Un cuplu de moldoveni a deschis o berărie în Canada: „Suntem deja recunoscuţi ca producători de calitate în Quebec”
Irina Surăţel şi soţul său, Andrei Ababii sunt stabiliţi de 10 ani în Canada. În 2016, cei doi au deschis o berărie artizanală, iar acum produsele lor se vând în peste 90 de localităţi din Canada. Ziarul de Gardă a realizat un flash interviu cu Irina, care vorbește despre R. Moldova, Canada și afacerea pe care a pus-o pe roate.
– De cât timp şi de ce aţi plecat? Cum a fost adaptarea în Canada?
– Retrăiesc tabloul dezolant de acum 10 ani, când ne luam rămas bun de la cei dragi. Am lăsat aici amintiri, părinţi, rude, prieteni, pornind în căutarea unui trăi mai bun. Ne-am acomodat uşor. Acolo unde stăteam erau mulţi moldoveni, toată lumea era drăguţă, se oferea să ne ajute. Mai mult chiar, oamenii de aici sunt extrem de primitori. La început, a trebuit să ne cizelăm franceza, să lucrăm pe ici-colo, după care căutam vreo slujbă mai apropiată de profesia însuşită. Ne-am integrat fără să ne dăm seama, societatea practic ne-a adoptat.
– De ce o afacere cu bere?
– Ideea de a porni o afacere o am de mult, aşteptam doar momentul potrivit. De ce bere? Pentru că asta ne pricepem să facem mai bine şi o facem cu mare drag, dar şi pentru că e un produs apreciat acum în Canada. Fiind absolvenţi ai Universităţii Tehnice, acest produs nu era şi nu este străin sferei noastre de competenţă, deci ne simţim confortabil în acest domeniu. Berea este un produs nobil, un produs viu, pe care am început să-l descopăr acum câţiva ani. Vorbesc aici de berea artizanală, care nu este pasteurizată, şi de savorile pe care aceasta poate să le ofere. Savori, culori, texturi şi gusturi – asta creăm noi cu pasiune şi entuziasm.
– În linii mari, în ce constă procesul de producere a berii?
– Berea noastră este un produs cu gust evolutiv, 100% natural. Refermentată în sticlă, aceasta nu este filtrată, nici pasteurizată şi nu conţine arome, aditivi sau adjuvanţi. Procesul tehnologic de producere este unul complex, care durează vreo lună. Înainte de brasaj, malţul sau alte cereale nemaltificate sunt măcinate într-o moară cu valţuri. După care, se amestecă făina de malţ cu apa şi se tratează termic în mai multe etape la diferite temperaturi. Aşa se obţine mustul de bere. Acesta din urmă este filtrat (separarea mustului de părţile insolubile). Mustul filtrat se fierbe, aici se adaugă hameiul sau/şi alte condimente sau ingrediente atipice (coriandru, coji de portocală, flori, plante aromatice etc.). După fierbere, mustul se răceşte şi este transferat în cuva de fermentare, unde se însămânţează cu drojdie de bere. După fermentarea primară, berea se îmbuteliază. Fermentarea secundară are loc deja în sticlă. După vreo două săptămâni de refermentare, berea e gata, bună de degustat.
– Aveţi, între altele, etichete pe sticle cu supereroine. Cum aţi ales acest design?
– Prima din seria supereroilor a fost Héroïne (în traducere, „Eroina”, n.r.). Numele ni l-a sugerat fiica noastră mai mare. Ulterior, ne-am zis: de ce să nu facem o serie de beri cu imagini de luptători, care să inspire, un fel de odă oamenilor bravi şi curajoşi. Cât despre design şi infografie, colaborăm cu o agenţie de publicitate.
– Ce moment a fost cel mai dificil în demararea acestei afaceri în Canada?
– Nu a fost greu, mai degrabă a fost un proces lung, până la demarare. Aici băuturile alcoolice sunt foarte controlate şi reglementate, respectiv – obţinerea permiselor şi licenţelor a durat mai mult decât termenele propuse.
– Ce aţi reuşit să produceţi de când activaţi? Câte tipuri de bere fabricaţi acum?
– În prezent, avem la activ 24 tipuri de bere, dintre care 4 sunt disponibile de-a lungul anului, iar celelalte sunt beri speciale, care fac parte din seria de produse în ediţie limitată.
– În câte localităţi ajung produsele dvs.?
– Produsele noastre se vând în peste 90 de localităţi. Avem puncte de vânzare în toată provincia Québec. Cele mai multe sunt în zona metropolitană Montréal şi în oraşul Québec. Ne bucurăm că suntem deja recunoscuţi ca producători de bere de calitate în Quebec, or, reacţiile consumatorilor confirmă acest lucru.
– Anterior, într-un interviu, menţionaţi că aţi dori să utilizaţi şi plante aromatice din R. Moldova, creând anumite reţete. La ce fel de plante vă referiţi? În prezent, lucraţi la vreo reţetă?
– E un proiect la care lucrăm. Vom lansa o gamă de beri cu accent moldovenesc, începând de la reţeta berii, până la designul etichetelor. Acum suntem în căutarea unui artist care ne-ar desena frumos etichetele. Între timp, lucrăm la crearea mai multor reţete despre care nu vă pot vorbi, până proiectul nu începe să prindă contur. Avem foarte multe planuri pentru viitor. Pe termen mediu, vorbim despre diversificarea gamei de produse, crearea unui produs nou, precum şi extinderea ariei de distribuţie în Canada.
Pentru conformitate, Aliona Ciurcă