Ziua Mondială a Copilului 2020: Să reinventăm viitorul educației!
În Moldova, pe 11 martie, toate școlile au fost închise ca răspuns la pandemia de COVID-19. Circa 434 de mii de elevi din toate instituțiile de învățământ au fost rugați să rămână acasă.
Deși luat prin surprindere, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, sprijinit de parteneri naționali și internaționali, a elaborat un plan de pregătire și răspuns la COVID-19, metodologii pentru educația la distanță și instrucțiuni privind asistența psihologică pentru copii, părinți și profesori. Profesorilor li s-a oferit accesul gratuit la internet și la platforme educaționale, asistență psihologică și ghiduri pentru pregătirea de examenele naționale, materiale informative on-line gratuite. De asemenea, au fost distribuite pachete educaționale pentru copiii cu dizabilități și pentru copiii fără acces la tehnologii informaționale. Profesorii din Moldova au făcut tot ce le-a stat în puteri pentru a-și sprijini elevii. Mulți au însușit noi modalități de predare, inclusiv online, prin radio, televiziune sau materiale livrate manual. Educația a continuat, în mare parte datorită lor.
Cu toate acestea, circa 16 mii de elevi și 3 mii de profesori nu au avut acces la tehnologiile informaționale. Elevilor le-a lipsit comunicarea cu profesorii, în timp ce profesorilor le-au lipsit materialele digitale pentru cursurile on-line. Deși au fost depuse eforturi considerabile, există mai multe probleme stringente care trebuie soluționate în continuare.
Un proces deosebit de relevant este elaborarea Strategiei sectorului educației 2021-2030 și a Planului de acțiune pe termen mediu, inițiat de Ministerul Educației, Culturii Și Cercetării cu sprijinul Parteneriatului Global pentru Educație și ONU. Acest exercițiu se va baza pe concluziile analizei sectorului educației finalizate în 2019 și raportate la Strategia Națională de Dezvoltare „Moldova 2030”, agenda naționalizată a ODD și Acordul de asociere al UE. Strategia se va baza pe lecțiile învățate în timpul pandemiei de COVID-19 din Moldova, dar și din restul lumii, și se va concentra pe crearea unui sistem mai puternic care va putea răspunde la crize similare în viitor.
Odată cu elaborarea acestui document important, este necesar să se abordeze imediat unele probleme, inclusiv disponibilitatea echipamentelor și infrastructurii IT, capacitatea cadrelor didactice de a aplica tehnologiile informaționale; norme pentru siguranța personalului și a elevilor în instituțiile de învățământ, sprijin social și financiar pentru părinți, sisteme de intervenție de urgență și mecanisme de coordonare, sprijin psihosocial pentru copii, tineri, profesori și părinți și, nu în ultimul rând, cooperarea dintre sistemul educațional și părinți.
Lista sarcinilor poate părea copleșitoare, dar întrucât criza este globală, există cele mai bune practici din care putem învăța. Există materiale de îndrumare la nivel global, și o varietate de metode inovative pentru sisteme de educație mai puternice.
Pandemia de COVID-19 a perturbat educația nu numai în Moldova, ci și în majoritatea țărilor din întreaga lume. Închiderea școlilor din cauza pandemiei a afectat aproximativ 1,5 miliarde de copii la nivel global. Cel puțin o treime dintre școlarii lumii – 463 de milioane de copii la nivel global – nu au putut accesa învățarea la distanță atunci când din cauza COVID-19 au fost închise școlile.
Pe măsură ce se apropie Ziua Mondială a Copilului, este timpul să ne unim pentru a reinventa lumea pe care vrem să o creăm. Pe 20 noiembrie, copiii și tinerii din întreaga lume vor desena lumea în care vor să trăiască după COVID-19, ca parte a unei provocării UNICEF de Ziua Mondială a Copilului. Cu siguranță, ei vor imagina și viitorul educației.
Este extrem de important să ne asigurăm că resursele și cunoștințele noastre sunt valorificate și că deciziile sunt luate în consultare cu copiii, tinerii și familiile acestora. UNICEF se angajează să sprijine Moldova în eforturile sale de a se asigura că toți copiii învață, inclusiv prin reducerea decalajului digital.
Notă: Acest editorial este elaborat în contextul Campaniei de sensibilizare a Drepturilor Omului „Redresare mai bună împreună: drepturile omului pentru toți” lansată de ONU Moldova sub îndrumarea Oficiului ONU pentru Drepturile Omului Moldova.