„Încrederea în mass-media face ca o națiune să își protejeze cetățenii mai ușor în situații de criză.” Educația, legislația și transparența – baza încrederii finlandezilor în mass-media
Încrederea finlandezilor în mass-media este printre cele mai mari din lume, potrivit rezultatelor celui mai recent raport anual al Institutului „Reuters” de la Universitatea Oxford.
„Încrederea în mass-media face ca o națiune să își protejeze cetățenii mai ușor în situații de criză, cum a fost în timpul pandemiei de Coronavirus”, este de părere Esa Reunanen, cercetător la Universitatea din Tampere. Totuși, pentru a crește gradul de încredere al cetățenilor în mass-media, trebuie să existe câteva elemente-cheie indispensabile: „educație media, legislație bună, reglementare etică și o identitate profesională a jurnaliștilor bine definită”, consideră Salla Nazarenko, membră a Uniunii Jurnaliştilor din Finlanda.
„În Finlanda, avem un fel de cultură generală a încrederii”
Salla Nazarenko, membră a Uniunii Jurnaliştilor din Finlanda, spune că „baza încrederii în mass-media constă din mai multe elemente importante și nu s-a dezvoltat peste noapte”.
„Unul dintre ele este educația generală accesibilă, care include elemente de educație media ce abordează subiecte precum propaganda sau cultura media. Elevii au învățat cum să facă distincția între minciună și adevăr. Încrederea de care se bucură mass-media de calitate este în mare măsură determinată de capacitatea publicului de a selecta doar ceea ce este de valoare. De asemenea, există o bază legislativă bună, o societate transparentă. Reglementarea etică a presei și, în sfârșit, condițiile mass-media în sine: salarii, condiții de muncă și instituții profesionale puternice pentru mass-media, sunt alte elemente care contribuie la creșterea calității activității mass-media și nemijlocit, la creșterea încrederii în presa din Finlanda”, subliniază Nazarenko.
Kalle Silfverberg, redactor-șef senior al celui mai mare ziar în limba suedeză din Finlanda – „Hufvudstadsbladet”, confirmă importanța educației în procesul de creștere a încrederii în mass-media. De asemenea, Silfverberg adaugă că disocierea presei de politic sporește nivelul de credibilitate al acesteia în ochii finlandezilor.
„În primul rând, aș spune că în Finlanda avem un fel de «cultură generală a încrederii». Valorile protestante de onestitate și muncă grea au fost în mod tradițional elemente importante ale construirii națiunii finlandeze și ale imaginii de sine. Accesul la educația publică gratuită și de înaltă calitate este o forță crucială ce susține un sentiment de fond cultural comun și contribuie la încrederea și mobilitatea socială. De asemenea, instituțiile media de știri din Finlanda nu sunt divizate politic. În schimb, ele reprezintă valori mainstream destul de asemănătoare și subliniază independența lor față de partidele politice și de Guvern. Prin urmare, diferitele instituții de știri nu-și subminează reciproc credibilitatea, de exemplu, acuzându-se reciproc de dezinformare. În același timp, jurnaliștii finlandezi au o identitate profesională puternică și doresc să-și păstreze independența și capacitatea de a oferi o imagine fidelă a problemelor pe care le reflectă”, subliniază Kalle Silfverberg, redactor-șef senior la publicația „Hufvudstadsbladet”.
Potrivit lui Kalle Silfverberg, încrederea în mass-media a fost consolidată în momentul unei nevoi excepționale de informații – pandemia de Covid-19.
„Dintr-odată, a existat o cerere uriașă din partea publicului să primească informații relevante și verificate despre starea lumii și a țării. Înainte de a se încheia pandemia, Rusia și-a început războiul pe scară largă, care a adus din nou oamenii spre presă”, spune Kalle Silfverberg.
„Încrederea generală în mass-media a făcut ca restricțiile stricte și recomandările de vaccinare împotriva Covid-19 să fie mai ușor acceptate în rândul populației”
În perioada crizei provocate de pandemia de Covid-19, Finlanda a avut una dintre cele mai mici rate de infectare și deces. Cercetătorii care studiază impactul mass-media consideră că pandemia de Covid-19, pe de o parte, a influențat în mod pozitiv încrederea finlandezilor în mass-media, iar pe de alta, a fost depășită datorită încrederii în mass-media.
„Este logic că încrederea în mass-media face ca o națiune să își protejeze cetățenii mai ușor în situații de criză, cum ar fi în timpul pandemiei de Coronavirus. În cazul Covid-19, cred că încrederea generală în mass-media a făcut ca restricțiile stricte și recomandările de vaccinare să fie mai ușor acceptate în rândul populației”, subliniază Esa Reunanen, cercetător la Universitatea din Tampere.
„Dacă există o criză, mulți oameni apelează la mass-media profesionistă în loc să aibă încredere doar în surse on-line aleatorii”, explică Salla Nazarenko, membră a Uniunii Jurnaliştilor din Finlanda.
În 2023, nivelul încrederii populației finlandeze în mass-media a fost de 69%, iar la categoria „libertatea presei”, Finlanda se plasează pe locul 5 între cele 180 de țări aflate în clasamentul realizat de organizația „Reporteri Fără Frontiere” (Reporters Sans Frontières – RFF). Pe lângă încredere, numărul persoanelor interesate de știri în Finlanda este mai mare decât în majoritatea celorlalte țări. Interesul pentru știri a scăzut în ultimii ani în mai multe țări, în Finlanda însă, din 2019, numărul celor interesați de știri este în continuă creștere.