Ex-premierul Iurie Leancă, audiat în calitate de bănuit în dosarul concesionării Aeroportului Internațional Chișinău
Fostul prim-ministru al R. Moldova, Iurie Leancă a fost audiat vineri, 22 iulie, în calitate de bănuit de procurorii anticorupție, în dosarul penal privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău. Informația a fost confirmată pentru Ziarul de Gardă de către procurora Mariana Cherpec, purtătoarea de cuvânt a Procuraturii Generale (PG).
Membrii Consiliului Suprem de Securitate (CSS) au examinat în luna decembrie 2021, în ședință, acțiunile autorităților statului în problema concesionării Aeroportului Internațional Chișinău. În urma discuțiilor, CSS a recomandat finalizarea procesului de evaluare a prejudiciului cauzat de acțiunile concertate de preluare de la stat a Aeroportului.
Opt persoane publice și persoane de demnitate publică, precum și o persoană juridică ar fi fost puse sub învinuire în cauza penală privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău (AIC). Răspunsul a fost dat în luna februarie 2020 de Procuratura Anticorupție, care a refuzat atunci să dea nume, deoarece urmărirea penală era în desfășurare.
La 22 ianuarie 2020, deputatul Alexandr Slusari a solicitat ca PA să comunice dacă Valeriu Lazăr, fost ministru al Economiei, Tudor Copaci, fost șef al Agenției Proprietății Publice, și Iurie Leancă, fost prim-ministru, au statut de bănuiți și/sau învinuiți în elaborarea și aprobarea Hotărârii nr. 321 cu privire la aprobarea concesionării activelor Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a condiţiilor concesionării acestora.
În iulie 2020, Agenția Proprietății Publice (APP) a anunțat despre rezilierea contractului de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău, motivul fiind că SRL „Avia Invest” nu a executat obligațiile contractuale. Compania a dezmințit informațiile.
La sfârșitul anului 2019, Parlamentul a luat act de rapoartele Comisiei de anchetă privind privatizarea „Air Moldova” și concesionarea AIC.Publicitate
Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.
Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.