Președintele CEC, Dorin Cimil: Scopul primordial este ca scrutinul prezidențial să nu se transforme în unul de răspândire a infecției COVID-19
Interviu cu președintele Comisiei Electorale Centrale, Dorin Cimil.
Scopul primordial al Comisiei Electorale Centrale (CEC) este să asigure un proces electoral sigur din punct de vedere sanitar, astfel încât scrutinul să nu se transforme în unul de răspândire a infecției COVID-19, spune președintele CEC, Dorin Cimil, în interviul acordat Ziarului de Gardă. Oficialul respinge acuzațiile de tentativă de fraudare a alegerilor prezidenţiale din 1 noiembrie, spune că aprobarea modificărilor la Codul Electoral, care nu au fost votate în lectura a doua, era o necesitate stringentă și își exprimă speranța că transportarea organizată a alegătorilor va fi combătută, pe motiv că „istoric se demonstrează că acest fenomen a fost o tentativă pentru fraudarea alegerilor”.
– Câteva zile ne despart de scrutinul prezidențial, unul diferit de altele din cauza pandemiei COVID-19. În ce măsură CEC a fost și este pregătită pentru a face față provocărilor pandemice și a asigura un exercițiu sigur, în primul rând, din punct de vedere sanitar?
– Pentru CEC obiectivul primordial este să pregătească un scrutin sigur în general, dar și din punct de vedere sanitar. Depunem eforturi la acest capitol, prin elaborarea de acte normative și instrucțiuni care vor reglementa modul de exprimare a votului în condiții de pandemie. Mă refer la dotările cu echipament pentru funcționarii electorali, care se vor afla în ziua votului în incinta birourilor electorale ale secțiilor de votare. Au fost demarate proceduri de achiziție a măștilor de protecție pentru toți alegătorii, în temeiul modificărilor produse la instrucțiunea care reglementează modul de votare în secții, care obligă grupul de lucru să efectueze achiziții în acest sens.
Pentru 30 octombrie se preconizează ca măștile de protecție să fie expediate în toate birourile electorale.
– După calculele noastre, pentru achiziționarea măștilor de protecție CEC a aprobat alocarea a circa 13 milioane de lei. Când acestea vor fi procurate?
– Va fi procurat un lot de 3 milioane de măști de protecție. Cifra a fost identificată reieșind din numărul persoanelor care se regăsesc în Registrul Alegătorului. Pentru 30 octombrie se preconizează ca măștile de protecție să fie expediate în toate birourile electorale. Au fost examinate ofertele pentru participarea la licitația de achiziție și așteptăm ca procedura să fie dusă până la capăt, să fie identificat câștigătorul procedurii și să fie încheiat contractul de achiziție.
– Câți funcționari electorali vor fi antrenați în acest scrutin și cum le vor fi asigurate condiții de siguranță?
– Numeric sunt peste 20 de mii de funcționari electorali, care vor lucra în 2.143 de secții de votare deschise în țară și peste hotare. Pentru toți funcționarii sunt prevăzute echipamente și condiții speciale unde vor activa. Aceștia vor fi asigurați cu dezinfectant, mănuși, măști, termometria este obligatorie, dezinfectarea spațiilor la fel, trebuie păstrată distanțarea fizică între funcționarii electorali și alegători. Se va face aerisirea frecventă a spațiului, iar încăperile vor fi dotate astfel încât procesul de vot să fie mai fluidizat. În cadrul fiecărei secții de votare vor fi doi funcționari care vor avea echipament special și urnă mobilă pentru a ieși la domiciliu.
– Cum va fi organizat procesul de votare în spitale, în special în secțiile cu profil COVID-19?
– Vor fi organizate secții de votare în nemijlocită apropiere sau chiar în cadrul centrelor sanitare, unde toate persoanele vor avea posibilitatea să voteze cu urna de vot mobilă sau chiar staționară. La moment, avem cereri în acest sens din partea reprezentanților penitenciarelor și a instituțiilor de asemenea profil, case de bătrâni sau case pentru persoanele cu dizabilități. Este un obiectiv central al CEC și toți observatorii și experții internaționali ne întreabă cum vom reuși acest lucru, pe motiv că numărul persoanelor infectate cu COVID-19 este în creștere și probabil cererea de prezentare a urnei mobile va fi mai mare decât de obicei.
Se va examina posibilitatea extinderii timpului de vot cu 2 ore, pentru a reuși să acoperim toate persoanele care vor dori și vor solicita, în termeni legali, urna mobilă de vot.
– Și în ce măsură CEC este pregătită să satisfacă toate solicitările?
– Regula dată a fost stabilită de către epidemiologi și urmează a fi respectată de către noi. CEC depune eforturile conjugate cu organele statului pentru a asigura prezentarea urnei de vot pentru toate persoanele doritoare. Se va examina posibilitatea extinderii timpului de vot cu 2 ore, pentru a reuși să acoperim toate persoanele care vor dori și vor solicita, în termeni legali, urna mobilă de vot. Fiecare birou electoral va examina posibilitatea extinderii numărului de ore, cu înștiințarea respectivă a CEC.
– De ce regula privind neadmiterea în secțiile de votare, până la ora 15:00, a persoanelor care vor prezenta simptome asociate COVID-19 nu se va aplica alegătorilor din străinătate și celor din stânga Nistrului?
– Nu îi putem redirecționa la domiciliu. Știm că ei vin dintr-o altă zonă administrativă și, în situația în care se prezintă la urna de vot, nu pot fi întorși sau siliți să aștepte un anumit termen, precum persoanele care se află în nemijlocită apropiere a domiciliului lor, unde pot să aștepte ora 15:00 pentru a se prezenta la vot, în ziua respectivă.
Sunt angajate persoane care vor răspunde de procesul de curățare și dezinfectare
– Alegătorii care se vor prezenta la secțiile de votare vor trebui să respecte anumite reguli. Care sunt acestea?
– Masca de protecție, pixul propriu, respectarea distanței fizice, termometria la intrare, distanța dintre funcționar și persoana respectivă trebuie să fie nu mai mică de 1,5 metri, scoaterea măștii doar pentru a prezenta față pentru a fi stabilită identitatea și, respectiv, dezinfectarea periodică a tuturor lucrurilor folosite în procesul de vot. Pentru cei care vor prezenta semne de COVID-19 dezinfectarea se va face după fiecare caz. Sunt angajate persoane care vor răspunde de procesul de curățare și dezinfectare și ele vor avea grijă ca toate rechizitele să fie într-o stare bună, optimă pentru vot.
– O noutate a acestor alegeri este că vor fi folosite scanere pentru procedura de înregistrare a alegătorilor.
– Pentru alegerile din 1 noiembrie au fost procurate scanere. 120 din ele au fost transmise către Ministerul de Externe și Integrării Europene pentru a fi utilizate în secțiile de votare peste hotare, iar alte 120 vor fi pilotate în unele secții de votare în Republica Moldova. Ele vor grăbi citirea datelor și vor duce la fluidizarea procesului de vot.
– Câți bani ne costă scrutinul prezidențial?
– 167 de milioane de lei. Nu des operez cu această cifră, pe motiv că încă nu au fost cheltuiți banii la acest nivel, dar rezervările bugetare sunt la acest nivel.
– Stabilirea numărului de secții de votare care urmează să fie deschise în străinătate nu a trecut fără critic. De ce față de scrutinul din 2016 acest număr a crescut de la 100 la 139?
– Noi considerăm că este un indiciu calitativ. S-au făcut unele calcule, suntem ținuți și de prevederile legale în sensul dat. Avem formula de calcul stabilită în art. 31 a Codului Electoral. Am utilizat această formulă de calcul, dar ne-am gândit și la anumite posibile inexactități din formula dată, și am ajuns la acea formulă de compromis de 139 de secții de votare, care, considerăm noi, este una optimă pentru procesul din 1 noiembrie 2020, acoperind spectrul integral al cererilor care au fost atât istoric, la votul din 2016 – 2019, cât și momentan.
Ne-am străduit să aplicăm formula pentru toți și să nu facem o diferență dacă cetățenii locuiesc în Est sau în Vest.
– Critici dure a generat și numărul de secții care urmează să fie deschise în Federația Rusă. Există, totuși, un argument rezonabil privind creșterea în această proporție?
– Primul argument rezonabil ar fi faptul că în anii 2016 – 2019 nu se calcula corect numărul necesar de voturi în Federația Rusă. Ne-am străduit să aplicăm formula corect și pentru Federația Rusă și pentru alte țări unde locuiesc cetățenii Republicii Moldova. Ne-am străduit să aplicăm formula pentru toți și să nu facem o diferență dacă cetățenii locuiesc în Est sau în Vest, iată de ce numărul secțiilor de votare a crescut de la 8 la 17.
– Au fost elucidate situațiile raportate de cetățeni din Occident care au constatat că sunt înregistrați prealabil în Federația Rusă?
– Am primit examinarea acestor cazuri, cercetate de către Serviciul de Informații și Securitate la capitolul înregistrare electronică. S-a arătat că, cazurile date nu au fost fraudate. Mai rău stăm la capitolul cererilor scrise, care au fost transmise pentru cercetare către Ministerul de Interne și nici până astăzi nu avem un răspuns clar. De fapt, în general, nu avem un răspuns dacă s-au produs fraude în sensul dat. Noi considerăm că mecanismul înregistrării prealabile este unul corect și are dreptul la existență. Pot fi anumite carențe la mecanism în general, modul în care o persoană își prezintă identitatea sau ia buletinul altei persoane pentru a crea un cont. Dar pentru persoanele care își realizează drepturile în mod corect, acest mecanism de înregistrare prealabilă poate furniza informații bune pentru CEC, în sensul în care se identifică numărul de persoane care locuiesc într-o anumită zonă, precum și geografia respectivă.
În peste 80% secții de votare din străinătate vor fi 5.000 de buletine de vot
– La scrutinul din 2016 în unele secții din străinătate nu au fost suficiente buletine de vot. Cum putem fi siguri că de această dată secțiile vor fi asigurate cu suficiente buletine?
– Am făcut toate analizele și calculele ținând cont și de propunerile MAEIE și chiar am mărit numărul buletinelor de vot preconizate pentru una sau altă secție de votare. Ținând cont că din luna august 2019 s-a stabilit că, numărul maxim pentru dotarea secțiilor de votare este de 5.000 de buletine, în peste 80% secții de votare sunt 5.000 de buletine. Problema este cum se va reuși procesarea acestor buletine, în condițiile în care cetățenii vor putea respecta regulile pandemice – distanța fizică sau modul de aflare în încăpere a unui număr de persoane în același moment. Unele state invocă restricții la acest capitol. Spre exemplu, în Irlanda sau Marea Britanie nu se permite ca în aceeași încăpere să se afle mai mult de 6 persoane în același moment. Noi sperăm că acele scanere care au fost transmise către secțiile de votare vor reuși să facă față rândului și dorinței persoanelor de a se prezenta la vot.
– Alegătorii din străinătate care se tratează de COVID-19 la domiciliu sau în spital vor avea posibilitatea să voteze?
– Cu părere de rău această problemă nu poate fi rezolvată. Nu suntem în jurisdicția altui stat. Noi putem organiza exercițiul doar într-o locație repartizată de statul gazdă sau de către autoritatea locală și nu putem extinde procesul de vot pe întreg teritoriul, așa cum o putem face pe teritoriul Republicii Moldova.
– Procesul poate fi perturbat din cauza unor restricții/reguli stabilite de fiecare țară, în contextul COVID-19?
– Cu părere de rău da și periodic suntem informați de MAEIE că deja au fost anunțate unele restricții în legătură cu declanșarea unor conflicte armate, cum este în Azerbaidjan. Și în Republica Franceză este instituit un regim special de părăsire a domiciliului și interdicția de aflare în spațiul public după ora 21:00. În acest caz, trebuie să regândim mecanismul de asigurare al persoanelor cu dreptul la vot, deoarece știm că procesul de votare urmează să se termine la ora 21:00 și am putea pune într-un anumit pericol persoanele care se vor afla în incinta secțiilor de votare. În acest sens, Ambasadele Republicii Moldova în țările gazdă studiază situația și propun soluții.
– Unele localități au refuzat să deschidă secții pentru alegătorii din stânga Nistrului. S-a reușit rezolvarea litigiilor și identificarea spațiilor?
– Prima regulă pentru organizarea procesului de vot este faptul că pentru localnici, persoanele care sunt arondate la secțiile de votare din interiorul țării, vor fi organizate secții de votare separate și la o anumită distanță pentru a permite desfășurarea în liniște a procesului de vot. Este adevărat că unele consilii care se află în Zona de Securitate nu și-au dat acordul pentru a organiza secții de votare pe teritoriul acestor localități. CEC a reacționat la aceste refuzuri și a atenționat organele administrative, întrebând dacă aceste refuzuri sunt exprimate legal sau ilegal. Deciziile au fost contestate în judecată și în unele cazuri avem soluții, în care refuzurile date au fost declarate ilegale. Așteptăm dezlegarea judiciară a acestor situații. Cât privește situația pandemică și unele opuneri în acest sens, avem atenționări depuse la CEC din partea unor asociații de persoane care ne atenționează că vor opune rezistență intrării pe teritoriul constituțional al Republicii Moldova al cetățenilor din stânga Nistrului. Și în cazul dat vom duce discuții cu aceste persoane și vom explica faptul că fiecare cetățean are dreptul să își exprime votul, iar noi, ca reprezentant al statului, trebuie să creăm cele mai bune condiții în acest sens.
– Transportarea organizată a alegătorilor a afectat dintotdeauna procesul. Există riscuri ca și la acest scrutin să avem această practică negativă?
– CEC a adoptat o hotărâre în acest sens care vine să combată acest fenomen, în care cetățenii sunt aduși organizat la vot de către un concurent electoral sau la comanda unui concurent electoral. Aceste momente s-au regăsit în hotărârea Curții Constituționale din 2016, precum și în avizele observatorilor naționali și internaționali. Urmare a acestor situații și a faptului că problema dată nu a fost rezolvată legal, am examinat propunerea reprezentantului cu drept de vot consultativ al unui concurent electoral și am elaborat o hotărâre care să reglementeze cum și în ce condiții pot veni cetățenii Republicii Moldova la urnele de vot, indiferent unde se află, pe malul drept sau stâng al Nistrului sau chiar în afara țării. Regula dată trebuie să fie pentru toți. Se interzice transportarea organizată a cetățenilor ca fenomen atât în interiorul țării, cât și în afară, pe motiv că istoric se demonstrează că acest fenomen a fost o tentativă pentru fraudarea alegerilor. Lumea nu se mobilizează pentru a ocoli anumite costuri, dar pentru a sta la îndemâna unui sau altui concurent electoral. Credem că acest fenomen va fi combătut și urmează a fi stabilite reguli clare de venire la vot.
– Ce pârghii are alegătorul pentru a raporta eventuale ilegalități din ziua alegerilor?
– Se depun sesizări, plângeri, contestații la organele abilitate, inclusiv la CEC. Ele se analizează și se prezintă hotărâri pe marginea lor, care într-un final pot duce la invalidarea alegerilor, în funcție de influența lor asupra unui scor posibil final între unul sau alt candidat la funcția de președinte. Ne-am propus să informăm organizatorii naționali, internaționali, organele de stat, cetățenii despre faptul că trebuie să respecte anumite reguli. Aceste reguli pot fi regăsite în legislația unor state, iar alte state sunt mai tolerante la acest capitol, pe motiv că acolo nu există o potențială corupere a alegătorilor. În Republica Moldova s-a demonstrat că acest risc este unul mare.
După mine, era necesar un efort de concentrare, comunicare și conlucrare pentru a găsi cea mai bună soluție să fie promovată modificarea Codului Electoral. Era o necesitate stringentă.
– Autoritățile au avut la dispoziție 4 ani pentru a aproba modificările la Codul Electoral, în baza recomandărilor Curții Constituționale și instituțiilor internaționale abilitate. Până și în luna august curent se spunea că există suficient timp și modificările trebuie aprobate, pentru a fi aplicate scrutinului din 1 noiembrie. De ce nu s-a reușit aprobarea modificărilor?
– CEC s-a străduit să proiecteze adresările Curții Constituționale în proiectul de lege pe care l-am prezentat Parlamentului. Acesta a fost votat doar în prima lectură și, apropo, a fost aprobat doar proiectul CEC. Ar fi fost oportul ca toate proiectele care vizau modificarea Codului Electoral și a legilor conexe să fie conexate într-o singură procedură și să fie găsită o soluție bună pentru alegerile prezidențiale sau următoarele alegeri care se vor organiza în Republica Moldova. Acest lucru nu s-a produs și cred că trebuie să vă adresați parlamentarilor pentru a vă explica de ce nu s-a reușit. După mine, era necesar un efort de concentrare, comunicare și conlucrare pentru a găsi cea mai bună soluție să fie promovată modificarea Codului Electoral. Era o necesitate stringentă. Pe moment, deja s-a scurs timpul și nu mai pot fi operate modificări în Codul Electoral și la legislația conexă. Suntem în perioada campaniei electorale și nu este cu putință acest lucru.
Toți concurenții electorali ar trebui să informeze potențialii alegători despre regulile de exprimare a votului, astfel încât acest scrutin democratic să nu se transforme într-un scrutin de răspândire a infecției COVID-19
– Ce le răspunde CEC și d-voastră personal celor care vorbesc despre tentativele de fraudare ale alegerilor?
– Toate acțiunile CEC sunt îndreptate spre a garanta un proces corect, bazat pe standardele europene și internaționale. Noi considerăm că apelurile de fraudare sunt niște semnale lansate în spațiul public pentru a atrage atenția asupra existenței acestor concurenți electorali. Noi nu avem cazuri concrete când o acțiune sau alta a CEC ar duce la fraudarea procesului per total. Recunoaștem că pot fi anumite neajunsuri, omisiuni, lucruri care nu au fost duse până la capăt, însă, CEC nu trebuie să lucreze pentru a plăcea unui sau altui concurent electoral. Cât privește cererea de demisie în adresa mea, nu am văzut temei clare, care se regăsesc în Codul Electoral, pentru a-mi prezenta demisia. S-a făcut doar un apel public, după mine, nemotivat.
– În calitate de președinte al CEC, aveți un mesaj pentru alegători?
– Mesaj este ca toți să respecte legea, atât concurenții electorali, funcționarii electorali, cât și cetățenii. Să vină la vot și să respecte condițiile de vot în timp de pandemie, să se informeze și să informeze și pe alții. Toți concurenții electorali ar trebui să informeze potențialii alegători despre regulile de exprimare a votului, astfel încât acest scrutin democratic să nu se transforme într-un scrutin de răspândire a infecției COVID-19. Vrem ca votul să fie făcut în siguranță.
– Vă mulțumim!