Rutele anti-protest
Duminică, 24 aprilie 2016, mai multe curse interurbane au fentat programul obişnuit şi nu au mai ajuns în Chişinău. Altele au făcut acest lucru cu încălcarea programului, lăsând oamenii să aştepte ore în şir în staţii. Coincidenţă sau nu, problemele cu transportul au apărut chiar în ziua în care în capitală era organizat un protest împotriva guvernării. În cel puţin nouă raioane ale ţării cursele au fost sistate total sau parţial, arată datele unei monitorizări efectuate de Promo-Lex.
Duminică, Sergiu Armaşu, primar de Ialoveni, scria pe o reţea de socializare: „Azi, 24 aprilie 2016, am fost contactat de dimineaţă de foarte mulţi locuitori ai oraşului Ialoveni, nemulţumiţi şi foarte revoltaţi de faptul că rutiera 35 Ialoveni-Chişinău nu circulă conform graficului. Am fost nevoit să ies la faţa locului, să discut cu conducătorii auto de pe ruta dată. Din păcate, şoferii au confirmat că au indicaţia de la superiorii lor, iar responsabilii şi conducătorii lor – sunt de negăsit şi nu răspund la telefoane”.
„O să ne puneţi un „ştraf” sau ce o să faceţi?”
Ruta 35, care circulă de la Ialoveni, un orăşel aflat la aproape 15 km de Chişinău, e gestionată de trei companii private: SRL „Velros Trans”, ÎI „Liliana Jumir” şi SRL „Intertramcar”, cu cele mai mult curse. „Vă spun de ce au mers greu rutele duminică. Ele au lucrat. Pur şi simplu, câteva unităţi au fost date la poliţie, pentru a duce în oraş colaboratorii. Am lucrat în grabă”, ne-a zis Vergiliu Tudorache, unul dintre fondatorii SRL „Intertramcar”, fără a preciza dacă microbuzele au fost luate sau au fost închiriate de poliţie. Ceilalţi doi operatori au negat faptul că ar fi fost probleme, deşi, mai mulţi oameni din Ialoveni au reclamat acest aspect. „Duminică, transportul a circulat normal. Nu ştiu de unde aveţi informaţia. Eu am fost în teritoriu. N-au fost oameni care să stea în drum mult timp. Nu ştiu aşa ceva”, zice Ştefan Bivol, administratorul SRL „Velros Trans”.
Şi cursele Costeşti—Chişinău, duminica trecută, au circulat cu încălcarea programului. „Eram la biserică şi m-au sunat cetăţenii să-mi spună că e redus numărul de mijloace de transport. Atunci am sunat la cei care coordonează firma de transport. Mi-au confirmat că numărul de microbuze a fost redus. Am întrebat dacă au indicaţii şi mi-au confirmat. Ce să mai vorbim?”, spune Natalia Petrea, primara de Costeşti. În localitate, ruta Costeşti—Chişinău este gestionată de două firme: „Pro et Contra” SRL şi „Agro-Gârlea”. „La mine au mers normal. E clar că dacă nu sunt toate maşinile, nu au cum să meargă repede”, ne-a spus, la un moment dat, Ion Ionaş, administratorul de la „Agro-Gârlea”. În context, l-am întrebat pe antreprenor unde erau maşinile. „Întrebaţi-l pe Plahotniuc. Ei au dat comandă şi au dus maşinile la carieră. Pur şi simplu, le-au oprit. Ce, nu sunteţi la curent? Ale mele maşini, care erau după grafic, au mers. Despre alţii – nu ştiu. Am auzit ieri de la băieţi care spuneau că i-au dus la carieră”, spune acesta, fără a da detalii. „Am auzit că maşinile au fost duse undeva pe lângă Mileştii Mici, dar nu ştiu unde anume”, confirmă şi primara de Costeşti. Administratoarea „Pro et Contra” SRL, Evghenia Enciu, a admis, după mai multe discuţii, că au fost nereguli. „Ceva s-a stricat şi dispecerul nu a putut să dea maşinile”, ne-a anunţat ea, deşi, cu câteva minute mai devreme, acelaşi dispecer spunea că rutele firmei au activat normal. „Eu-s ca director, dar sunt fondatori, care răspund…. Ce vreţi de la mine? Suntem firmă privată, nu de stat. Şi ce dacă nu am mers duminică? Ce-o să faceţi? O să ne puneţi un „ştraf” (amendă, n.r.) sau ce?”, s-a enervat acesta. Precizăm că „Pro et Contra” SRL aparţinea, anterior, lui Vasile Bortă, fost primar de Costeşti din partea PD. Astăzi, unul dintre fondatori este Alexei Bortă, fratele acestuia.
Firmă afiliată unui funcţionar, în lista celor care au sistat circulaţia
La Ungheni, reprezentanţii autogării ne anunţă că spre Chişinău nu au circulat rutele de la orele 09.00 şi 09.30, operate de „Provianatrans” SRL, cu sediul la Chişinău, gestionată de Vitalie Curărari, fost şef al Inspectoratului Ecologic de Stat din partea Partidului Liberal Reformator. La telefonul companiei a răspuns Ana, soţia acestuia, care, după ce a auzit întrebarea, ne-a direcţionat către soţul său, precizând că „eu nu ştiu. Cred că s-a conformat”. Vitalie Curărari neagă orice influenţă din exterior şi dă vina, la fel ca şi alţi antreprenori, pe starea tehnică a maşinilor. „Starea tehnică nu era prea bună. Doar ducem oameni… Iată care a fost problema. Eu, să spunem aşa, sunt anti-politic. Nu mă bag în politici. Şi dacă am fost şeful Inspectoratului? Eu nu am fost în vreun partid. Am fost că nu aveau cadre. Să vină cineva să-mi spună, nu, nu….”, susţine antreprenorul.
Curse ale acestei firme, operate pe traseul Cimişlia-Chişinău, la fel, nu au activat în dimineaţa zilei de duminică. Informaţia ne-a fost confirmată de oficialii Autogării Cimişlia. „Noi le-am pus cursă suspendată şi atât. Nu cunoaştem motivele pentru care nu au mers. Noi doar le vindem bilete”, susţine Ion Putină, administratorul Autogării Cimişlia. O altă firmă care nu şi-a onorat orarul în ziua de duminică pe traseul Cimişlia-Chişinău a fost „Pastrans” SRL, companie de transport din Cimişlia. Firma are trei fondatori şi a fondat, la rându-i, o altă companie de transport, „Paolcaz” SRL, condusă de Dumitru Munteanu, devenit cunoscut opiniei publice în calitate de blogger. Acum o săptămână, Munteanu a fost numit în funcţia de şef adjunct al Oficiului Teritorial Hânceşti al Cancelariei de Stat, responsabil de raionul Cimişlia. Cele două firme de transport au adresa comună, într-o casă din Cimişlia. Dumitru Munteanu ne-a anunţat că este manager la firma „Pastrans” SRL şi că, duminică, 24 aprilie 2016, cursele spre Chişinău au fost sistate pentru că maşinile „au avut careva defecţiuni tehnice”.
Şi la Şoldăneşti, microbuzele s-au „stricat”
Un alt raion în care cursele spre Chişinău au fost total sau parţial sistate este Şoldăneşti. „Am auzit, dar nu cunosc detalii”, afirmă Svetlana Zaiţev, viceprimară de Şoldăneşti. Larisa Poianschi, administratoarea Bazei Auto 29, care gestionează autogara din Şoldăneşti, afirmă că, de fapt, cursele gestionate de compania pe care o conduce au funcţionat normal. „Noi avem doar ruta de la 12.30, care a funcţionat. La 16.00, cu 13 călători, am pus încă o rută suplimentară. Cele care nu au circulat sunt trecătoare, ale altor agenţi economici. Autogara nu poartă răspundere pentru asta. Conform contractului, pentru că ruta nu a circulat, le-a fost aplicată o amendă de 100 de lei. Nu am vorbit cu ei pentru a-i întreba de ce nu au mers”, afirmă Poianschi. Una din rutele de la Şoldăneşti care nu au mai ajuns la Chişinău este cea care merge din Cobâlea. Aceasta este gestionată de SC „Sorisebi-Trans-Tur”, agent economic înregistrat la Coloniţa, mun. Chişinău, şi condusă de Vadim Petco. Acesta, după câteva ezitări şi întrebări despre sursa informaţiei, a confirmat că două microbuze ale firmei nu au lucrat duminică. „Două maşini au fost stricate şi nu am putut opera cursele. Da, s-au stricat anume duminică, iar luni deja au mers, pentru că le-am reparat. Avem service-uri care lucrează şi duminica”, ne-a zis Vadim Petco.
„Nu au pus transportatorii rute. Din cauza asta nu au mers”, ne confirmă neregulile şi Pavel Pisari, administratorul Autogării din Călăraşi, localitate de unde, la fel, a fost problematic să ajungi la Chişinău, pe 24 aprilie 2016. Şi la Străşeni, cursele spre Chişinău au fost blocate. Reprezentanţii societăţii „Marşrut” SA, care le gestionează, au evitat însă discuţia cu ZdG. Şi la Hânceşti au fost probleme cu deplasarea spre Chişinău: „La noi, vreo trei curse doar sunt cu roşu. Nu a fost aşa de grav. Am sunat antreprenorii pentru a afla motivele şi mi-au spus că unii şoferi au fost la lecţii, pentru certificate din astea profesionale de care au nevoie şoferii”, susţine Ion Olişevschi, administratorul autogării din localitate.
„Într-o ţară normală, sigur că ar trebui pedepsiţi”
Observatorii Promo-LEX au monitorizat duminică, 24 aprilie 2015, între orele 12.00—15.00 dreptul la libera circulaţie şi libertatea de întrunire, stabilind că în cel puţin nouă raioane, în acest interval, cursele interurbane au fost sistate total sau parţial.
„Am auzit, dar nu cunosc detalii. Sunt mai multe informaţii. Este clar că orice abatere de la program nu este normală. Este foarte greu de spus ce riscă acei agenţi economici care nu au făcut cursele în situaţia de azi şi în ţara de azi. Într-o ţară normală, sigur că ar trebui pedepsiţi. Da, Ministerul trebuie să-i sancţioneze, într-o ţară normală”, zice Vladimir Florea, preşedintele Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor din R. Moldova.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID), instituţie care gestionează aceste curse, a venit, marţi-dimineaţă, cu un comunicat de presă la subiect, prin care şi-a declinat practic orice responsabilitate, deşi este cea care urmează să aplice sancţiuni în acest caz. „MTID nu a emis niciun ordin sau vreo instrucţiune scrisă sau verbală pentru transportatori în vederea neexecutării, în data de 24 aprilie 2016, de către aceştia a curselor regulate de pasageri. Ministerul nu gestionează niciuna din rutele regulate de transport de pasageri, toate fiind asigurate de antreprenori privaţi”, a spus ministrul Iurie Chirinciuc, fără a preciza dacă şi cine-i va sancţiona pe antreprenorii care au sfidat orarul curselor.