Procuratura: Tranzacţii fictive au condus la privatizarea Air Moldova
Procurorii anticorupție și reprezentanții Agenției pentru recuperarea bunurilor infracționale au aplicat sechestru în valoare de 301,6 milioane de lei pe capitalul statutar al Air Moldova, privatizată dubios în toamna anului 2018. Acțiunile au avut loc în cadrul unui dosar penal deschis pentru spălare de bani în proporții deosebit de mari.
Agenţia pentru recuperarea bunurilor infracţionale a CNA şi Procuratura Anticorupţie (PA) au anunțat că au aplicat, în această săptămână, sechestru în valoare de 301,6 milioane de lei în cadrul unui dosar în care este instrumentată infracțiunea de spălare de bani în proporții deosebit de mari la privatizarea Întreprinderii de Stat „AIR Moldova”. „În fapt, este vorba despre un şir de tranzacţii fictive, care au condus la privatizarea companiei aeriene”, se spune în comunicatul PA. „În scopul evitării riscurilor de înstrăinare a patrimoniului companiei, a fost aplicat sechestru pe capitalul statutar al întreprinderii în valoare de 301,6 milioane de lei”, anunță instituția. Solicitat de ZdG la subiect, procurorul care gestionează cazul a menționat că nu poate oferi detalii pentru a nu periclita ancheta în desfășurare.
„Această valoare a companiei, de 48 de milioane, a fost una abstractă”
Anunțul organelor de drept privind investigarea modului în care a fost privatizată singura companie aeriană deținută de stat vine la aproape un an de la semnarea contractului și la 3 luni și jumătate de la schimbarea puterii politice. Totodată, dosarul penal a fost deschis în perioada în care o comisie parlamentară de anchetă investighează și ea, circumstanțele în care statul a vândut Air Moldova. Cu câteva zile mai devreme de anunțul procurorilor, Comisia de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice în perioada 2013-2019 a prezentat un raport preliminar privind privatizarea companiei. Expertul Victor Neaga, angajat, împreună cu Oleg Tofilat, de Parlament, să examineze cazul, a venit, în cadrul Comisiei, cu mai multe constatări la subiect.
Air Moldova a fost privatizată în octombrie 2018 pentru suma de 1,2 miliarde de lei. Doar că, din această sumă, statul urma să primească, în urma contractului de vânzare/cumpărare, doar 50 de milioane de lei, restul reprezentând datoriile acumulate de companie către diverși agenți economici sau bugetul de stat. Prețul companiei a fost stabilit în urma unei evaluări, rezultatele căreia au fost însă puse la îndoială de către experți. „Valoarea determinată în raportul de evaluare (al Air Moldova, n.r.) prezintă o valoare absolut abstractă. Deci, această valoare a companiei, de 48 de milioane, a fost una abstractă”, au constatat experții, care au solicitat unui alt expert să examineze procedura de evaluare a Air Moldova.
Air Moldova, datorii de peste 170 de milioane de lei pentru firmele lui Șor
Raportul preliminar privind privatizarea Air Moldova a mai arătat că firme afiliate lui Ilan Șor, personajul din spatele companiei Avia Invest, cea care gestionează Aeroportul Internațional Chișinău, sunt cele către care Air Moldova are cele mai mari datorii. „Ne referim la Avia Invest, Aeroport Handling și compania de Catering. Suma datoriilor către aceste companii, în acest moment, constituie 170 de milioane de lei. Dacă cei mai mari creditori ar solicita plata de urgență a acestor datorii, ar fi o mare problemă pentru Air Moldova”, au constatat experții, concluzionând că există „suspiciuni că proprietatea statului a fost delapidată”. „Aceste datorii s-au creat intenționat, artificial, și atunci când aceste datorii s-au colectat, deja de atunci era pusă la cale privatizarea acestei întreprinderi. Este judiciosă propunerea să constatăm că a fost prejudiciat interesul statului”, a constatat deputatul socialist Vlad Batrâncea, membru al Comisiei, după audierea preliminară a raportului Comisiei de anchetă.
Experții care au analizat privatizarea Air Moldova au mai stabilit că, în 2017, cu doar un an înainte de a fi vândută, compania a beneficiat și de un ajutor de stat în valoare de 75 de milioane de lei. „În plus, s-a inclus suma de 15,2 milioane de lei ca fiind o cesiune de creanțe dintre Avia Invest și Autoritatea Aeronautică Civilă. Până la urmă, suma totală a ajutorului de stat este de 90 de milioane de lei, bani care au fost acordați companiei în 2017”, a punctat expertul Victor Neaga. Nicio datorie din cele asumate de noii proprietari ai Air Moldova nu a fost achitată, au mai constatat experții. „În contractul de vânzare-cumpărare sunt utilizate noțiuni vagi. Nu sunt termeni exacți de achitare a datoriilor comerciale, iar datoriile nu au fost achitate. Cifra de afaceri a companiei a crescut, au crescut și datoriile. Dacă e să comparăm datoriile pe anul trecut și pe anul acesta, ele sunt identice, cu o diferență de 3%”, a precizat expertul, subliniind că impresia de pe urma tranzacției e că privatizarea s-a făcut „sub paravanul Blue Air”, companie care nu este implicată în gestionarea Air Moldova.
„Urmele” lui Șor la Air Moldova
Compania aeriană de stat „Air Moldova” a ajuns în mâinile a doi cetăţeni ai R. Moldova, stabiliţi de mai mulţi ani peste hotare: Andrei Ianovici şi Serghei Melnik. Cei doi deţin împreună 51% din capitalul social al firmei „Civil Aviation Group”, pe care au fondat-o pe 23 august 2018 şi care a fost desemnată de Agenţia Proprietăţii Publice – învingătoarea concursului privind privatizarea „Air Moldova”. „Civil Aviation Group” a fost singura entitate care a depus o ofertă pentru preluarea singurului operator de zboruri cu capital de stat din R. Moldova. Cei doi cetăţeni ai R. Moldova au preluat „Air Moldova” împreună cu societatea pe acţiuni din România, „Blue Air Aviation”, care gestionează cea mai mare companie aeriană de peste Prut — „Blue Air” şi care deţine 49% din capitalul social al „Civil Aviation Group”, proprietara din acte a „Air Moldova”.
ZdG a scris, în octombrie 2018, că, la o săptămână după ce au fondat compania „Civil Aviation Group”, cea care a preluat operatorul aerian de stat „Air Moldova”, cei doi cetățeni ai R. Moldova din această afacere s-au asociat, în altă companie înregistrată în R. Moldova, cu un off-shore din Marea Britanie, gestionat de doi cetățeni ai Israelului. Decizia israelienilor de a se implica în afaceri la Chișinău a fost luată pe 10 august în orășelul Herzliya, acolo unde se afla, în aceeași perioadă, Ilan Șor, controversatul primar de Orhei. Legăturile dintre privatizarea „Air Moldova” și Ilan Șor nu se opresc aici. Exact pe când se aștepta oficializarea privatizării „Air Moldova”, compania l-a cooptat în staff pe un om de afaceri din anturajul lui Șor. Între timp, cetățenii R. Moldova, implicați în privatizarea „Air Moldova”, nu au vorbit public despre noua lor achiziție, iar solicitați de ZdG, au refuzat să răspundă la întrebări.