Principală  —  Investigatii  —  Dosar   —   Companiile lui Șor, prezente în…

Companiile lui Șor, prezente în continuare la Aeroportul Internațional Chișinău. CRONOLOGIA licitațiilor eșuate pentru gestionarea spațiilor comerciale 

De un an și trei luni, Aeroportul Internațional Chișinău a revenit în gestiunea statului, dar până în prezent, spațiile comerciale rămân a fi date în chirie unor companii controlate de Ilan Șor, politician fugar condamnat penal într-un dosar legat de frauda bancară. 

La 27 martie 2023, aerogara a revenit oficial în administrarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău”, după ce fusese timp de 10 ani (din 2013) în concesiunea companiei „Avia Invest” SRL, controlată, de asemenea, de Ilan Șor. Trei licitații au fost organizate, dar au fost sistate sau suspendate, inclusiv în contextul unor modificări legislative anulate de Curtea Constituțională. Autoritățile, acuzate că ar favoriza o companie franceză, acuză, la rândul lor, gruparea Șor de faptul că ar sabota procesul de licitație. 

După revenirea Aeroportului în gestiunea statului, oficialii de la Chișinău au anunțat că spațiile comerciale din cadrul acestuia, care sunt date în chirie companiilor „Aerofood” SRL și „D.F.M.” SRL, urmau să fie scoase la procedura de licitație. 

„Acest proces trebuie să fie inițiat și finalizat cât mai curând posibil”

În mai 2023, fostul administrator interimar al Aeroportului, Constantin Vozian, declara la Podcast ZdCe că arenda pentru spațiile comerciale fusese prelungită temporar pentru companiile deja prezente acolo până la demararea unei licitații pentru închirierea spațiilor comerciale – pentru a nu afecta pasagerii. El a spus că urmau să fie formate comisiile care să decidă ce bunuri urmau să fie scoase la procedura de licitație, precum și comisia de organizare a acesteia.

Atunci când e vorba de un singur aeroport, de un singur terminal și de o multitudine mare de agenți economici, acest proces, de oferire a spațiilor în locațiune, trebuie să fie foarte transparent. (…)  Din punctul meu de vedere, acest proces trebuie să fie inițiat și finalizat cât mai curând posibil, din simplul motiv că, ulterior, vor apărea întrebări de ce nu s-a demarat acest proces”, spunea atunci Constantin Vozian.

„Magazinele lui Șor din Aeroport au zile numărate”

În august 2023, ministrul Economiei, Dumitru Alaiba, declara: „Magazinele lui Șor din Aeroport au zile numărate” și menționa că Aeroportul va anunța „curând” o licitație pentru „selectarea unui operator credibil” în domeniul Retail.

Agenția Proprietății Publice (APP) și Aeroportul Internațional Chișinău (AIC) au anunțat la 18 ianuarie 2024 inițierea licitației cu strigare pentru locațiunea „activelor neutilizate” din Aeroportul Internațional Chișinău destinate activității de Travel Retail & Food and Beverages, cunoscute ca „Zona Sterilă” și „Zona Duty Free”. Termenul anunțat pentru care urmau să fie date în chirie spațiile comerciale era de trei ani.

Licitația se va desfășura cu respectarea condițiilor de eligibilitate stabilite pentru a asigura un acces nediscriminatoriu al agenților economici ce dispun de experiență internațională și reputație ireproșabilă. Astfel, se mizează pe identificarea celui mai bun agent economic, care va contribui la asigurarea unui nivel cât mai înalt al serviciilor prestate călătorilor și la creșterea imaginii de credibilitate a Aeroportului Chișinău”, se sublinia în comunicatul de presă emis de APP și Aeroportul Internațional Chișinău.

Pentru 10 spații comerciale, chiria lunară urma să constituie 157 096,5 euro, fără TVA. Valoarea chiriei era stabilită pentru un trafic de 2,8 milioane de pasageri, fiind posibilă majorarea acesteia cu 2% în cazul creșterii numărului de pasageri cu 100 de mii. 

Participanții la procedura de licitație urmau să corespundă mai multor criterii: să aibă experiență de minim 7 ani în domeniul comerțului tip Travel Retail și al alimentației publice în minim 10 aeroporturi din Uniunea Europeană cu trafic de minim 2,5 milioane de pasageri în ultimii 3 ani; să fi administrat în ultimii 5 ani minim 3 spații comerciale cu destinația Travel Retail și 3 spații cu destinația alimentație publică în aeroporturi internaționale cu trafic minim de 2,5 milioane de pasageri în ultimii 3 ani; să fi generat o cifră de afaceri de minim 30 de milioane de euro pe an în oricare din ultimii 3 ani. 

Doar două companii participante: „Nu asigură o concurență suficientă”

Pe 19 februarie 2024, când a expirat termenul depunerii ofertelor pentru participarea la licitația spațiilor comerciale din cadrul Aeroportului, ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu, a anunțat că va fi organizată o altă licitație, deoarece la prima și-au depus dosarele doar două companii: ÎCS „LeBridge Corporation Limited” SRL, care deține cele opt magazine duty-free de la frontierele terestre ale R. Moldova și „Lagardere Travel Retail” SRL, parte a concernului francez „Lagardere Group”. Ministrul a subliniat că acest fapt „nu asigură o concurență suficientă”. Spînu a acuzat atunci că licitația ar fi fost sabotată de Ilan Șor, în contextul în care firmele controlate de el își puteau astfel continua activitatea. 

Concluziile preliminare arată că acest proces a fost sabotat, inclusiv din interior și avem obligația să anulăm licitația și să inițiem o procedură nouă în termeni cât mai restrânși. Scopul lui Șor a fost să continue să extragă bani din spațiile aeroportului și să blocheze o licitație corectă”, afirma ministrul Infrastructurii.

La 21 februarie 2024, Agenția Proprietății Publice a anunțat calendarul noii proceduri de licitație pentru spațiile comerciale, care stabilea că la 4 martie urma să fie plasat anunțul de inițiere a licitației, iar pe 29 martie – să se desfășoare licitația cu strigare și să fie anunțate rezultatele.

Între timp, în spațiul public au fost lansate acuzații precum că autoritățile ar favoriza compania „Lagardere Travel Retail” SRL. Aceasta a fost fondată în noiembrie 2023, cu două luni înainte de inițierea primei licitații de la Aeroport. Compania este fondată de firma franceză „Lagardere Travel Retail Sas”, parte a „Lagardere Group”, un conglomerat francez cu sediul în Paris, care deține afaceri în domeniul retail în mai multe aeroporturi și gări din lume, precum și în media. 

Reprezentantul companiei respinge acuzațiile că firma ar fi favorizată

La 22 februarie 2024, după ce fusese anulată prima licitație, Baptiste Duguit, vicepreședintele „Lagardere Travel Retail”, a susținut o conferință de presă la Chișinău, în cadrul căreia a declarat că președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, ar fi încurajat compania să urmărească îndeaproape situația din jurul Aeroportului Chișinău, estimând că ar putea fi o oportunitate de dezvoltare a afacerilor în următorii ani. El a mai spus că a avut întrevederi cu Dumitru Alaiba, ministrul Economiei, cu directorul Agenției Proprietății Publice și cu directorul Aeroportului, dar că nu s-ar fi întâlnit niciodată cu Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Pe de altă parte, consilierul prezidențial Adrian Băluțel a comunicat că președinta nu s-a întâlnit personal cu șefii Lagardere, dar a participat la forumuri de business în Franța pentru a promova țara drept un spațiu sigur pentru investiții. Totodată, Baptiste Duguit a respins acuzațiile potrivit cărora caietul de sarcini ar fi fost întocmit ca să favorizeze compania „Lagardere”, așa cum se vehiculase în spațiul public. 

La 4 martie 2024, Î.S. „Aeroportul Internațional Chișinău” a publicat un nou caiet de sarcini, care stabilea creșterea unităților de la 10 la 11, însă diminua suprafața totală a lotului – de la 5153,5 metri pătrați la 5151,8 metri pătrați. De asemenea, a fost exclus prețul lunar al unui metru pătrat inclus în primul caiet de sarcini, care începea de la 200 de lei pentru spațiul cantinei și ajungea până la 1600 de lei pentru un metru pătrat în magazine.

Pe 25 martie 2024, reprezentanții AIC anunțau despre prelungirea termenului depunerii  cererilor de participare la procedura de licitație, întrucât o singură companie, Lagardere Travel Retail, a depus dosarul de participare. A fost anunțat un nou calendar, care stabilea data de 17 martie pentru desfășurarea licitației și anunțarea câștigătorului.

Licitație oprită a doua oară

La 17 aprilie 2024 se anunță pentru a doua oară sistarea procedurii de licitație. Într-un comunicat al Aeroportului se menționa că doar compania „Lagardere Travel Retail” SRL a depus dosarul, iar ca urmare a examinării acestuia de către comisia de licitație, s-a constatat că firma „nu a prezentat toate documentele justificative pentru a se califica în etapa finală”. AIC mai informa că licitația va fi relansată. „Totodată, în noul proces de licitație vom analiza cum putem îmbunătăți procesul pentru a atrage mai multe companii internaționale cu renume care să vrea să participe la licitație și să investească în Aeroportul Chișinău”, se mai arăta în comunicat.

Astfel, la 29 mai 2024, Aeroportul anunța cea de-a treia licitație, dar unele condiții au fost schimbate la inițiativa Agenției Proprietății Publice, având scopul de a „atrage mai multe companii internaționale cu renume”. 

Astfel, contractul de locațiune urma să fie extins de la 3 la 5 ani, iar licitația a fost împărțită în două loturi: magazine și restaurante. De asemenea, a fost redus numărul de aeroporturi în care participanții trebuiau să-și demonstreze activitatea – de la 10 la 7. Anunțarea câștigătorului urma să se producă la 27 iunie 2024.

Decizia Curții Constituționale și suspendarea celei de-a treia licitații

Anterior anunțării licitației, la 16 aprilie 2024, Parlamentul a votat modificarea legislației, astfel încât Î.S. „Aeroportul Internațional Chișinău” a fost inclusă în lista bunurilor nepasibile privatizării, fapt ce a permis majorarea termenului dării în locațiune a spațiilor comerciale – de la 3 la 5 ani.

Blocul Comuniștilor și Socialiștilor din Parlament a contestat aceste modificări la Curtea Constituțională, iar aceasta le-a dat dreptate și a declarat ca fiind neconstituționale modificările operate în legislație care presupun extinderea termenului dării în arendă a spațiilor comerciale ale AIC. 

La 20 iunie 2024, CC a subliniat că amendamentele nu au fost supuse unei proceduri corespunzătoare de dezbatere și votare. „Curtea a constatat lipsa unei legături indispensabile între obiectul proiectului de lege votat în prima lectură și amendamentele adăugate doar în a doua lectură”, se precizează în hotărâre.

Două zile mai târziu, la 22 iunie 2024, AIC a anunțat că suspendă și cea de-a treia licitație, pentru ambele loturi, ca urmare a hotărârii Curții Constituționale. AIC a anunțat că decizia de reluare a licitației publice va urma după ce va fi modificată legislația, așa încât să poată fi create condiții de transmitere în locațiune a spațiilor comerciale pe un termen mai mare de 3 ani, „rezonabil pentru un parteneriat internațional”.

În vizorul CNA și al Procuraturii Anticorupție

În această perioadă, licitația pentru darea în chirie  a spațiilor comerciale de la Aeroport s-a aflat în vizorul Centrului Național Anticorupție și a Procuraturii Anticorupție. După ce prima licitație a fost anulată, în spațiul public s-a vehiculat despre inițierea unui proces penal de către Centrul Național Anticorupție, dar CNA nu a confirmat inițial acest fapt într-un răspuns oferit la solicitarea ZdG. Ulterior, CNA a confirmat că angajații întreprinderii au fost audiați în cadrul unei proceduri administrative inițiate la 31 ianuarie 2024, adică în perioada în care se desfășura prima licitație. CNA a transmis toate datele către Procuratura Anticorupție, după cum a precizat Angela Starinschi, șefa serviciului relații publice a CNA, la solicitarea ZdG.

Și Procuratura Anticorupție a urmărit licitațiile anulate și repetate de la Aeroport, iar la 3 aprilie a inițiat un proces penal pentru abuz de putere sau abuz în serviciu. Asta se întâmpla în perioada când fusese prelungit termenul depunerii dosarelor în cadrul celei de-a doua licitații organizate de AIC. 

PA s-a autosesizat încă la 25 ianuarie 2024 în baza unui articol publicat de Eugen Luchianiuc, un blogger controversat, care vorbea despre vicierea concursului și favorizarea companiei franceze „Lagardere”, dar care a lansat de-a lungul timpului mai multe informații false, pe care a fost nevoit să le dezmintă ulterior.

După cum a relatat anterior ZdG, în cadrul acestui proces penal, procurorul anticorupție Alexandru Cernei a solicitat administratorului interimar al AIC, Sergiu Spoială, copii autentificate ale mai multor documente ce vizează desfășurarea licitației, întrucât „analiza materialelor acumulate denotă circumstanțe dubioase și pretinse acțiuni ilicite de favorizare a unei companii în detrimentul unui proces transparent și echitabil de organizare a licitației publice, care lezează interesul statului.” 

Peste două luni de la inițierea procesului penal, la 17 mai 2024, PA a anunțat încetarea lui și refuzul de a începe urmărirea penală, pe motiv că „din datele acumulate, nu rezultă prezența semnelor componente ale unei fapte de abuz de putere sau abuz de serviciu”, după cum a comunicat PA într-un răspuns la solicitarea ZdG.

„Compania nu este favorizată și nu dorește să fie favorizată”

Solicitat de Ziarul de Gardă, avocatul Nicolae Fală, care oferă asistență juridică companiei „Lagardere Travel Retail” SRL, a declarat că clienții săi sunt în continuare interesați de spațiile comerciale de la Aeroportul Internațional Chișinău. Totodată, el a respins acuzațiile că firma ar fi fost favorizată în cadrul licitațiilor organizate de autorități. 

Compania «Lagardere» în R. Moldova a încercat să se conformeze acelui caiet de sarcini care a fost impus de autorități. Și nouă uneori nu ne este clar de ce se întâmplă în felul următor – se suspendă, se anulează licitațiile. Dar, probabil că din exces de zel, autoritățile noastre vor să arate că activează conform legii și probabil că chestia asta s-a transformat în una politică, de luptă politică. Dacă Lagardere ar fi favorizată, demult ar fi câștigat licitația. Compania nu este favorizată și nu dorește să fie favorizată”, a subliniat avocatul Nicolae Fală.

Dorin Recean: „Este un proces sabotat”

Prim-ministrul Dorin Recean a declarat într-un interviu pentru Jurnal TV, la 3 iulie 2024, că licitațiile de la Aeroport ar fi fost sabotate de ceea ce el a numit „grupare criminală”.

Gruparea criminală care anterior nu și-a respectat obligațiile investiționale și care continuă să exploateze acele spații comerciale a investit foarte mulți bani ca să încurce acestui proces și ca să proiecteze o imagine proastă acestui proces. (…) Este un proces sabotat și tocmai de asta, este foarte important să avem un proces absolut transparent și credibil, ca să nu poată să fie pus la îndoială”, a declarat prim-ministrul. 

Referitor la modificarea legislației care a fost declarată neconstituțională, Recean a declarat: „Ne vom asigura ca de data aceasta toate procedurile să fie respectate, cu atât mai mult cu cât modificarea se referă la faptul că Aeroportul urmează să nu poată să fie privatizat.” 

„E clar că aceste companii nu doresc să plece de acolo și găsesc tot felul de instrumente de a influența procesul de licitație”

Solicitat de ZdG, Roman Cojuhari, directorul Agenției Proprietăți Publice, a declarat că licitația va fi reluată imediat ce va fi modificată legislația. Imediat după adoptarea în lectură finală, licitația va fi reluată din momentul în care a fost suspendată, astfel încât ar mai rămâne numai câteva zile pentru ca și alte companii să depună actele dacă doresc să participe, după cum a precizat Roman Cojuhari.

Totodată, directorul APP a respins acuzațiile potrivit cărora autoritățile ar favoriza compania „Lagardere” în cadrul acestei licitații.

Haideți să vedem de la cine au parvenit primele acuzații, de la ce actori și de la ce surse media, și o să înțelegem de ce sunt distribuite aceste falsuri și minciuni. După ce am venit în iulie anul trecut la conducerea APP, am solicitat aeroportului să fie făcută o licitație, să fie un proces transparent, să fie atrase companii credibile, cu reputație ireproșabile, pentru a administra spațiile la aeroport. Deoarece companiile lui Șor trebuiau să plece de la aeroport, companiile unui grup criminal organizat nu au ce căuta în incinta aeroportului, mai ales în zona securizată. E clar că aceste companii nu doresc să plece de acolo și găsesc tot felul de instrumente de a influența procesul de licitație. Cerințele din caietul de sarcini au fost scrise de aeroport, ei au studiat piața, au studiat ce companii activează și în alte țări europene, după ce principii, cum au fost organizate licitații în aceste țări”, a declarat Roman Cojuhari.

Întrebat de ce la licitație a participat numai compania „Lagardere” până acum (în afară de prima licitație, unde au fost două companii), Roman Cojuhari a spus că unele companii și-au dorit ca termenul de arendare să fie mai mare, nu doar de trei ani. Astfel, s-a inițiat modificarea legislației în acest sens. 

Acum aeroportul depune tot efortul să atragă mai mulți participanți la această licitație, iar toate insinuările și acuzațiile aduse sunt neîntemeiate și sunt aduse numai pentru a denigra acest proces, ca să nu putem atrage investitori credibili, companii europene, cu reputație ireproșabilă”, a adăugat directorul APP.