de primele evenimente ale renasterii nationale. Actiunile patriotice, din pacate, erau insotite de altele, ilegale, in urma carora anumite persoane se imbogateau furand de prin institutii tot ce le cadea in cale. Obiecte extrem de pretioase erau comercializate la preturi derizorii, de 70 de copeici sau o rubla. Incerc, dar nu reusesc, sa constat cate scoli sau deschis in anul 1991. In timp ce totul se distrugea, eu ridicam peretii scolii din Ungheni, zi si noapte fiind prezent pe santier. Supravegheam calitatea lucrarilor. De fapt, in toti cei 35 de ani in care am fost director, nu am activat vreodata in scoli gata facute. Asa sa intamplat ca imi construiam singur scoala.
Sunteti zidar ? Profesia Dvs. are afinitati cu constructiile?
In tineretea mea am fost un romantic, asa ca am ales
Facultatea de Biologie si Geografie de la Tiraspol.
Imi plac mult calatoriile. Chiar daca nu am fost in Franta,
pot vorbi cu un francez despre tara sa. Dupa ce miam
finalizat studiile, in 1954, am devenit invatator in satul
meu de bastina, Bolduresti, din raionul Nisporeni. Din 1969 pana
in 1986 am fost director adjunct. Intre 1986 si 1989
am fost director al Liceului «Ion Creanga»
Ma consider fondatorul Liceului «Gheorghe Asachi».
Nu fara mandrie, va spun ca, la Ungheni, anul 2004
a fost declarat «Anul profesorului Zugravu», astfel
fiind readuse in atentie succesele de altadata, cand, ani
la rand, institutiile pe care le dirijam detineau locuri
de frunte la toate olimpiadele scolare. La examenul de BAC
nu se faceau lucruri necurate, precum se aude ca sar
face in mai multe institutii de invatamant. Media notelor
la examenele de BAC era intotdeauna mai inalta de 8. Acest
indice demonstreaza ca se facea carte. Ulterior copiii reuseau
sa fie admisi la institutiile de invatamant superior,
prin concurs, fara ajutorul financiar al parintilor. Printre absolventii
mei de atunci sunt si numerosi doctori in stiinte. Am incercat
sa fac din aceasta scoala o institutie deosebita. Fiecare
colt era unul special. Francezii, oaspeti frecventi ai liceului
nostru, ne spuneau ca nu au mai vazut asa ceva.
Cand te ridici pe scari, in fata, iti apare un tablou
imens. La fel este si atunci cand cobori treptele. Tablourile
te relaxeaza psihologic, de parca teai afla
in centrul baladei «Miorita». Celor din Olanda, veniti
in vizita la liceu, lea placut nespus
de mult imaginea cu Mesterul Manole. De oriunde teai uita,
vezi fata Mesterului Manole. Olandezii erau atat de uimiti, contempland
aceste imagini, incat au ascultat intreaga balada.
Ce inseamna aceste amintiri pentru Dvs. ?
Ele imi completeaza fiecare clipa de tristete prin care, fara voia mea, trec in ultimii ani.
Tristetea e cauzata de plecarea din scoala? De ce ati
plecat daca sunteti indispensabil legat de viata scolara?
La 16 august 2005 am fost chemat la seful Directiei de Invatamant, unde am fost informat ca trebuie sa scriu cerere de eliberare din functia de director. Atunci lam rugat sa imi explice care este cauza. A refuzat. Mia repetat doar ca trebuie sa scriu, fara discutii, acea cerere. A doua zi, la 17 august, am primit doua apeluri telefonice. Am fost intrebat ce am decis. Am spus atunci ca voi adresa acea cerere doar dupa ce voi afla ce am gresit. La 18 august am fost intrebat din nou cand voi scrie cererea. Leam dat acelasi raspuns
La 20 august am fost chemat la Directie, la o sedinta. Erau prezenti toti cei din conducerea Directiei de Invatamant Ungheni. Leam spus ca scriu cererea doar dupa ce voi termina pregatirea scolii pentru noul an de invatamant. Sa insistat insa ca sa o scriu la sfarsitul lunii august. Astfel, la 30 august, am depus cerere, dar am continuat sa muncesc in folosul scolii. Iam rugat sami dea pace ca sa duc la capat pregatirea scolii pentru 1 septembrie. Deja la 5 septembrie, in lipsa mea, inspectorul scolar a citit ordinul de eliberare din functie, anuntand in ziarul local concursul pentru functia de director. Cu trecerea timpului, inteleg ca sa procedat josnic in raport cu mine. Doar niste inculti puteau executa un astfel de scenariu.
O scoala e mai buna fara invatator, decat cu un invatator
prost
Ce vi sa spus ca ati fi incalcat?
Mi sau adus argumente potrivit carora as fi efectuat de unul singur contestarea lucrarilor scrise. «Imposibil», am raspuns eu. Elevul, impreuna cu profesorul, decide in acest sens, si nu directorul scolii. Mi sa mai spus ca as fi refuzat inmatricularea unor elevi la Liceul «Gheorghe Asachi«. De fapt, era o alta situatie. O mama a incercat sa isi transfere baiatul anume la acest liceu, dar nu mai erau locuri. In fiecare clasa isi faceau studiile cate 36 de elevi. Cand era vorba de scolarizare, nu faceam selectie, in cazul respectiv, insa, se incerca un transfer
Mi sa mai spus ca nu ma supun si ca nu ii informez pe functionarii din cadrul Directiei de Invatamant despre situatia din scoala. Leam raspuns ca un director care se respecta va incerca sa solutioneze singur problemele. Conform regulamentului, eu ar fi trebuit sa lucrez, nu sa raportez, mai ales ca, prin 2000, aparuse o lege prin care directorului de scoala i se acorda libertate deplina in solutionarea problemelor institutiei de invatamant, lucru pe care lam si respectat. Pana in prezent, insa, nu am mai aflat care anume articol din Legea Invatamantului a fost neglijat de catre mine. Nici pana astazi nu am dat scoala in primire, adica nu mi sa permis so fac, ceea ce mi sa parut injositor. Din 1991, de cand sa deschis scoala, eu nu am fost in concediu sau in concediu medical nicio singura zi. Daca aveau de gand sa ma elibereze din functie, ar fi trebuit sa decida in vacanta de vara, si nu dupa ce am pregatit scoala pentru un nou an de studii. Poate ca am fost nesupus, dar am plecat cu demnitate. Daca as fi fost ministru, mas fi gandit de ce un director de scoala a depus cerere la inceputul anului de studii si de ce nu a plecat in iunie. Am iesit din scoala fara a spune un cuvant, desi am trait o adevarata tragedie. Am fost socat, deoarece dupa o viata traita in scoala, dupa zile nedormite, dupa multa neliniste si dupa griji nesfarsite pentru copii, nu mi sa spus niciun singur cuvant. Nici multumesc, nici la revedere. In acele momente, miam dat cuvantul sa numi mai amintesc ca am fost invatator. Cand am iesit din scoala, am aruncat o privire in urma mea si am spus ca nu ma mai intereseaza ce se va intampla in aceasta institutie.
Considerati ca ati fost o persoana incomoda?
Poate ca am fost o persoana incomoda. Multi incercau sa vina in scoala cu agitatii si adunari politice sau partinice. Scoala, insa, este sau ar trebui sa fie in afara politicii. Acest punct este stipulat si in Constitutie. Nu am acceptat niciun partid in scoala si nu am facut politica. Chiar si profesorilor le spuneam mereu sa faca politica atunci cand voi face si eu, adica in afara scolii. Leam mai spus ca de cum intram pe usa scolii facem carte, dar de cum iesim putem face politica oricat dorim! Am incercat sa fiu obiectiv, iar acest principiu, respectat de mine cu strictete, nu placea multora. Am protejat intotdeauna scoala. Cei de la directie imi cereau sa merg sa parasc profesorii, dar eu rezolvam problemele fara a implica autoritatile. Am fost o persoana incomoda, de altfel nu mar fi tachinat cu atatea sunete si insistente de a parasi scoala. Eram fortat sa scriu cererea de plecare, fara sa mi se invoce motivele din care nu mai puteam ramane director. Desi am fost umilit, am refuzat sa merg prin instante, pentru ami apara drepturile. In viata mea am luptat intotdeauna doar pentru binele scolii, uitand de favoruri sau beneficii private. Intrebarea ce nu ma parasit vreodata a fost urmatoarea: Ce fel de exemplu sunt eu pentru tineri?
De obicei, timpul dezvaluie chiar si cele mai profunde
taine. Au trecut ceva ani de atunci. Cine a urmarit interesul
concedierii Dvs.?
In una din zile, dupa ce fusesem eliberat, lam intalnit pe actualul viceprimministru Vitalie Vrabie, care a fost primar la Ungheni. El mia spus ca eliberarea mea din functie este legata de interesul cuiva. Seful Directiei de Invatamant Ungheni incerca sasi aduca nepoata din functia de viceprimar al unui sat din raion in functia de director de scoala in centrul raional. Altcineva nu putea fi eliberat din functia de director, astfel incat am fost gasit eu, care eram nepartinitor. Nepoata protejata, insa, nu a facut fata functiei de director, asa ca in prezent este director adjunct. Ceea ce mi sa intamplat a fost din pricina invidiei si a prostiei, a unor interese de grup si politice. In invatamant trebuie sa vina profesionistii, si nu membrii de partid. O scoala e mai buna fara invatator, decat cu un invatator prost.
La Ungheni am constatat ca lumea va poarta
respectul. Cum se impaca acest lucru cu starea deprimanta
provocata de concedierea abuziva a Dvs. ?
Initial ma suparam cand, prin Ungheni, lumea mi se adresa «domnule director». Peste ceva timp, miam dat seama ca e vorba de respect. Cu orice ocazie, continua sa vina la mine fostii elevi sau profesori. Am avut oaspeti si la 1 martie. Daca sunt tratat cu respect de catre elevi si profesori, inseamna ca am facut ceva pentru scoala. Nu mam imbogatit si nu am creat asociatii. Abia acum, de cand nu mai sunt director, am hotarat sa fac reparatie in casa. Cat lucram la scoala, nu mam incumetat sa fac asta, ca sa nu se intrebe lumea de unde am luat bani pentru renovari. De fapt, acasa nu eram decat un fel de oaspete, deoarece o scoala cu un numar de 1650 de elevi avea nevoie de multa atentie, grija si supraveghere. Desi nu eram membru al vreunui partid, sotia imi spunea ca, in Moldova, as fi singurul comunist, pentru ca doar eu lucram pentru toti. Toate delegatiile de prin Olanda, Franta, SUA, Romania, care veneau prin Ungheni, vizitau si Liceul «Gheorghe Asachi«, la sugestia conducatorilor raionului.
Ce pensie are un director de scoala cu o asemenea
experienta ?
Acum am o pensie de doar 600 de lei. Primesc mai putin decat un simplu profesor
Care sunt calitatile unui profesor?
Toti profesorii pe care iam ales prin concurs sunt niste adevarate talente. In clasa intai, invatatoarea Vera Rotaru face 32 de operatii matematice fara ca micutii sa oboseasca. Acest caz a fost discutat si peste hotare. Niciodata nu am permis sa se vorbeasca de rau despre profesori. Ii indemnam sa fie cat mai aristocrati. Elevul este elev, iar profesorul are statut de profesor. In scoala fiecare trebuie sa intre cu respect. Fenomenul nepotismului trebuie sa dispara din institutiile de invatamant. De obicei, iti ramane in memorie profesorul care a avut o tinuta si un potential intelectual. La adunari, intrebam cine si ce carte citeste, ca sa o citesc si eu, si ceilalti. Un profesor trebuie sa se cultive in permanenta, oricat de bun ar fi. Cel care spune ca stie matematica, de fapt nu o cunoaste. Cel care spune ca mai are de invatat este un profesor adevarat.
Cum ati ajuns atat de disciplinat?
Am crescut intro familie de intelectuali. Parintii mau invatat ce inseamna disciplina. Mam interesat de unde se trage familia Zugravu. In arhive am gasit informatia ca, acum sapte generatii, stramosii mei ar fi descins de pe muntele Athos, de la Manastirea Zografu. Cu timpul, sa ajuns la Zugravu, care ar veni de la a zugravi. Printre stramosii mei, 23 de persoane au fost preoti, 16 dascali, un diplomat in AustroUngaria
Astfel, am cautat sa pastrez si sa promovez aceste valori.
Ce ar trebui schimbat in educatia de la noi?
In invatamantul de la noi se fac numeroase reforme. Dar nu e ceea ce trebuie. Am citit foarte multa literatura de specialitate la acest capitol, adica despre modernizarea scolii, aveam idei pe care vroiam sa le pun in aplicare. In societatea noastra vor continua sa creasca oameni mediocri sau chiar prosti, detinatori ai unor diplome de studii superioare. O metoda ar fi sa ii lasam repetenti pe cei care nu vor sa invete. Ar trebui sa procedam asa cum se face in Canada. Celor care nu vor sa invete, sa nu le impunem acest lucru. La ce ne trebuie zeci de mii de juristi daca pana la urma vor ramane doar cu diploma? Nimeni nu face carte, cu totii sunt interesati sa aiba doar note bune. Il fac si pe dracu in patru ca sa ia un zece. Fiecare trebuie sasi gaseasca locul in viata potrivit cunostintelor sale. Trebuie indreptate lucrurile. Scoala nu inseamna o nota. Eu repetam mereu ca scoala este un loc sfant, asa cum este biserica. Scoala, ca sa devina un adevarat templu al stiintei, ar trebui sa aiba si o biblioteca buna. Chiar daca traim in conditii de saracie, nu trebuie sa uitam ca scoala se bazeaza pe intelectul profesorului.
Va multumim pentru acest interviu.
Pentru conformitate, Anastasia NANI
Sondaj
|
De ce profesorii au incredere in oamenii politici?
Nicolae Esinencu, scriitor:
Cine in cine sa aiba incredere? Eu nu cred
ca profesorii sunt atat de prosti ca sa aiba
incredere in politicieni!
Ion Hadarca, scriitor:
Nu stiu la cine va referiti. Am impresia
ca profesorii totusi nu au incredere in oamenii
politici. Mai ales ca o buna parte pleaca peste hotare
Ar fi cazul sa precizam care anume sunt acesti
politicieni. Opozitia? Nu avem opozitie. E o chestiune
problematica si un raport discutabil.
Aurel Scobioala, scriitor:
Au? Nu stiu daca au incredere
Dar chiar
daca au incredere, la sigur, nu in toti politicienii.
Poate ca sunt oameni politici care merita si increderea
profesorilor. Cred ca invatatorii se descurca in cine
anume sa aiba incredere si in cine nu prea.
Dumitru Matcovschi, scriitor:
Nu sunt sigur ca sarmanii profesori au incredere
in politicieni. Ei nadajduiesc ca vor veni altii,
tot altii, care le vor crea conditii decente de munca.
Profesorii nu au incredere in oamenii politici
mai ales in cei de astazi, pentru ca nici eu nu am incredere
in ei
Eva Gudumac, deputat PCRM:
Este o intrebare dificila
Eu sunt profesor
la Universitatea de Medicina si stiu ca profesorii
au incredere doar in acei politicieni care isi fac cinstit
misiunea. Inainte de a deveni om politic, nu ar trebui
de uitat ca mai ai de continuat si o meserie.
Renata Verejanu, scriitoare:
Profesorii nu mai au incredere in oamenii politici
pentru ca liderii siau compromis
partidele. Apar partide noi, dar acestea functioneaza pe principii
vechi: dictatura si spalare de bani. In speranta
ca se va schimba ceva, poate ca este si cineva
care are incredere intrun oarecare om politic.
In conceptia multora, dascalul ar trebui sa aiba
un statut special. Lui ii incredintam copiii nostri.
Atitudinea speciala fata de un profesor ii ofera
un statut. Poate ca de cele mai multe ori profesorii
nu nevoie de dublarea salariului, ci de o atitudine
omeneasca din partea politicienilor. Sarmanii profesori sunt deceptionati
si asteapta politicieni noi care vor schimba ceva.
Anatol Taranu, deputat PNL:
Dar cine va spus ca ei au incredere
in oamenii politici? Nu prea cred ca este adevarat,
mai ales ca au asa salarii
Nu au incredere
mai ales in politicienii responsabili de actul guvernarii.
Leonid Bujor, deputat AMN:
In politicieni ar trebui sa aiba incredere
nu doar profesorii, ci si ceilalti cetateni. Din
pacate, actualii oameni politici nu indreptatesc asteptarile
profesorilor. Ceea ce sa intamplat
cu asa zisa majorare de salariu reprezinta iarasi niste
interese de grup
Profesorii merita mult mai mult decat
ceea ce li se ofera. Eu am activat in calitate
de profesor la mai multe institutii. Si astazi
ma intalnesc cu fostii colegi care spun ca salariul
lor este unul rusinos si batjocoritor.
Igor Klipii, deputat PSL:
Dar de unde ati luat ca profesorii au incredere
in oamenii politici? In mod normal, oamenii ar trebui
sa aiba incredere in politicieni pentru ca acestia
nu vin dintro lume diferita. Dar
daca nui incredere, inseamna ca politicienii
trebuie inlocuiti
Vladimir Filat, deputat PD:
Mati prins! Cine va spus
ca profesorii au incredere in politicieni? Nu pot
sa cred asa ceva. La salariile pe care le au, nu cred
ca acestia pot avea incredere
Profesorii, de fapt,
sunt oamenii care ar putea sa determine calitatea politicienilor.
Mias dori tare mult ca si profesorii
si altii sa aiba incredere, dar, din pacate, sondajele
demonstreaza o alta realitate.
A. N.
|