MetODA prin care 2,6 milioane de lei din fonduri externe au fost utilizate „defectuos”

Un sistem informațional gestionat de Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA), pentru care s-au alocat circa 2,6 milioane de lei din bani externi încă în 2018, nu este funcțional. Constatarea a fost făcută de Curtea de conturi într-un raport de audit publicat în luna decembrie 2024. Una din concluziile raportului Curții de Conturi a fost „utilizarea defectuoasă a mijloacelor financiare pentru achiziția unui sistem informațional care acum nu este funcțional și pentru care au fost utilizate neeficient mijloace financiare din surse externe în valoare totală de trei milioane de lei.”
Ce presupune sistemul și ce firmă a lucrat la el?
Sistemul informațional la care se face referire în raportul de audit este sistemul informațional de gestiune a garanțiilor financiare pentru credite conceput în 2016.
Sistemul informațional de gestiune a garanțiilor financiare pentru credite reprezintă o totalitate de resurse și tehnologii informaționale interdependente, de metode şi de personal, destinat înregistrării, păstrării, prelucrării, furnizării, utilizării informației și formării resursei informaționale cu privire la dosarele garanțiilor financiare pentru credite, cu privire la solicitanții de garanții financiare pentru credite, din momentul înregistrării acestora și până în momentul arhivării datelor.
Curtea de Conturi scrie că pentru dezvoltarea sistemului în conformitate cu specificațiile funcționale elaborate de consultanții Băncii Mondiale, Unitatea de Implementare a Proiectului Băncii Mondiale de Ameliorare a Competitivității (UIPAC) a selectat operatorul economic SRL „AV-Macrocom” și a încheiat cu acesta un contract în valoare de 137,98 de mii de dolari. În ianuarie 2018, sistemul a fost predat ODA în baza Actului de predare-primire semnat de către reprezentanții organizației.
Valoarea totală a serviciilor prestate conform actului de primire-predare a constituit circa 2 milioane de lei.
„La momentul predării sistemului, dezvoltatorul a emis și scrisoarea de garanție, în care s-a menționat despre nefuncționalitatea completă a sistemului informațional, fapt care a condiționat neutilizarea acestuia”, precizează Curtea.
Curtea de Conturi: „Se denotă necesitatea stringentă de punere în aplicare a softului”
În raportul de audit este precizat că ODA a solicitat de la Banca Mondială un nou suport financiar, fiind încheiat cu același agent economic un alt contract în valoare de 39,86 de mii de dolari.
„Astfel, la data de 30.12.2021, softul, deși nu era funcțional, a fost din nou acceptat de către responsabilii din cadrul ODA și dat în exploatare, fiind semnat Actul de primire-predare. Urmare acestor acțiuni, sistemul a fost înregistrat în evidență la contul contabil «Imobilizări necorporale în exploatare», pentru perioada 2018-2021, fiind calculată uzura în sumă de 800 mii de lei. Însă, la recomandările Corpului de control al prim-ministrului și Inspecției financiare, având în vedere nefuncționalitatea sistemului vizat, datele evidenței contabile s-au corectat și, respectiv, sistemul informațional a fost trecut la contul contabil «Imobilizări necorporale în curs de execuție»”, se arată în raport.
Operatorul economic „AV-Macrocom” a încheiat cu mai multe instituții publice zeci de contracte pentru tehnică de calcul, echipamente IT și alte produse ori servicii. În răspunsul ODA oferit pentru ZdG se precizează că SRL „AV-Macrocom” a fost selectată de către UIPAC în conformitate cu procedurile proprii de achiziții ale donatorului. Valoarea totală a investițiilor ajunge la 2,6 milioane de lei.
ODA: „Lipsa punerii în funcțiune a sistemului informațional nu împiedică oferirea de servicii calitative”
În răspunsul pentru ZdG, reprezentanții ODA scriu că sistemul a fost predat în 2018 „cu unele deficiențe tehnice”, care urmau a fi eliminate sub garanția dezvoltatorului, AV-Macrocom.
„Deși aceste deficiențe au fost remediate în perioada de mentenanță (2018-2020), punerea în funcțiune a sistemului a fost împiedicată de modificările semnificative ale cadrului normativ intervenite ulterior”, a precizat ODA.
Reprezentanții ODA anunță că Fondul de Garantare a Creditelor (FGC) din cadrul organizației dispune de mecanisme operaționale care asigură desfășurarea activităților. „Lipsa punerii în funcțiune a sistemului informațional nu împiedică oferirea de servicii calitative de către FGC.”
La fel, reprezentanții instituției precizează că pe pe parcursul anului 2024, „ODA a efectuat ajustări semnificative la sistemul informațional pentru a-l alinia cu condițiile actuale ale produselor financiare și criteriilor de eligibilitate, aspecte care au fost modificate între timp. Aceste ajustări au vizat integrarea funcțională și tehnică a sistemului, astfel încât să corespundă cerințelor operaționale actuale. De asemenea, până la finele lunii martie 2025, ODA preconizează finalizarea procesului de conectare a sistemului cu băncile partenere, ceea ce va asigura o optimizare a mecanismelor de garantare în sprijinul mediului de afaceri”, se arată în răspunsul instituției.
„Se denotă necesitatea stringentă de punere în aplicare a softului, întrucât implementarea acestuia, pe de o parte, va contribui la optimizarea procedurilor administrative aferente acordării garanțiilor, a controlului acumulării tuturor veniturilor cuvenite din comisioanele de garantare, iar pe de altă parte, va permite efectuarea mai eficace și mai eficientă a monitorizării, evidenței, raportării statistice și analitice. Mai mult decât atât, auditul atestă și neimplementarea an de an a acțiunii stabilite în Planul de acțiuni al ODA – utilizarea în regim de lucru a sistemului”, concluzionează Curtea de Conturi.
Ziarul de Gardă a încercat să contacteze reprezentanții firmei „AV-Macrocom” pentru o reacție, însă nu a primit un răspuns până la momentul publicării articolului.