Proiectul de modificare a Codului navigației maritime comerciale al R. Moldova a fost votat în prima lectură. Deputatul Radu Marian: „va fi diminuat riscul înregistrării navelor vechi sau implicate în contrabandă”
Proiectul de modificare a Codului navigației maritime comerciale al R. Moldova a fost votat în prima lectură de 56 de deputați, joi, 14 octombrie. Potrivit autorului proiectului, Radu Marian prin introducerea mecanismului de control efectuat de societăți recunoscute de UE va fi diminuat riscul înregistrării navelor vechi sau implicate în contrabandă.
„Situația este atât de gravă încât Moldova se află de ani buni pe lista noagră portuară în toată lumea și din acest motiv navele aflate sub pavilionul R. Moldova sunt inspectat și oprite la fiecare pas. Doar în perioada 2018 – 2020 au avut loc 350 de inspectări și 41 de detenții.
Soluția noastră este prin a modifica art. 7 din Codul navigației maritime, prin care vor putea obține pavilionul moldovenesc doar navele care vor fi inspectate de societățile internaționale de clasificare recunoscute de UE. Această prevedere va asigura că sub pavilionul nostru sunt exploatate doar nave care sunt inspectate.
Trebuie să introducem mecanism elementar de control pe care nu îl avem. Acest proiect de lege propune soluția. Tot ce înseamnă înregistrarea navelor vechi, implicate în contrabandă, acest risc va fi diminuat”, a declarat deputatul Radu Marian.
Codul navigaţiei maritime comerciale al R. Moldova, aprobat prin Legea nr. 599/1999” se modifică după cum urmează: la articolul 7 aliniatul (1), după textul „societățile de clasificare” se completează cu cuvintele „care dețin recunoașterea Comisiei Europene”. Totodată, la aliniatul (4) al aceluiași articol, după textul „organizațiile recunoscute de Guvernul Republicii Moldova” se completează cu cuvintele „care dețin inclusiv recunoașterea Comisiei Europene”.
Potrivit datelor Agenției Navale, în R. Moldova sunt înregistrate 113 nave maritime.