„Amintirile” de milioane ale sărbătorilor de iarnă
Atmosfera de sărbătoare din centrul Chișinăului costă bugetul de stat 11 milioane de lei, la fel ca și suma aprobată pentru anul trecut, de altfel. La fel ca în anul precedent, este și atitudinea autorităților privind transparența utilizării banilor publici. De această dată, Primăria Municipiului Chișinău și Întreprinderea de Stat Organizația Concertistică și de Impresariat „Moldova-Concert” și-au asumat în comun organizarea în centrul capitalei a evenimentelor dedicate sărbătorilor de iarnă. În timp ce municipalitatea se eschivează de la publicarea informațiilor privind condițiile în care agenții economici au fost contractați pentru prestarea serviciilor și a distracțiilor, șefia ÎS OCI „Moldova-Concert” se arată dispusă să ofere toată informația privind firmele contractate pentru organizarea Târgului de Crăciun, doar după expedierea unei solicitări de informații.
Descifrarea cheltuielilor pentru ediția 2018-2019 a Târgului de Crăciun s-a arătat a fi un exercițiu deloc ușor, or, ZdG a reușit să obțină câteva acte privind utilizarea milioanelor din bugetul de stat abia după nouă luni de la închiderea târgului.
Așteptarea de după sărbătoare
„O solicitare, şi am toată certitudinea că veţi obţine această informaţie, dar astăzi, vă rog să vă bucuraţi de sărbătoare”, a fost replica fostului prim-ministru Pavel Filip în ultima zi a Târgului de Crăciun 2018-2019, când l-am abordat cu întrebări despre cum au fost cheltuiți banii, după ce încercările de a obține informația s-au soldat cu eșec.
O solicitare, însă, nu a fost suficientă. Și nici chiar două.
Un răspuns mai amplu la cele 21 de întrebări adresate de ZdG șefiei ÎS OCI „Moldova-Concert” a fost remis abia la începutul lunii august 2019, după ce am insistat asupra unei prezentări transparente a cheltuielilor.
Răspunsul, semnat de directorul general al ÎS OCI „Moldova Concert”, Andrei Locoman, însă, nu a oferit informații complete. În schimb, în document se spunea că „raportul anual al întreprinderii va fi plasat pe pagina web în termen de patru luni de la sfârșitul fiecărui an de gestiune” și că „informația solicitată poate fi găsită pe pagina web”. Pe pagina oficială, însă, lipsește raportul anual și cel referitor la cheltuielile pentru Târgul de Crăciun.
În răspunsul semnat de Andrei Locoman se mai făcea trimitere la „secretul comercial” și la limitele „accesului la informații”, ca fiind motive din care nu ne-a oferit date despre sumele achitate prestatorilor de servicii în perioada târgului și despre taxele plătite de comercianți pentru posibilitatea de a vinde produse în căsuțele din lemn.
Date desfășurate despre cum au fost cheltuite milioanele din bugetul de stat, ZdG a obținut abia în septembrie, după solicitarea adresată fostului secretar general al Guvernului, Andrei Spînu.
Cum au fost împărțiți banii?
Deși, inițial, pentru organizarea Târgului de Crăciun 2018-2019 au fost alocate 11 milioane de lei din buget, s-au cheltuit cu aproape două milioane de lei mai mult – 13,9 milioane de lei.
Cea mai importantă parte a banilor a fost plătită pentru scenografie și design artistic – 3,9 milioane de lei. Pentru chiria caruselelor și a altor instalații de divertisment s-au achitat 2,4 milioane de lei, pentru amenajarea locurilor pentru comercializare – 1,3 milioane de lei. Un milion și jumătate de lei a costat decorarea teritoriului și instalarea scenei principale lângă Palatul Național, iar 1,7 milioane de lei s-au cheltuit pentru organizarea programului artistic. Sume importante au fost plătite pentru asigurarea securității, comunicarea publică și alte cheltuieli neprevăzute.
Spre exemplu, pentru căsuța lui Moș Crăciun, drumul spre căsuță și decorarea spațiului din jurul acesteia au fost achitate 300 de mii de lei.
Însăși activitatea lui Moș Crăciun a fost remunerată cu 90 de mii de lei.
Clovnii și animatorii au costat 120 de mii de lei, povestea „Alice în Țara Minunilor” – 360 de mii de lei, prezentatorii au fost remunerați cu 91 de mii de lei, iar colectivele artistice și artiștii care au evoluat pe scena Târgului au fost remunerați cu 747 de mii de lei.
Decorarea bradului a costat 124 de mii de lei, iar serviciile comunale, asigurarea cu rețele electrice, amenajarea teritoriului și sistemele igienico-sanitare – 751 de mii de lei.
Pentru chiria wc-urilor s-au plătit 139 de mii de lei, iar pentru demontarea generală – 128 de mii de lei.
Potrivit informațiilor oferite de autorități, pentru desfășurarea Târgului și pentru asigurarea tuturor acestor lucrări au fost contractați 23 de agenți economici care au prestat servicii sau au livrat bunuri. În răspunsul recepționat de ZdG se menționează doar suma care a fost achitată acestora, nu și ce servicii a prestat sau ce bunuri a livrat fiecare dintre cele 23 de companii.
Cea mai importantă sumă, de 5,7 milioane de lei, a fost achitată companiei de organizare a evenimentelor „Eventica Grup” SRL, administrată de Andrei Buchin. Banii au fost plătiți după ce agentul economic a fost selectat prin procedură de cerere a ofertelor de prețuri și nu prin licitație deschisă. Firma a fost contractată pentru administrarea proiectului și pentru organizarea artistică, decorarea teritoriului târgului, asigurarea tehnică și instalațiile electrice.
Prin aceeași procedură de cerere a ofertelor de prețuri pentru organizarea târgului au fost contractate FPC „Bial” SRL, cu 3,0 milioane de lei, și „Electro Cenco” SRL, cu 691 de mii de lei.
Cu 704 mii de lei, tot prin cererea ofertelor de prețuri, a fost plătită compania „Argus-S” SRL, despre care s-a scris că este afiliată fostului lider PDM, Vladimir Plahotniuc, pentru prestarea serviciilor de pază și asigurarea ordinii publice pe perioada Târgului de Crăciun. Aceeași companie a fost contractată și pentru asigurarea pazei la prima ediție a Târgului.
„Restul agenților economici au fost selectați în dependență de produsele și serviciile necesare pentru buna desfășurare a evenimentului: servicii mai convenabile după preț și calitate, produsul să se încadreze în tematica sărbătorilor de iarnă, în procesul promovării produselor autohtone și a potențialului turistic al R. Moldova”, se arată în răspunsul autorităților.
Inexactitățile despre căsuțele de lemn
Amenajarea locurilor pentru comercializare a costat puțin peste un milion de lei.
Suma este impunătoare, având în vedere că cele 54 de căsuțe erau, practic, noi, fiind cumpărate în 2017 cu suma de 1,6 milioane de lei.
În timp ce într-un răspuns al autorităților se spune că cele 54 de căsuțe au fost fabricate de firma de producere a mobilei și utilajelor comerciale FPC „Bial” SRL, care a fost desemnată câștigătoare a licitației publice, în cel mai recent răspuns remis de Guvern se precizează că, de fapt, căsuțele au fost cumpărate de la „Eventica Grup” SRL.
Contactat, pentru a face precizări la subiect, administratorul FPC „Bial” SRL, Victor Șuminschi, a evitat să răspundă la întrebările legate de serviciile prestate și bunurile livrate în cadrul Târgului, pentru care compania a fost plătită cu trei milioane de lei din bugetul de stat și dacă aceasta a livrat căsuțele din lemn. Administratorul a invocat că nu dorește să facă vreo declarație având în vedere circumstanțele politice din țară și condițiile grele în care activează firma. Totuși, acesta confirmă că desfășoară lucrări și în cadrul ediției curente a Târgului, care este deschis la 21 decembrie.
Revenind la Raportul privind târgul de anul trecut, constatăm că, peste jumătate de milion de lei s-au cheltuit pentru „gherete și podiumul” din fața acestora, fără să se explice pentru ce exact au fost utilizați banii.
În schimb, peste 319 mii de lei au fost cheltuiți pentru repararea a 22 de căsuțe din lemn care, potrivit răspunsului oficial al autorităților, au fost deteriorate din cauza calității materialului din care erau confecționate, material care ar fi cedat în contact cu apa și zăpada.
„După constatările ÎS OCI „Moldova Concert”, vinovat de deteriorarea căsuțelor se face factorul natural”, se spune în document.
Decorarea și serviciile de demontare a căsuțelor au mai tăiat 160 de mii de lei din bugetul Târgului.
În cele 54 de căsuțe au activat 58 de agenți economici. Fiecare dintre aceștia a plătit chirie între 5 mii de lei și 25 de mii de lei pentru un loc de comercializare.
În total, organizatorul Târgului a obținut venituri de 867 de mii de lei din darea în locațiune a spațiilor comerciale. Prețul pentru fiecare comerciant a fost stabilit de un grup de lucru, potrivit răspunsului autorităților, în funcție de prețul mărfurilor propuse spre comercializare.
„Concomitent, la stabilirea prețului pentru chirie s-a luat în considerare și practica MIEPO în stabilirea chiriei pentru sărbătoarea similară din 2017-2018”, se mai precizează în răspunsul oficial.
O hotărâre privind stabilirea plății chiriei pentru locațiunea căsuțelor însă nu există, recunosc autoritățile. În schimb, printr-o decizie din 26 noiembrie 2018, au fost stabilite cote pentru toate tipurile de servicii furnizate: catering – 50%, bunuri industriale și suveniruri – 25%, produse alimentare – 15% și băuturi alcoolice – 10%.
În total, au fost depuse 98 de cereri pentru participare la Târg, se arată în aceeași decizie a grupului de lucru, pe când selectați au fost doar 58 de agenți economici.
Pe lângă cei 58 de agenți economici care au comercializat produse, în lista remisă de ÎS „Moldova-Concert” se găsesc „Transnic Lux” SRL (gestionarul patinoarului instalat pe str. 31 august) și Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss” (care a instalat o bancă și un stand pentru fotografii). În dreptul celor două entități lipsește informația privind suma pe care ar fi achitat-o pentru activitatea pe teritoriul Târgului.
Potrivit Guvernului, mai bine de 80 de mii de copii din centrele de plasament, din familii defavorizate, precum și copii din stânga Nistrului au avut posibilitatea de a vizita Târgul.
Premii bănești pentru bună organizare
Grupul de lucru care a gestionat banii alocați pentru desfășurarea târgului a contractat agenți economici și a selectat comercianții care pot activa în căsuțele din lemn a fost format din opt persoane, majoritatea dintre aceștia fiind angajați ai ÎS OCI „Moldova-Concert”: Nicolae Stog, Alexandru Rusu, administrator al ÎS OCI „Moldova-Concert”, Irina Suhușin, șefa serviciului economico-financiar al întreprinderii, Nina Alexandrova, contabilă, Vasile Stratulat, regizor, Serghei Donica, expert culinar independent și Serghei Buchin, administratorul „Eventica Grup” SRL, firma care a primit aproape jumătate din bugetul total alocat pentru organizarea celei de-a doua ediții a Târgului de Crăciun.
Grupul de lucru a fost condus de directorul general al ÎS OCI „Moldova-Concert”, Andrei Locoman. Acesta a fost premiat, de altfel, pentru buna organizare și desfășurare a evenimentului, cu 18 mii de lei, adică două salarii lunare. Premii bănești pentru implicare activă în organizarea Târgului au primit și 39 de angajați ai întreprinderii. Aceștia au fost premiați cu sume între 150 de lei și 12 mii de lei. Câte 12 mii de lei au fost achitate șefei serviciului financiar-economic, Irina Suhușin, și contabilei-șefe a întreprinderii, Nina Alexandrova.
Sărbători noi, probleme vechi
În acest an, Guvernul și Primăria Chișinău și-au asumat împreună sarcina de a organiza distracții în centrul capitalei în perioada sărbătorilor de iarnă. Guvernul a alocat 8,7 milioane de lei, iar Primăria și-a asumat cheltuieli de trei milioane de lei.
Pentru desfășurarea celei de-a treia ediții a Târgului de Crăciun a fost contractată de Guvern tot ÎS OCI „Moldova-Concert”.
Cu două zile înainte de deschiderea Târgului, directorul general al întreprinderii, Andrei Locoman, a dat asigurări că va oferi orice informații de interes public privind utilizarea banilor și implicarea firmelor contractate, după ce vom expedia o solicitare de informații. Întrebat dacă nu se va repeta experiența din acest an, când un răspund complex a fost remis abia după nouă luni de la desfășurarea evenimentului, acesta a motivat prin faptul că procedurile de raportare durează. Totodată, întrebat de ce pe pagina oficială a instituției și pe pagina Ministerului Educației, Culturii și Cercetării nu se găsește niciun raport anual sau financiar al întreprinderii, deși legea obligă plasarea acestora, Andrei Locoman a declarat că nu a cunoscut despre acest lucru și nici că pe pagina web a întreprinderii pe care o conduce nu există cel puțin o rubrică privind transparența activității entității.
ZdG a expediat instituției o solicitare oficială de informații.
Distracțiile „deocheate” din PMAN
Între timp, atmosfera de sărbătoarea din Piața Marii Adunări Naționale este tensionată, deși acolo distracția ar trebui să fie în toi, odată ce au fost instalate carusele pentru copii.
Pentru organizarea distracțiilor, a fost desemnată, prin dispoziție a primarului general al capitalei, Ion Ceban, firma „Maximus Grup” SRL, condusă de Stanislav Chimacovschii. Acesta este partener de afaceri cu fiul consilierului socialist Vasile Chirtoca.
Anume această firmă gestionează toate caruselele și este cea care a amplasat caruselul, etichetat „erotic”, pentru imaginile cu fete dezbrăcate ilustrate pe construcție. Tot această firmă a adus în PMAN o reptilă enormă pentru organizarea distracției pentru copii. Imaginile erotice au fost acoperite după ce mai mulți părinți și-au exprimat nemulțumirea, iar distracția sub formă de reptilă a fost scoasă la numai o zi de la instalarea în Piață. Pentru aceste incidente, primarul Ion Ceban a cerut demisia șefului Direcției generale comerț, alimentaţie publică şi prestări servicii, Marcel Zambițchi. Acesta la depus la 18 decembrie cererea de demisie.
Deși autoritățile au anunțat că între orele 14.00-17.00, agentul economic „Maximus Grup” SRL s-a angajat să ofere acces fără plată la caruselele din PMAN pentru copii cu vârsta de până la 12 ani, angajamentul nu a fost respectat, incidentele fiind raportate de mai multe persoane, inclusiv prin imagini video. Pentru respectarea orarului și asigurarea ordinei publice, în zona caruselelor a fost solicitată prezența poliției.
Stanislav Chimacovschi nu a răspuns la telefon, apelat de ZdG, și nici nu a reacționat la mesajul expediat.
În PMAN urmează să funcționeze în perioada sărbătorilor un patinoar. Acesta este instalat, prin dispoziția primarului Ion Ceban, de către „Consens D&N” SRL, administrată de Daniel Topală, fiul fostului consilier PL și ex-director al întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova” Iurie Topală.
Contactat, Iurie Topală a declarat că firmele administrate de membrii familiei sale instalează patinoarul în oraș începând din 2014, când a fost achiziționat, iar firma fiului său ,„Consens D&N” SRL, a obținut permisiunea de a activa în acest an în PMAN pentru că nu ar exista alți solicitanți de a oferi astfel de distracții.
Potrivit acestuia, și la patinoar vor exista facilități pentru vizitatori: primele trei ture ar urma să fie gratis.
Potrivit lui Vasile Pascari, responsabilul din cadrul Primăriei muncipiului Chișinău pentru desfășurarea activității prestatorilor serviciilor de divertisment din centrul capitalei, cei doi agenți economic au fost singurii care au depus oferte în termenul anunțat de municipalitate. Aceștia nu achită vreo taxă pentru desfășurarea activității economice în centrul capitalei.
Am încercat să aflăm de la purtătorul de cuvânt al Primăriei capitalei, responsabili din cadrul Direcției generale comerț, alimentaţie publică şi prestări servicii și viceprimara Angela Cutasevici, care sunt condițiile în care s-au angajat să presteze servicii cele două firme și care sunt obligațiile părților, dar nimeni nu a putut oferi un răspuns. O solicitare de informații am expediat în adresa viceprimarei capitalei.