Principală  —  Ediţia PRINT  —  Stop Fals!   —   „Vrăjiți” de mass-media

„Vrăjiți” de mass-media

În perioada 29 septembrie – 21 octombrie 2015, Institutul Republican Internațional (IRI) a realizat un sondaj, una dintre întrebări fiind legată de instituțiile care se bucură de cea mai mare încredere. Deși oamenii susțin mereu că mass-media minte, totuși, tot mass-media s-a regăsit în topul listei, pe locul II, după biserică.
Jurnalismul în R. Moldova, probabil la fel ca și în alte părți, se află sub influența cuiva, îndeosebi sub influența unor politicieni, care fie vorbesc deschis despre faptul că acest ziar/TV/radio îi aparține, fie ascund acest fapt. Însă, dacă urmărim cu atenție cum este prezentat fiecare material, cât de obiectiv este autorul (jurnalistul) sau cât de des este menționat numele sau organizația de caritate a vreunui politician, imediat dispar orice dubii referitoare la adevărații proprietari ai acestor mijloace de comunicare în masă.

Nostalgia poveștilor despre URSS

În unele țări din CSI canalele rusești sunt interzise, în R. Moldova – nu. Lunar, la prețul de 33 de lei (circa 1,5 euro), fiecare cetățean al R. Moldova obține acces la peste 40 de canale. Circa o jumătate dintre ele (dacă nu mai multe) sunt canale rusești. Bineînțeles, nu e vorba doar de difuzarea știrilor, dar și de filme și programe de divertisment de înaltă calitate. Iar între toate acestea – Noutăți, anume acele care sunt orientate spre publicul țintă. Și cu toate că obişnuim să spunem că vârstnicii devin nostalgici, amintindu-și despre „cât de bine era înainte”, această nostalgie este specifică și generației tinere. Ea își amintește de acea perioadă inclusiv datorită filmelor, în care sunt descrise, în cele mai aprinse culori, vitrinele pline, bunătatea oamenilor, și este ascunsă cu iscusinţă corupția și criminalitatea din acea perioadă. Este foarte simplu să manipulezi cu memoria oamenilor. Pentru aceasta, e suficient să apeşi butonul cu memorii pozitive și să-l deconectezi pe cel cu memorii negative.

Conform datelor Biroului Național de Statistică, în 2010, vârsta medie a populației era de 36,2 ani, iar în 2015 – de 37,5 ani. Chiar dacă nu este o diferență semnificativă, datele arată că, din an în an, populația îmbătrânește, iar generația tânără părăsește țara. Totuși, cei care astăzi au atins vârsta de 37 de ani nu-și amintesc despre URSS, dar țin minte relatările părinților despre acea perioadă. Țin minte indignarea lor legată de răsturnarea sistemului, pentru că asta însemna instaurarea unui nou regim, iar tot ce e nou e necunoscut și trezește frică. Astfel, acești oameni sunt nostalgici după poveștile părinților.

Noutăţile, avantajoase pentru guvern

Pentru că tot ce e nou trezește frică, multora li se pare mai avantajos să creadă mass-media rusă, pe care au ascultat-o zeci de ani. Ei sunt tentați să creadă informațiile despre „raiul” din Rusia (de obicei, posturile TV rusești nu arată și viața de la sate, unde oamenii mor de foame și de frig) și cele despre „iadul” din Occident.

Pe de altă parte, oamenii care urmăresc știrile la TV, în parte, nu utilizează computerele. Ei nu pot să suprapună aceste noutăți cu altele, dar nici nu cunosc limbi străine, ca să se poată informa din mass-media occidentală. Astfel, ei asimilează noutățile rusești, în care este prezentată exclusiv latura pozitivă a guvernării, mereu gata să ajute pe oricine, iar noi am fi niște ingrați. Recent, președintele F. Ruse, Vladimir Putin, a promis să ajute mass-media rusă, care luptă cu „clișeele despre Rusia”. Deci, dacă jurnaliștii vor scrie așa-numitul „adevăr” la comanda clientului, ei vor fi generos răsplătiți.

Și propaganda locală este una activă. Când erau la putere comuniștii, funcționa canalul NIT, care făcea o propagandă activă în susținerea lui Vladimir Voronin, acesta fiind eroul central al tuturor noutăților. În 2010, Consiliul Audiovizualului a sancționat NIT-ul. În apărarea lor, jurnaliștii canalului ziceau că noua guvernare nu suportă critica și că e împotriva libertății de exprimare. Publicul îi credea pe jurnaliști, deoarece vedeau în știri fețele cunoscute ale comuniștilor lui Voronin, iar noua guvernare deja reușise să supere cetățenii prin diverse decizii. Consiliul Audiovizualului a încercat, în repetate rânduri, să închidă canalul și, într-un final, i-a reușit.

Putem numi, însă, aceasta un succes? Aici sunt două fețe ale monedei. Pe de o parte, e succes, pentru că nu mai există propaganda pro-Voronin.

Pe de altă parte, cu toate că NIT-ul, într-adevăr, nu prezenta obiectiv știrile, anume guvernarea a influențat decizia Consiliului, deci, în așa mod, autoritățile au decis să scape de concurenți.

Au rămas canalele (cu mici excepții) care tot făceau propagandă, doar că în favoarea guvernării. Primul lucru care-ți captează atenția este publicitatea ascunsă a organizației caritabile Edelweiss pe PRIME TV. Cât de mult a ajutat un copil, apoi altul… Nu ar fi vreo problemă, dar Edelweiss se află sub patronajul lui Vlad Plahotniuc, fapt oficializat și pe site-ul organizației. Respectiv, făcând publicitate acestei organizații, canalul îi făcea publicitate și patronului, și asta în pofida faptului că fundația EDELWEISS se declară drept o „organizaţie neguvernamentală, nonprofit şi apolitică”. În prezent, toți știu că 4 canale de televiziune aparțin lui Vlad Plahotniuc: Publika, Canal 2, Canal 3, Prime.

tabel1

Arestul – ca mijloc de propagandă

Primarul de Bălți, liderul „Partidului Nostru”, Renato Usatîi, pe 19 octombrie a făcut publice mai multe interceptări telefonice între fostul prim-ministru Vlad Filat și primarul de Orhei Ilan Șor. Interceptările se presupune că au fost făcute în perioada septembrie-octombrie 2015. Pe 23 octombrie, Usatîi a fost reținut în Aeroport, fiind învinuit de violarea dreptului la secretul corespondenţei, art. 178, punct 2 (b), Cod Penal al R. Moldova. Ulterior, a fost informat că va rămâne în arest pentru 72 de ore. Mass-media, bineînțeles, și-a anunțat publicul. În timp ce Centrul Național Anticorupție (CNA) interoga liderul „Partidului Nostru”, în fața CNA s-au adunat susținătorii lui Usatîi, cerând eliberarea acestuia.

Pe 25 octombrie, Judecătoria Centru, după ce a studiat cererea procurorilor ca Renato Usatîi să fie ținut în arest 30 de zile, a decis ca liderul „Partidului Nostru” poate fi cercetat în libertate. Când a fost eliberat, acesta a ținut un întreg discurs în fața oamenilor care-l așteptau afară. Respectiv, arestul nu doar că nu i-a știrbit din imagine, dar, mai curând, a avut un efect invers. Arestul a contribuit la creșterea popularității lui Usatîi, ridicându-l, se pare, la nivelul de erou național.

Porno-propaganda

Pe 15 octombrie, a fost reținut ex-premierul Vlad Filat, fiind acuzat de corupţie pasivă şi trafic de influenţă. Cazul a fost mediatizat pe larg, ceea ce poate fi justificat, având în vedere că este primul caz de acest fel din țara noastră. În fiecare zi apar noi informații despre ce au găsit procurorii și reprezentanții CNA în casa liderului PLDM sau despre condițiile luxoase în care se deține acesta, pentru ca, într-o seară, pe un portal de știri să apară un video în care Vlad Filat e surprins în ipostaze intime cu o tânără. Pe lângă faptul că sursa unui material jurnalistic a devenit un site porno, identitatea fetei cu care se afla ex-prim-ministrul este ușor identificabilă. Anterior, când pe unul din canale a fost publicat un video cu scene intime cu o profesoară, societatea, dar și alți jurnaliști au sărit în apărarea protagonistei, a cărei viață privată fusese făcută publică.

Acum – nimic! Și asta pentru că eroul central este ex-prim-ministru. În imaginația oamenilor, politicienii nu fac sex. Ei nu merg la veceu, singura lor ocupație fiind politica. Deci, să-i vezi în alte ipostaze este neobișnuit, straniu, revoltător. Deși este încălcată etica jurnalistică, puțini sunt interesați de acest fapt. Un rest, un video este suficient ca oamenii să uite, pentru un timp, despre furtul miliardului sau despre majorarea tarifelor. Imediat ce își vor aminti de păcatele guvernării, li se va mai arunca un „os”. Cel care a inventat acest sistem pare un bun strateg. Și nu ne referim la denigrarea unui om, a cărui reputație deja este la pământ şi care va trebui să depună mult prea mult efort ca să recâștige încrederea alegătorilor săi.

Vorbim anume despre miliard. E suficient să arăți niște nuduri, ca oamenii să uite chiar și de „furtul secolului”. Respectiv, e foarte ușor să obții o stare de acalmie în societate. Puțină „porno-propagandă” și oamenii se deconectează imediat de la problemele fundamentale.

Descărcaţi aici Suplimentul STOP FALS Nr. 2 (17 decembrie 2015)!