Ambasadorul Uniunii Europene la Chișinău: „Există indicii că modificările la Codul Electoral nu corespund pe deplin recomandărilor Comisiei de la Veneția”
Ambasadorul Uniunii Europene la Chișinău, Peter Michalko, susține că există indicii că modificările la Codul Electoral aprobate la 9 iulie în prima lectură de către Parlament „nu corespund pe deplin recomandărilor Comisiei de la Veneția”.
Ambasadorul precizează că este nevoie de un consens larg între forțele politice, bazat pe consultari autentice cu societatea civilă și cu alte părți interesate.
„Procesul actual de modificare a cadrului electoral nu ar trebui să devină o oportunitate ratată în abordarea unor problemele persistente și nu ar trebui să aducă noi provocări și limitări pentru starea democrației electorale și a pluralismului în Republica Moldova, inclusiv drepturilor alegătorilor, candidaților și observatorilor. Standardele democratice și electorale sunt printre angajamentele esențiale față de partenerii internaționali ai țării, inclusiv UE, dar în primul rând față de cetățenii Republicii Moldova.
Sunt necesare un proces corespunzător și o evaluare adecvată a modificărilor propuse la codul electoral, deoarece există indicii că acestea nu corespund pe deplin și în spirit cu recomandările Comisiei de la Veneția și ale Oficiului pentru instituții democratice și drepturile omului din cadrul OSCE, precum și cu privire la aspectele ridicate de Curtea Constituțională dupa alegerile prezidențiale din 2016. Este nevoie de un consens larg între forțele politice, bazat pe consultari autentice cu societatea civilă și cu alte părți interesate”, precizează”, a precizat ambasadorul Uniunii Europene la Chișinău, Peter Michalko.
Proiectul de lege pentru modificarea Codului electoral, Codului contravențional și Codului serviciilor media audiovizuale, a fost votat la 9 iulie în prima lectură. Proiectul a trezit dezbateri aprinse în plenul Legislativului. Opoziția a acuzat autorii inițiativei că în au introdus elemente care ar compromite proiectul.
În proiect se propune introducerea în Codul electoral a interdicției de a utiliza în campania electorală și în cadrul acțiunilor de agitație electorală a discursului bazat pe ură sau instigator la discriminare, iar în Codul contravențional introducerea sancțiunilor pentru asemenea acțiuni.
De asemenea, sunt prevăzute sancțiuni pentru implicarea cultelor religioase în campania electorală, transportarea organizată a alegătorilor la secțiile de votare dacă aceasta are ca scop să-i determine să voteze pentru un concurent anume, implicarea organizațiilor necomerciale, de binefacere și sindicale în campania electorală, nereflectarea corectă a campaniei de către instituțiile media.
Proiectul conține și alte modificări, inclusiv acordarea alegătorului cu dizabilități a dreptului să aplice facsimilul în loc de semnătură, acordarea dreptului de acces la listele electorale depline observatorilor, prin semnarea unei declarații de confidențialitate, reglementarea expresă a zilei când începe campania electorală pentru turul doi de scrutin, reducerea timpului destinat votării, stabilirea expresă a termenelor când pot fi nimicite listele electorale, etc.
O altă propunere prevede stabilirea orelor de votare de la 8.00 până la 20.00 față de 07.00-21.00 cum este în prezent.
De asemenea, se propune stabilirea unor norme referitoare la conținutul și modalitatea efectuării publicității electorale, procedurii de contestații, precum și a sancțiunilor pentru grupurile de inițiativă, concurenții electorali, funcționarii electorali, instituțiile media.
Proiectul de lege urmează a fi votat și în lectura a doua.