„Accidente aviatico–bancare cu autori moldoveni”
Douglas Farah, jurnalist de investigatii de la “Washington Post”, a scris in acest an mai multe articole despre relatiile dintre firma moldoveneasca “Aerocom” si Victor But, vanzatorul de arme nr.1 in lume. In aceste articole firma moldoveneasca este acuzata de transportarea cocainei.
Amintim ca aceasta firma “Aerocom” a fost implicata in mai multe activitati acoperite de contracte in Africa si in Asia. Cateva accidente aviatice cu aeronave, deservite de “Aerocom”, au distrus vieti omenesti in diferite colturi ale lumii.
In februarie 2004, doi aviatori moldoveni care pilotau un “An–26″ al companiei “Aerocom” in Bangladesh au murit in conditii misterioase. La 5 septembrie 2005, un alt “An–26″ al aceleiasi companii a suportat un accident in Congo, pe continentul african, in care au murit vreo 10 persoane. In aceste cazuri Procuratura Moldovei a declansat anchete, dar rezultatele inca nu au fost facute publice, in timp ce Valentin Podarilov, directorul acestei firme a declarat presei ca accidentele nu au survenit din cauza defectiunilor avionului.
Companiile moldovenesti au umplut Africa de morti
O alta firma aviatica moldoveneasca, numita “Airline Transport Incorporation” si condusa de Alexandru Plahotniuc, a intrat in istorie, recent, tot prin contracte in Africa si accidente aviatice. In martie 2005, agentia chineza “Xinhua” a transmis ca o aeronava “Il–76″ a acestei companii moldovenesti s–a prabusit in Lacul Victoria din Tanzania. Toti cei prezenti la bord au decedat. Anterior, la 11 decembrie 2004, un avion al companiei “Airline Transport Incorporation”, decolat din Sudan si aflat in zbor spre Emiratele Arabe Unite, a suportat un accident rar intalnit. Trapa aeronavei s–a deschis in zbor si un tehnician a fost smuls de curentii de aer. Un alt accident cu un avion al acestei companii a avut loc la sfarsitul anului 2004 in timpul decolarii de pe Aeroportul din Kabul, capitala Afganistanului. Am incercat sa il contactam pe Alexandru Plahotniuc, directorul acestei firme, pentru a afla detalii. La serviciul de informatii al “Moldtelecom”–ului ni s–a spus ca nici firma “Airline Transport Incorporation”, nici “Aerocom”, nici “Jet Line International”, firma situata in acelasi birou cu “Aerocom”, nu au nici un numar de telefon in registre si nu au nici adrese.
Legatura dintre avioane, banci si oameni nobili
Amintim ca firma “Aerocom” este acuzata in rapoartele organismelor internationale de cooperare cu dealeri de arme care au facut tranzactii cu Al Qaeda. Totodata, persoane care sunt actionari ai acestei firme sunt implicate si in preluarea unui pachet important de actiuni la “Victoriabank”. Aceste firme l–au imputernicit pe Vladimir Plahotniuc, directorul “Petrom Moldova” sa le reprezinte interesele in “Victoriabank”, el devenind vicepresedinte al consiliului bancii. Am contactat de nenumarate ori anticamera “Petrom Moldova”, dar secretarele ne–au declarat in permanenta ca nu este la sediu. Desi a fost acuzat de mai multe ori in presa ca a comis abuzuri in activitatea sa din cadrul “Victoriabank”, Vladimir Plahotniuc nu a facut pana in prezent nici o declaratie de presa.
Victor Turcanu, presedintele “Victoriabank”, a mai relatat presei ca Plahotniuc era prezentat uneori de Viorel Topa (consilier municipal, fost presedinte al SA “Banca de Economii” n.r.) si Victor Topa, fost presedinte al Administratiei de Stat a Aviatiei Civile, acuzat atunci despre enorme afaceri in sistemul aviatic. Aici se pare ca se face legatura fantastica dintre domeniul aviatic si cel bancar din Moldova. Dar mai ramane ceva de demonstrat. Legatura dintre Vladimir Plahotniuc si conducerea statului. Cica aceste legaturi se fac intr–un anturaj nobil. Am telefonat la “Nobil Club” si am solicitat legatura cu Vladimir Plahotniuc. Tanara de la receptie ne–a spus ca este ocupat. Recent ziarul “Timpul” a mai scris ca Oleg Voronin si Vladimir Plahotniuc au fost vazuti impreuna in acest local. Dar tot la “Nobil Club” s–au inscris alte istorii. Despre ele — in numerele viitoare.
Sursa: Ziarul de Garda, 2005