Doi candidați, același scenariu: Georgescu, candidatul la funcția de președinte al României, promovat după modelul Stoianoglo și „NU” la referendumul din R. Moldova. Anchetă ZdG & G4Media
Scenariul care a influențat alegerile prezidențiale din România a fost testat și în campania pentru referendum și alegerile prezidențiale din R. Moldova, soldându-se cu un rezultat neprevăzut de sondaje. Și rețeaua lui Ilan Șor, întreținută cu bani de la Moscova, pentru a-l susține pe Stoianoglo și a vota „Nu” la referendumul privind aderarea R. Moldova la Uniunea Europeană, a fost coordonată pe Telegram, la fel ca cea a candidatului Călin Georgescu.
Ziarul de Gardă și G4Media au realizat o analiză comparativă a campaniilor electorale din R. Moldova și din România, coordonate pe platforma rusească de mesagerie Telegram. În timp ce, în România, așa-numiții voluntari au fost stimulați cu premii pentru activități doar în mediul virtual, în R. Moldova, „voluntarii” lui Șor erau stimulați cu premii pentru activitatea în mediul real și cel virtual.
Măriuța NISTOR (Ziarul de Gardă, Moldova) și Ștefan LEFTER (G4Media, edupedu.ro, România)
Călin Georgescu, candidatul la prezidențialele din România, declarat independent, ultranaționalist și promotor al relațiilor cu Rusia, a câștigat primul tur al scrutinului din 24 noiembrie. Deși nu este străin sistemului politic din România, fiind propus de mai multe ori la funcția de prim-ministru al României, Georgescu, un personaj obscur care a intrat în cursa pentru fotoliul de la Cotroceni, înainte de alegeri, a fost invizibil atât în presă, cât și în sondaje. Totuși, Georgescu și-a desfășurat campania electorală pe rețelele de socializare, în special pe TikTok, unde trolli, boți și influenceri l-au promovat, coordonând însă toată activitatea pe rețeaua de mesagerie rusească Telegram, așa cum s-a întâmplat și în R. Moldova.
„O analiză realizată de G4Media.ro arată cum funcționează mașinăria de propagandă din spatele viralizării postărilor lui Călin Georgescu, candidat pro-rus și ultranaționalist în alegerile prezidențiale din 2024. Așa-zișii voluntari sunt organizați în grupuri de Telegram. Acești «voluntari» sunt premiați intern pentru cele mai bune postări”, scria G4Media imediat după turul 1 al alegerilor prezidențiale din România.
În R. Moldova, forțele pro-ruse au creat o întreagă rețea coordonată pe bani rusești de către Ilan Șor, ascuns de justiție la Moscova. Campania electorală împotriva referendumului privind aderarea R. Moldova la Uniunea Europeană și pentru unii candidați pro-ruși a fost coordonată pe aceeași rețea de mesagerie utilizată și în campania pentru prezidențialele din România – Telegram. Influenceri cu sute de mii de urmăritori pe TikTok și Instagram, concursuri pentru cea mai bună activitatea și coordonarea activităților pe Telegram – toate au făcut parte din scenariul repetitiv al unor campanii electorale ale forțelor pro-ruse de pe cele două maluri ale Prutului.
Dacă înainte de 20 octombrie țintele rețelei lui Șor au fost referendumul și deturnarea cursului european al R. Moldova, înainte de turul al doilea al alegerilor prezidențiale, chiar și după ce zeci de lideri au fost percheziționați, reținuți și arestați, rețeaua a fost mobilizată să-l susțină pe Alexandr Stoianoglo, candidatul socialiștilor lui Igor Dodon.
Potrivit cele de-a doua părți a investigației ZdG „În Slujba Moscovei”, cu o săptămână înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale, voluntarii erau îndemnați să voteze împotriva Maiei Sandu, adică pentru Alexandr Stoianoglo.
Vladimir: Poziția lui Ilan Șor al nostru nu se schimbă deloc. Oricine, numai nu Sandu. Aceasta este cea mai adecvată poziție. Înțelegeți?
ZdG: Asta ce înseamnă?
Vladimir: Asta înseamnă că nu trebuie să boicotăm alegerile, nicidecum. Nu trebuie să stricăm buletinul de vot. Încercați să spuneți asta cui puteți, acelorași simpatizanți, prietenilor, amicilor – că nu trebuie să boicotăm, dar trebuie să venim pe 3 noiembrie și să votăm împotriva lui Sandu. Pentru oricine este al doilea candidat, dar nu pentru Sandu.
ZdG: Dar este doar un singur al doilea candidat, Stoianoglo, da?
Vladimir: Da, da.
Organizați pe județe (în România) vs. organizați pe raioane/sectoare (în R. Moldova)
Grupurile de Telegram dedicate campaniei lui Călin Georgescu funcționează ca o mașinărie bine unsă, cu o rețea extinsă de „voluntari” organizați pe județe. În funcție de zona din care vin, așa-zișii voluntari sunt direcționați spre a se înscrie într-un grup privat de pe Telegram creat pentru județul de baștină.
Toate grupurile locale au fost centralizate într-un „nod” pe rețeaua rusească, încât să fie ușor de accesat de „voluntari”: pe acestea se distribuie materiale și indicații specifice pentru a posta și se discută strategii de captare a unui număr cât mai mare de urmăritori pe TikTok.
Tot pe grupurile locale de susținere s-a discutat în toamnă și mobilizarea pentru strângerea de semnături pentru candidatul pro-rus și ultranaționalist la președinție Călin Georgescu, mai mulți voluntari declarând că pot sprijini campania lui inclusiv cu sedii de campanie, arată informațiile obținute de Ziarul de Gardă și G4Media.ro.
Investigația G4Media privind activarea unei ample rețele de conturi de TikTok care să propage mesaje favorabile candidatului Călin Georgescu, nemarcat drept candidat la cea mai înaltă funcție în stat, profitând de algoritmul în mare parte nemonitorizat al platformei chinezești, a fost confirmată de informațiile din rapoartele desecretizate miercuri, 4 decembrie, de Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT).
O situație asemănătoare am putut atesta și în rețeaua lui Șor, alimentată cu bani rusești, care, în turul al doilea al scrutinului prezidențial a fost mobilizată pentru a-l vota pe Stoianoglo. Activiștii și simpatizanții lui Șor erau incluși în grupuri private de pe Telegram în funcție de reședință, astfel încercându-se o acoperire totală a teritoriului R. Moldova.
Ba mai mult, pe lângă grupurile private prin care se ofereau indicații privind activitățile aferente campaniei anti-referendum și pro-candidații lui Șor, rețeaua administra și grupuri publice de Telegram în care erau distribuite știri despre activitățile blocului „Victorie”. De la denumiri precum „Nu-i Dimitrie, dar e Cantimir” la „Floarea Floreștiului” sau „Măi SÎngerei”, fiecărui raion al țării îi era atribuit un astfel de grup.
„Concursuri interne” pentru cele mai bune postări vs. „concursuri interne” pentru cei mai mulți oameni racolați
În România, G4Media.ro a identificat că pe rețeaua de grupuri de pe Telegram s-au organizat concursuri interne pentru „cele mai bune postări”. Membrii au fost încurajați să creeze materiale care să devină virale, iar printre premii se numără, de exemplu, pentru cel mai bun „editor” al anului 2024.
Cu alte cuvinte, membrii din grupuri, prezentați drept „voluntari” au fost motivați să participe activ și să inunde platformele cu conținut despre Georgescu, de exemplu, din emisiuni în care a transmis mesaje populiste sau pseudoștiințifice. În plus, după rezultatele de luni, 25 noiembrie, care l-au anunțat câștigător pe Georgescu, „voluntarii” au fost felicitați de administratorul grupului: „Ați scris istorie! Rămâneți calmi”.
Pe canalele de Telegram coordonate de rețeaua lui Ilan Șor, cu cât mai mult se apropia ziua alegerilor, cu atât mai mare devenea presiunea de a racola simpatizanți noi. Activiștii lui Șor erau motivați cu promisiuni de „bonusuri” și concursuri cu smartphone-uri.
Mesajele cu textul „Ura! Iarăși concurs!” au început să fie distribuite pe chaturile interne de pe Telegram ale activiștilor. Dacă în campania lui Georgescu din România scopul competițiilor era de a-i face pe „voluntari” să publice cât mai multe postări, concursurile din rețeaua lui Șor aveau mai multe scopuri: de a înregistra cât mai mulți membri noi în grup, de a fi create cât mai multe postări amuzante în care era ironizată concurenta electorală Maia Sandu sau de a-i stimula pe membrii rețelei să fie cât mai activi pe rețelele de socializare.
Instrucțiuni pentru „voluntari”
La București, G4Media.ro a identificat mai multe mesaje pe grupul de propagandă de pe Telegram din care reiese că membrii grupurilor primesc videoclipuri deja editate, în special fragmente scurte din declarațiile lui Călin Georgescu, însoțite de subtitrări mari și mesaje care promovează teme naționaliste sau pseudoștiințifice.
De asemenea, „voluntarilor” li s-au oferit instrucțiuni detaliate despre comentariile care trebuie postate, cu sugestii de taguri precum „Călin Georgescu președinte”, „Votez Călin Georgescu” sau „Susțin schimbarea”. Printre indicațiile oferite se numărau și recomandări precum „Nu faceți spam, eventual adăugați la final cuvinte relevante” și „Le mai schimbați din 5 în 5 comentarii, nu comentați repede”, arată un set de instrucțiuni transmis duminică, 17 noiembrie, cu o săptămână înainte de primul tur al alegerilor.
Și în rețeaua lui Ilan Șor instrucțiunile curgeau gârlă. De la instrucțiuni despre racolarea simpatizanților, la instrucțiuni despre cum să se comporte membrii rețelei în cazul în care vor avea de-a face cu organele de forță. Mai mult, și rețeaua lui Ilan Șor primea indicații privind videourile care trebuie viralizate pe rețelele de socializare.
Pentru a facilita racolarea a cât mai mulți oameni, am primit chiar și o instrucțiune de găsire și înregistrare a 10 simpatizanți. Cităm un fragment din instrucțiune:
„Probabil ați auzit despre încercările autorităților de a limita plățile la noii activiști? Probabil ați auzit despre cum au fost luați bani în aeroporturi în timpul unei căutări? Prin urmare, toate plățile le facem acum doar către un card bancar și acești bani nu au fost încă luați de la nimeni.”
Pe canalele de propagandă ale rețelei lui Ilan Șor au fost distribuite și instrucțiuni adresate coordonatorilor procesului de corupere electorală, cu indicații despre cum să reacționeze „dacă vine poliția”.
Instrucțiunile includeau următoarele recomandări pentru susținători:
1.Să nu deschidă ușa poliției fără un ordin judecătoresc.
2. Să refuze semnarea oricărui document sau citație.
3. Să evite prezentarea voluntară la poliție.
4. Să nu acorde încredere afirmațiilor poliției și să susțină că nu au comis nicio ilegalitate.
5. Să avertizeze poliția că ar putea răspunde în fața legii pentru „acțiunile lor ilegale”.
Autoritățile române, în alertă, cu trei zile înainte de turul II de alegeri
Președintele Klaus Iohannis a aprobat miercuri, 4 decembrie, desecretizarea informațiilor prezentate în ședința CSAT din 28 noiembrie, care scot la iveală detalii alarmante despre influența externă în campania lui Călin Georgescu. Potrivit Serviciului Român de Informații (SRI), rețeaua de conturi utilizată pe TikTok pentru promovarea acestuia a fost formată inițial din 25.000 de conturi, dintre care 797 au fost create încă din 2016, dar activitatea lor a fost activată la capacitate maximă abia din 11 noiembrie 2024. Activitatea pe TikTok a inclus metode avansate de „roiuri” (swarming) și o coordonare care a evitat încălcarea aparentă a politicilor platformei.
Documentele desecretizate arată că promovarea lui Georgescu a fost finanțată prin intermediul contului TikTok „bogpr”, deținut de cetățeanul român Bogdan Peșchir. Acesta a efectuat donații în valoare de peste un milion de euro pentru campania online, inclusiv plăți de 381.000 de dolari între 24 octombrie și 24 noiembrie 2024. Sumele au fost direcționate către influenceri prin platforma FameUp, care a oferit colaboratorilor până la 1.000 de euro pentru distribuirea unor videoclipuri pro-Georgescu.
Paralelă cu tacticile din Ucraina și implicarea unor grupuri extremiste
Ministerul de Interne de la București a identificat un tipar de acțiune similar cu cel utilizat de Federația Rusă în Ucraina, inclusiv campanii informaționale precum „Echilibru și verticalitate”, care imită strategia „Frate lângă Frate”, aplicată înainte ca Rusia să invadeze statul vecin. De asemenea, campania pro-Georgescu a implicat și extremiști de dreapta din România, unul dintre aceștia fiind Eugen Sechila, cunoscut pentru organizarea de tabere militare și membru al unei asociații acuzate de neo-legionarism.
Serviciul de Informații Externe (SIE) avertizează că România a devenit o țintă prioritară pentru acțiuni hibride rusești, inclusiv atacuri cibernetice, dezinformare și sprijinirea candidaților eurosceptici. TikTok a raportat că materialele video asociate campaniei lui Georgescu au atins un punct culminant în perioada 13-26 noiembrie, ocupând locul 9 mondial în topul trendurilor de promovare video. Rețeaua s-a extins rapid, profitând de geolocații multiple prin adrese IP diferite pentru a evita detectarea centralizată.