Secretele de milioane ale Târgului de Crăciun
Trebuie să învăţăm să ne odihnim ca în Europa. Este convingerea care a stat la baza deciziei Guvernului de a organiza, al doilea an consecutiv, Târgul de Crăciun. În perioada 15 decembrie – 15 ianuarie, cetăţenii au putut vizita în centrul Chişinăului un târg în stil european. Dar, la fel ca în Europa, s-a arătat a fi doar atmosfera, nu şi modul transparent de utilizare a banilor publici pentru organizarea distracţiei.
În acest an, pentru organizarea Târgului, din bugetul de stat au fost alocate 11 milioane de lei. Am încercat să aflăm cum s-au repartizat banii, cât a costat fiecare serviciu şi cine sunt agenţii economici contractaţi de stat. Un răspuns, însă, nu am reuşit să aflăm, nici de la directorul ÎS „Moldova-Concert”, organizatorul propriu-zis al Târgului, nici de la Guvern.
Târg de 11 milioane
La 8 noiembrie 2018, Guvernul a decis, prin hotărâre, alocarea a opt milioane de lei pentru organizarea Târgului de Crăciun, invocând că cheltuielile „justifică impactul socio-cultural şi economic al evenimentelor ce urmează a fi desfăşurate”. Pe 13 decembrie, când rămâneau doar trei zile până la inaugurarea Târgului, Guvernul a mai alocat trei milioane de lei.
„A fost constatată necesitatea suportării unor cheltuieli suplimentare neprevăzute, în vederea instalării în complexul de distracţii pentru copii a două carusele, reparaţiei şi schimbării acoperişului a 22 căsuţe de lemn, precum şi instalarea unui sistem de supraveghere video pentru asigurarea securităţii vizitatorului”, motiva ministra Educaţiei, Culturii şi Cercetării, Monica Babuc, solicitarea de transferare a sumei suplimentare.
Contactat de ZdG, directorul ÎS „Moldova-Concert”, Andrei Locoman, a declarat atunci că banii urmau a fi cheltuiţi pentru reparaţia acoperişelor a 22 de căsuţe din lemn, care ar fi fost deteriorate în timpul păstrării, pentru instalarea camerelor de supraveghere, pentru majorarea numărului de copii care urmau să viziteze Târgul şi pentru asigurarea acestora cu bilete la teatru.
În aceeaşi zi, ZdG a expediat o solicitare oficială de informaţii atât la Guvern, cât şi directorului ÎS „Moldova-Concert” în care a cerut date despre compania selectată pentru prestarea serviciilor de pază și supraveghere video, cum a fost selectată aceasta şi contra cărei sume de bani. Totodată, am cerut numele tuturor companiilor care au fost plătite din bani publici în cadrul Târgului de Crăciun.
Răspunsuri fără conţinut
În ziua de 9 ianuarie, ZdG a primit un mesaj de la Andrei Locoman. Directorul ÎS „Moldova-Concert” nu a numit decât o singură companie contractată pentru prestarea de servicii în cadrul Târgului, fără a explica de ce nu oferă datele de interes public solicitate. Pe parcursul ultimei săptămâni, Locoman a ignorat apelurile şi mesajele reporterilor ZdG, prin care solicitam explicaţii.
După insistenţe, la 15 ianuarie, în ultima zi a Târgului de Crăciun, am primit un răspuns de la Guvern. Documentul, care nu este semnat, are antetul ÎS „Moldova-Concert”. Acesta nu conţine răspunsuri la întrebări şi oferă doar o enumerare a mai multor prevederi legale, fără a da o interpretare a lor în contextul datelor cerute de ZdG.
Răspunsul conţine trimiteri la Legea privind accesul la informaţie şi la Legea cu privire la secretul comercial, şi menţionează că agenţii economici au fost contractaţi în baza Legii cu privire la întreprinderea de stat şi întreprinderea municipală şi nu în temeiul Legii privind achiziţiile publice. În final, totuşi, primim asigurări că toate datele vor fi oferite după închiderea Târgului.
„Mai mult, Târgul de Crăciun nu s-a încheiat încă, de aceea, suntem în imposibilitate de a furniza informaţiile finale referitoare la cheltuielile, veniturile, încheierea şi executarea tuturor contractelor de diferit gen, prestarea serviciilor de diferite tipuri. După încheierea evenimentului şi efectuarea tuturor plăţilor, precum şi recepţionarea tuturor rapoartelor de activitate din partea prestatorilor de servicii, vom putea oferi informaţiile solicitate”, se spune în răspunsul primit de la Guvern.
Filip: „Vă rog să vă bucuraţi de sărbătoare!”
În imposibilitatea de a obţine informaţiile de interes public, în ultima zi a Târgului de Crăciun, am încercat să discutăm cu directorul „Moldova-Concert”, Andrei Locoman, şi cu premierul Pavel Filip.
Reporter: De pe 15 decembrie activează Târgul. Aceşti agenţi economici sunt aici: prestează servicii, aţi cumpărat de la ei lucruri. Ne puteţi spune cine sunt ei, numele lor?
Andrei Locoman: Sunt peste 200 de contracte. Informaţia pe care o solicitaţi dvs…
Reporter: Noi am solicitat-o la 13 decembrie.
Andrei Locoman: Nu ştiu. la noi a ajuns mai târziu. Îmi pare foarte rău.
„Nimeni nu are de gând să ascundă ceva, că sunt bani publici. (…) Banii încă nu au fost cheltuiţi. Banii sunt la cont. Astăzi, târgul se încheie. Informaţia pe care aţi solicitat-o: cât s-a plătit, cui s-a plătit, urmează să o sistematizăm pe parcursul câtorva zile. (…) Vă promit: începând cu ziua de mâine, după ce începem a sistematiza toate cifrele, o să vă răspund la toate întrebările şi o să vă dăm toate cifrele”, a promis Andrei Locoman.
La rândul său, premierul Pavel Filip, întrebat de ce nu sunt făcute publice rapoartele privind cheltuielile efectuate pentru Târgul de anul trecut, a declarat: „o solicitare, şi am toată certitudinea că veţi obţine această informaţie, dar astăzi, vă rog, să vă bucuraţi de sărbătoare”.
ZdG a expediat celor două instituții noi solicitări de informații și va reveni cu un articol la subiect.
Ce se cunoaşte despre Târg
Anul trecut, Târgul de Crăciun a costat opt milioane de lei. Cum şi cui au fost repartizaţi banii, organizatorul nu a răspuns, deşi presa a solicitat informaţii detaliate. ZdG a aflat atunci că paza Târgului a fost asigurată, contra sumei de 481 de mii de lei, de compania „Argus-S” SRL, afiliată liderului PDM, Vladimir Plahotniuc, şi care în ultimii ani este „abonată la bani publici”. Firma a fost contractată şi în acest an pentru servicii de pază şi supraveghere video, doar că Andrei Locoman nu a răspuns la întrebarea cum a fost selectat agentul economic şi care este suma contractului.
În acest an, Târgul a găzduit 34 de căsuţe din lemn. Potrivit unor comercianţi, chiria acestora costă peste zece mii de lei, preţ majorat comparativ cu cel de la ediţia anterioară a Târgului.
Tatiana Puiu, juristă, AO „Juriştii pentru Drepturile Omului”:
„Funcţionarii operează cu o legislaţie învechită şi nu aplică direct standardele unanim recunoscute în materie de acces la informaţie. Spre exemplu, ei folosesc termenul de informaţie oficială, deşi ţările cu o democraţie avansată şi nu doar, demult folosesc noţiunea de interes public, informaţie de interes public.
Este un caz clasic de limitare a accesului la informaţia de interes public, pentru că nu este vorba despre o simplă curiozitate a jurnalistului despre câţi bani s-au cheltuit, dar şi despre dreptul cetăţeanului de a fi informat despre cum sunt utilizaţi banii statului”, explică Tatiana Puiu.
Despre justificările autorităţilor cu referire la „secretul comercial”, jurista menţionează că prevederea nu are nicio atribuţie, atunci când este vorba despre contractele cu statul, pe bani publici.
Tatiana Puiu susţine că, în acest caz, jurnaliştii pot să se adreseze la organul de urmărire penală pentru a depune o plângere cu privire la încălcarea dreptului de acces la informaţie.
„A doua cale, prin intermediul căreia, de fapt, poate fi constatată violarea acestui drept este, pur şi simplu, depunerea unei cereri de chemare în judecată. În acest caz, însă, nu există o garanţie că o soluţie finală, până la instanţa ierarhic superioară, ar fi obţinută într-un termen rezonabil. Să admitem, totodată, că într-un an s-ar finaliza toate procedurile, dar atunci noutatea subiectului ar fi deja epuizată”, punctează Tatiana Puiu.