Cine va cheltui MILIARDUL de la CFM?
Persoane fără studii şi experienţă în domeniu, unele demise de la precedentele locuri de muncă, ocupă funcţii cheie în cadrul Întreprinderii de Stat (ÎS) „Calea Ferată din Moldova” (CFM). Aceste persoane urmează, cel mai probabil, să fie printre cei care vor gestiona şi banii pe care întreprinderea îi va primi pentru modernizare de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), adică aproape un miliard de lei.
În urmă cu două săptămâni, la 14 noiembrie 2014, Serghei Tomşa, directorul general interimar al ÎS CFM, şi Sue Barrett, directorul pentru Transport al BERD, au semnat Acordul de proiect între CFM şi BERD pentru modernizarea căilor ferate din R. Moldova în cadrul Acordului de împrumut între Guvernul R. Moldova şi BERD în valoare de 52,5 mln de euro, sub garanţia statului, semnat în aceeaşi zi, pe un termen de 15 ani, cu o perioadă de graţie de 3 ani.
Miliardul de la Căile Ferate
Cu alte cuvinte, instituţia va primi un credit de aproape 1 miliard de lei, iar conform acestui Acord de proiect, pentru executarea priorităţilor feroviare din Strategia de Transport şi Logistică pe anii 2013—2022 şi implementarea obiectivelor din Planul investiţional pentru dezvoltarea CFM pe anii 2014–2024, banii vor fi alocaţi pentru procurarea noilor locomotive diesel magistrale şi modernizarea corespunzătoare a depoului de locomotive al CFM pentru întreţinerea acestora, precum şi pentru reabilitarea infrastructurii feroviare, în mod prioritar a liniilor de cale ferată.
Într-un comunicat de presă emis de CFM se spune că primul proiect de modernizare a căilor ferate din Moldova cu finanţare externă urmează a fi susţinut cu o linie creditară similară, în valoare de 52,5 mln de euro, de către Banca Europeană de Investiţii (BEI). Concomitent, anunţă CFM, vor fi realizate acţiunile de restructurare a instituţiei în vederea îmbunătăţirii siguranţei şi eficienţei de funcţionare a acesteia după model european. În acest scop Uniunea Europeană cofinanţează acest proiect împreună cu BERD şi BEI prin alocarea unui suport de grant nerambursabil în sumă de 5 mln de euro.
Vine sau nu controversatul Baleca?
Cine va cheltui şi gestiona aceşti bani? În urmă cu trei luni, Eugeniu Baleca, fostul director al „Franzeluţa”, plecat cu scandal şi dosare penale din fruntea întreprinderii de stat, după acuzaţii că ar fi prejudiciat-o cu zeci de milioane de lei, a câştigat concursul organizat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID) privind şefia CFM. Astfel că, Baleca este doar la o semnătură distanţă de gestionarea acestui miliard de lei, ministrul MTID, Vasile Botnari, încă neluând o decizie în privinţa sa. Cel mai probabil, acest lucru se va întâmpla după alegerile din 30 noiembrie 2014. „Sunt motive care mă fac să nu mă grăbesc cu întărirea în funcţie a noului director selectat de comisia de concurs. Prefer să mă mai documentez, să analizez sub toate aspectele şi să iau o decizie cumpătată, fără a fi făcute presiuni asupra deciziei mele”, spunea recent Botnari, într-un interviu pentru bani.md.
Cu sau fără Baleca, care, conform CV-ului său, nu are nicio legătură cu activitatea în cadrul unei instituţii specifice, cum este CFM, instituţia este condusă de mai multe persoane care, la fel ca şi posibilul lor şef, vin din domenii total diferite de cel al căilor ferate. Unii dintre actualii şefi ai CFM chiar au fost daţi afară de la precedentele locuri de muncă. Aceştia şi-au făcut loc în cadrul instituţiei după plecarea lui Anatol Şalaru din funcţia de ministru MTID şi a lui Vitalie Strună din cea de director al CFM şi, respectiv, după trecerea instituţiei din zona de influenţă a PL-ului către cea a PDM-ului.
Demisă de la privat, primită în funcţie importantă la stat
Astfel, conform informaţiilor obţinute de ZdG, în octombrie 2014, în funcţia de şefă a Serviciului Financiar al CFM a fost numită Elena Potapova, anterior, contabilă în mai multe SRL-uri, ultima dată, pentru doar câteva luni, la SRL Tagaer. În ultimii ani aceasta a fost însă angajată a firmei Keramin Grup SRL, iar conform informaţiilor din cartea de muncă a acesteia, pe 15 februarie 2014, a fost disponibilizată în temeiul art. 86, lit. K din Codul Muncii: „Comiterea de către salariatul care mânuieşte nemijlocit valori băneşti sau materiale a unor acţiuni culpabile dacă aceste acţiuni pot servi temei pentru pierderea încrederii angajatorului faţă de salariatul respectiv”. ZdG a contactat-o pe Potapova pentru a afla motivele din care a fost concediată şi cum a ajuns la CFM. Aceasta, vorbitoare de limba rusă (ne-a rugat să vorbim doar în rusă, pe motiv că nu cunoaşte „limba moldovenească”, n.r.), s-a arătat surprinsă de subiectul abordat şi, iniţial, ne-a spus că a plecat din proprie iniţiativă de la firma Keramin Grup. După ce ne-am referit la actele pe care le deţinem, şefa Serviciului Financiar al CFM ne-a cerut să revenim mai târziu, ca să continuăm discuţia. Am revenit, dar Potapova nu a mai răspuns la apelurile ZdG.
Un alt personaj cu o funcţie cheie la CFM este Arcadie Vicol. Din vara anului 2013, acesta este vicedirector general, responsabil de Activitatea Comercială a instituţiei, după ce, între 2005 şi 2013, a fost director comercial adjunct la SA Metalferos. Conform informaţiilor obţinute de ZdG, Vicol, în vârstă de 40 de ani, a început a lucra oficial în 1992 în calitate de cizmar, fiind mai apoi angajat la mai multe SRL-uri, niciunul dintre ele neavând vreo tangenţă cu CFM. De precizat şi faptul că Vicol deţine, din 2013 (!), o diplomă de licenţă în ştiinţe ale educaţiei, specialitatea limba şi literatura română şi rusă, diplomă obţinută de la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chişinău. ZdG l-a contactat pe Arcadie Vicol, pentru a-l întreba cum a ajuns la CFM. Secretara acestuia ne-a comunicat, după ce s-a interesat despre motivele pentru care îl contactăm, că vicedirectorul CFM va reveni singur cu un telefon. Ulterior, ea ne-a cerut să îi trimitem întrebările în scris. Deşi am făcut acest lucru, în final nu am primit niciun răspuns.
De la Voronin şi CCCEC – la trenuri
Un alt vicedirector al CFM este Ivan Antoci, care a ajuns la CFM în august 2013, fiind responsabil de instituţii sociale şi administrare. Înainte de a ajunge la Căile Ferate, Antoci a fost director comercial la firma Biotex-Com, despre care s-a spus că aparţine de fapt lui Oleg Voronin, fiul liderului PCRM, Vladimir Voronin. Acest SRL deţine în arendă 700 ha din pădurea Ţiganca de lângă Orhei. Înainte de a ajunge la Biotex-Com, Antoci a lucrat la alte două SRL-uri care au legături strânse cu familia Voronin: Metal-Market şi Transline Exim. Anterior, acesta deţinea şi 6,87% din acţiuni la banca FinComBank, administrată tot de familia Voronin. Cum a ajuns Antoci la CFM? Contactat în mod repetat de ZdG, Antoci nu a răspuns la apeluri.
O altă funcţie importantă la CFM, cea de şef al Serviciului Transport Călători, este ocupată de Ion Bocşănean. Nici acesta nu are vreo legătură cu activitatea în cadrul CFM-ului, fiind ex-colaborator al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (CCCEC), unde a activat în perioada 2002—2013, când structura a fost reformată, iar mai mulţi foşti angajaţi ai CCCEC au fost disponibilizaţi. Anterior, ZdG a scris despre faptul că în cadrul instituţiei, în aceeaşi perioadă, au fost angajate mai multe persoane cu un trecut dubios. Printre acestea, Eugeniu Axentiev, un controversat ex-comisar de Chişinău, care a fost numit şi el vicedirector general, responsabil de Securitate.
Solicitat de ZdG pentru a discuta despre situaţia din cadrul CFM, Serghei Tomşa, directorul general interimar al instituţiei, ne-a spus că „nu aş vrea să am careva probleme”. „Aceste persoane au fost angajate când eu nu eram director general interimar”, ne-a spus Tomşa. Întrebat dacă persoanele respective vor avea atribuţii şi la gestionarea miliardului care va veni la CFM, şeful interimar al întreprinderii ne-a răspuns: „Ceea ce ţine de cele 52 de milioane, eu cred că responsabilitatea o s-o ducem toţi. Banii o să fie controlaţi de băncile europene foarte strict. O să fie şi persoane responsabile pentru organizarea licitaţiilor. Cu atât mai mult cu cât banii sunt pe garanţia statului. Cred că şi statul va controla şi verifica ca aceşti bani să fie cheltuiţi raţional”, a precizat Tomşa.
P.S. Joi, 27 noiembrie 2014, după apariția ziarului în chioșcuri, Arcadie Vicol ne-a expediat mesajul pe care l-am solicitat cu două zile înainte: „Am fost numit în funcție în urma unui concurs public, iar principala cerință față de candidați a fost experiența în domeniul administrării și managementul unei întreprinderi. Orice domeniu își are propriul specific, dar nu este necesar să fii de profesie feroviar ca să asiguri creșterea vânzărilor și să te ocupi de administrarea treburilor comerciale. Am făcut studii inclusiv peste hotare în domeniul managementului și vânzărilor, si am o experienta mare in domeniu, iar specificul întreprinderii am reușit să-l deprind foarte repede”.