Returnarea banilor pentru pachetele turistice. Reprogramăm vacanța sau așteptăm 540 de zile?
Pandemia de COVD-19 a afectat mai multe sfere ale economiei, inclusiv cea a turismului. Din cauza restricțiilor impuse de alte state, a limitării circulației externe, mai multe persoane care au procurat pachete pentru călătorii de la agențiile de turism nu au mai putut pleca în vacanță.
În scopul susținerii agențiilor de turism, pentru atenuarea efectelor negative generate de situația epidemiologică, Parlamentul R. Moldova a votat o lege privind completarea Codului Civil, care prevede că, în cazul rezoluțiunii contractelor încheiate în perioada 01 octombrie 2019 – 17 martie 2020, agențiile de turism sunt obligate să le restituie clienților plățile respective nu mai târziu de 540 de zile de la data rezoluțiunii contractului. Astfel, mulți cetățeni s-au trezit stând acasă, cu foi turistice cumpărate. Pentru că mai mulți cititori ne-au întrebat ce drepturi au ei în astfel de cazuri, la 14 august, ZdG organizat o sesiune video, în care a explicat acest lucru.
La sesiune au participat Olga Luca, asociat partener la Casa de Avocatură Macovei Enachi, specializată în contractele de prestări servicii și Gheorghe Vlas, avocat, reprezentant al agenției de turism „Voiaj International”.
Pandemia i-a luat pe nepregătite pe clienți, dar și pe companiile de turism. În contextul în care oamenii nu mai pot pleca în vacanțele planificate, agențiile de turism caută soluții pentru situația creată.
Clienții pot cere companiilor de turism reprogramarea vacanțelor
Gheorghe Vlas a spus că clienții pot cere companiilor de turism reprogramarea vacanțelor pentru o perioadă ulterioară sau pot solicita ca, din contul sumei achitate, compania să le presteze alte servicii, dacă aceasta le oferă. De asemenea, oamenii pot ceda dreptul lor de creanță, adică dreptul de a merge în vacanță altor persoane sau, dacă nu există alte posibilități, aceștia pot rezilia contractul și negocia cu compania un termen de returnare a banilor. Gheorghe Vlas a precizat că, în cazul în care persoana a pierdut unele acte sau bonul de plată, aceasta poate cere o confirmare de la agenția de turism, precum că plata a fost efectuată.
Olga Luca a precizat în cadrul sesiunii că, atunci când oamenii decid să rezilieze contractul cu agenția de turism și să-și restituie banii, ar fi bine ca aceștia să fie insistenți și să ceară informații de la agenție privind banii achitați. Ea a atenționat că ar fi bine ca întreaga comunicare cu agențiile de turism să se efectueze în scris, posibil și prin intermediul poștei electronice, pentru a avea dovezi. Un alt aspect este că companiile trebuie să restituie suma de bani într-un termen de PÂNĂ la 540 de zile și nu în ultima zi a acestui termen.
„Este alegerea consumatorilor: fie să rezerve suma de bani, fie să opteze pentru același contract de călătorie la prețul indicat, schimbând doar perioada sejurului. Sunt banii lor. Atunci când singura soluție este returnarea banilor pentru pachetele de călătorie, ei trebuie să-și apere drepturile, să insiste să li se prezinte informații. Fiecare trebuie să țină la control situația banilor săi, iar acest fapt le-ar permite să-și recupereze banii cât mai devreme posibil. Când organizatorul vede insistență din partea consumatorului, acesta acționează”, a precizat Olga Luca.
Din spusele ei, există agenții de turism de bună-credință, care deja au restituit banii, însă există și agenții care nu le răspund la telefon clienților săi.
Negocierea condițiilor în funcție de posibilitățile companiei și de dorințele clientului
O altă modalitate ar fi schimbarea destinației călătoriei. Gheorghe Vlas a explicat că această procedură ar trebui analizată în fiecare caz separat, deoarece uneori există vacanțe personalizate, iar compania ar putea să nu fie sigură că va vinde această vacanță altcuiva. Din acest motiv, schimbarea destinației călătoriei ar putea fi imposibilă. Iată de ce, a menționat Gheorghe Vlas, clientul ar trebui să negocieze condițiile în funcție de posibilitățile companiei, de dorințele sale, dar și de circumstanțe.
Olga Luca a menționat că frica de a pleca la odihnă sau frica de a zbura cu avionul nu sunt motive pentru rezilierea contractului.
Returnarea banilor pentru biletele de avion
Cât despre returnarea banilor pentru biletele de avion, consumatorii trebuie să țină cont de faptul că agenția de turism care a vândut biletul nu este parte a contractului de transport, returnarea banilor urmând a fi efectuată de compania aeriană.
„În caz de anulare a zborului, operatorul aerian este obligat să returneze banii achitați de client. De asemenea, unele companii aeriene propun vouchere sau amânarea zborului pentru o altă dată. Totuși, dacă clientul a cerut returnarea banilor, operatorul de zbor este obligat să o facă”, a precizat Olga Luca.
„În niciun caz călătorul nu trebuie să rezilieze contractul de transport sau să anuleze zborul. El trebuie să aștepte ca acest lucru să-l facă compania aeriană. Este o șmecherie aici. În unele cazuri, atunci când se face rezervarea zborului, consumatorul semnează pentru niște condiții care i-au fost aduse la cunoștință. Atunci când el reziliază contractul de transport, fără să ajungă la ziua în care trebuie să zboare, el riscă să achite penalități și riscă să nu-i fie rambursate plățile, deoarece el a reziliat contractul”, a menționat Gheorghe Vlas.
„Frica nu este temei pentru rezilierea contractului”
„E foarte important ca zborul să fie anulat de compania aeriană și nu de consumator. Frica de a zbura cu avionul, de teama infectării cu coronavirus, nu este temei pentru rezilierea contractului. În acest caz, consumatorul va suporta penalitățile stabilite de compania aeriană, în funcție de clasa zborului. Dacă consumatorii cer returnarea banilor, ei trebuie sa notifice compania printr-un e-mail. Companiile aeriene din R. Moldova pot fi notificate și prin poștă”, a precizat Olga Luca.
Participanții la sesiune au îndemnat consumatorii să fie răbdători și să găsească un numitor comun cu agențiile de turism. Gheorghe Vlas a menționat că atâta timp cât există perioada de grație de 540 de zile, adresarea în instanță pentru recuperarea banilor nu este o soluție. „Chiar dacă unii oameni au acționat companiile de turism în judecată, avocații acestora, probabil, mizează pe neconstituționalitatea acestei prevederi”, a spus Gheorghe Vlas.
Participanții au îndemnat oamenii să înțeleagă că, în lipsa acestei prevederi, companiile de turism riscă să intre în faliment, iar în acest caz, recuperarea banilor consumatorilor va fi mult mai anevoioasă. Este important, din spusele lor, ca oamenii să poată circula peste hotare, iar turiștii să poată veni și ei în R. Moldova, pentru a asigura activitatea agențiilor de turism.
La 31 iulie, Asociația Națională a Agenților Economici de Turism din Moldova anunța că o companie de turism nu este de încredere dacă, în momentul rezervării, nu semnează contractul privind pachetul de servicii de călătorie. Contractul se semnează la momentul rezervării. De asemenea, companiile de turism nu trebuie să accepte plățile în valută. Achitarea se face exclusiv în lei moldovenești, iar suma achitată trebuie să coincidă cu suma indicată în bonul fiscal.