Autorii proiectului PSRM, prin care SIS a trecut în 2019 în coordonarea președintelui R. Moldova, s-au răzgândit: tot ei vor acum ca Serviciul să treacă, din nou, sub control parlamentar
Autorii proiectului de lege, înregistrat la 1 decembrie 2020 de către Partidul Socialiștilor (PSRM), prin care Serviciul de Informații și Securitate (SIS) să fie luat din coordarea președintelui R. Moldova, sunt aceeași care în iunie 2019 au elaborat proiectul de modificare a Legii SIS, prin care activitatea Serviciului a trecut în coordonarea șefului statului. Este vorba despre deputații socialiști Vasile Bolea și Grigore Novac.
În anul 2019, după alegerile parlamentare, cei doi deputați socialiști au elaborat un proiect de modificare a Legii cu privire la SIS prin care activitatea Serviciului să fie coordonată de către președintele Republicii
Moldova, în limitele competenței sale, și să fie supusă controlului parlamentar.
Atunci, în plenul Parlamentului de la Chișinău, Vasile Bolea, unul dintre autorii proiectului, în susținerea necesității trecerii SIS în coordonarea șefului statului declara că „fiind protector al unității naționale și al valorilor de bază ale comunității, Șeful statului trebuie să joace un rol activ și să posede pîrghii eficiente de intervenție în anumite perioade de criză, care ar permite rezolvarea unor carențe în funcționarea normală a organelor din sectorul de apărare și securitate a statului. În baza acestei funcții de garant, reglementată de Constituția Republicii Moldova prin articolul 77, Președintele Republicii Moldova trebuie să posede o serie de atribuții, care să îi permită să inițieze, să organizeze sau să conducă orice acțiune îndreptată spre apărarea suveranității, independenței naționale, unității și integrității teritoriale”.
„Conform articolului 78 din Constituție: Președintele Republicii Moldova este ales prin vot universal, legal, direct, secret și liber exprimat. Și Șeful statului, fiind ales de către popor, dispune de legitimitatea democratică proprie, iar norma constituțională îi acordă dreptul de a reprezenta însuși suveranul poporul Republicii Moldova. Această modalitate de a alege Șeful statului îi conferă acestuia o autoritate sporită și respect care pot fi materializate doar prin atribuții și prerogative. Serviciul de Informații și Securitate, fiind un organ din sistemul de securitate a statului, trebuie să fie sub un control dublu, ceea ce ar asigura un echilibru în coordonarea acțiunilor și luarea unor decizii. Pe de-o parte, subordonarea Președintelui Republicii Moldova în calitate de Președinte al Consiliului Suprem de Securitate și Comandant Suprem al Forțelor Armate, și pe de altă parte – Parlamentul Republicii Moldova, organul suprem al țării, care reprezintă voința poporului. Inclusiv, Președintele Republicii Moldova trebuie să ia măsurile necesare privind asigurarea securității în conformitate cu legislația și să asigure conlucrarea autorităților publice în domeniul asigurării securității statului.
În acest proiect de lege dorim revenirea la acele atribuții firești care trebuie să le aibă conducătorul suprem al forțelor armate – Președintele Republicii Moldova”, argumenta, la 16 iunie 2019, socialistului Vasile Bolea necesitatea trecerii SIS în coordonarea președintelui.
La 25 iunie 2019, cu 57 de voturi proiectul socialiștilor a fost votat în două lecturi, lectură finală, iar astfel SIS-ul a trecut atunci în coordarea șefului statului.
Proiectul înregistrat în iunie 2019 de către cei doi deputați PSRM:
Legea SIS 2019 by Ziarul de Gardă
La 1 decembrie 2020, tot socialiștii Vasile Bolea și Grigore Novac sunt cei care, de această dată, după ce Igor Dodon a pierdut alegerile prezidențiale și până, cel târziu, la 26 decembrie trebuie să părăseasca Președinția, au înregistrat proiectul de lege prin care SIS să fie deja luat din coordonarea președintelui R. Moldova.
De această dată, autorii susțin că „acest proiect are ca obiectiv primordial adaptarea sistemului național de securitate la cadrul valoric democratic specific unei republici parlamentare”.
„Având în vedere că Republica Moldova este o republică parlamentară, conform articolului 60 din Constituția Republicii Moldova se impune necesitatea de consolidarea controlului parlamentar asupra sistemului național de securitate în Republicii Moldova. Ca urmare a analizei complexe a sistemului național de securitate, având la baza studiului cadrul legislativ, vulnerabilitățile la nivel național, riscurile de origine externa, inclusiv asimetrice, se constată necesitatea urgentă de a atribui Serviciului de Informații și Securitate a unor atribuții suplimentare. Analizând procesele în desfășurare la nivel regional și internațional putem constata că riscurile de diferite tipuri în adresa Republicii Moldova devin tot mai accentuate. În aceeași ordine de idei vor fi create condiții în excluderea paralelismului și dublajului în activitatea operativă a instituției menționate și pe asigurarea calității produselor informative dar și păstrării secretului de stat”, menționează autorii.
Miercuri, Comisia parlamentară, Comisia juridică numiri și imunități a aprobat cu 5 voturi un raport pentru două lecturi în acest sens.
MAI MULTE DETALII: DOC/ După ce Dodon a pierdut alegerile prezidențiale, socialiștii au înregistrat un proiect de lege prin care SIS-ul să fie luat din coordonarea președintelui R. Moldova