Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Editorial/ De ce pentru mai…

Editorial De ce pentru mai mulți absolvenți copiatul la examene pare a fi singura salvare? 

Acum câteva zile, unul dintre canalele de Telegram, cel pe care erau afișate pozele cu testele din cadrul examenelor de absolvire a treptei gimnaziale, dar și soluțiile corecte ale acestora, a avut o audiență neașteptat de mare. Pozele au apărut exact în perioada examenelor, fiind „salvatoare” pentru aspiranții la note mai mari decât cele meritate și decât cele acumulate pe parcursul anilor de studii.

Acest, simplu spus, incident de dezvăluire a testelor și a soluțiilor acestora a scandalizat societatea care, de ceva timp, mai exact de când fuseseră instalate camerele de supraveghere în sălile de examene, era obișnuită să creadă că acestea au loc fără copiere, fără corupție, fără influențe. În ziua în care testele pentru examenele de absolvire a gimnaziilor fuseseră făcute publice, s-a alertat Ministerul Educației și Cercetării (MEC), autoritățile raionale responsabile de Educație, dar și Inspectoratul General al Poliției, chemat să investigheze cazurile de fraudare a examenelor de absolvire a treptei gimnaziale. Potrivit MEC, dezvăluirea testelor nu ar fi putut avea loc, deoarece acestea fuseseră foarte bine securizate. Tot MEC susține că gimnaziile în care s-a copiat au fost ușor descoperite, datorită mecanismelor de securizare a testelor, care permit identificarea instituțiilor din care au avut loc scurgerile de informații.

Astăzi, 20 iunie, ar urma să fie făcute publice rezultatele anchetelor de serviciu desfășurate în cele opt gimnazii în care absolvenții ar fi copiat la examene. MEC a și anunțat că testele trucate ar putea fi anulate, iar elevii ar putea susține repetat examenele la matematică și limba română.

De altfel, aplicarea schemei de trucare a examenelor gimnaziale a fost posibilă chiar și după ce, pe parcursul acestui an de studii, MEC și alte autorități din Educație au desfășurat mai multe campanii de informare menite să combată corupția din sistem, în special la  examenele de absolvire. 

Deci, la început de aprilie, în scopul combaterii corupției și pentru consolidarea integrității sistemului educațional, MEC a aprobat noi acțiuni pentru anul 2024, printre acestea fiind reducerea fenomenului de plăți informale și achiziționarea unui program antiplagiat, care ar permite descoperirea testelor trucate.

Peste doar câteva săptămâni, pe 23 aprilie, era lansată Campania de promovare a integrității la examenele de absolvire a gimnaziului. Având genericul „Fii ONEST! Nu copia”, Campania avea scopul asigurării unui proces echitabil și transparent de organizare a examenelor de absolvire a gimnaziului, astfel încât fiecare elev să obțină rezultatul pe care îl merită. Organizatorii campaniei erau MEC, Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare (ANCE), având suportul GIZ – o organizație germană care operează în R. Moldova în numele Ministerului Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare. Campania s-a desfășurat în opt raioane, selectate în urma analizei comparative a datelor cu privire la rezultatele desfășurării probei la matematică în cadrul examenului național de bacalaureat și în cadrul examenelor de absolvire a gimnaziului. 

Aceeași Campanie a presupus instruirea și repartizarea unui număr de 600 de voluntari pentru monitorizarea corectitudinii examenelor de absolvire a gimnaziilor în cele opt raioane selectate din timp.

Și în ajunul examenelor, la 29 mai, ANCE și CNA au organizat mai multe ședințe de lucru și seminare de instruire cu președinții Comisiilor raionale/municipale de Examene, cu președinții și secretarii centrelor de bacalaureat, în cadrul acestora fiind abordat subiectul prevenirii corupției și bunei organizări a examenelor.

Pe 5 iunie, MEC și ANCE anunțau că s-au autosesizat cu privire la unele informații despre „presupuse servicii de vânzare a testelor de la examenele naționale de absolvire”. Tot atunci, MEC preciza că testele sunt păstrate în condiții de maximă securitate, care îngrădesc accesul persoanelor neautorizate ori scurgerile de informații cu privire la subiectele de examen. Ulterior, MEC nu a oferit alte informații despre rezultatele investigării acestui caz.

Legea spune că publicarea subiectelor pentru examenele de absolvire până la începerea examenului sau pe durata desfășurării acestuia se sancționează cu amendă de la 1500 până la 4000 de lei (pentru persoanele fizice) și între 7500 și 12 mii de lei – pentru cele juridice. Aceleași persoane pot fi private de dreptul de a deține anumite funcții sau de a desfășura anumite activități pe o perioadă de la 3 luni până la un an. Deocamdată, lipsesc informațiile publice despre astfel de precedente.

Deci, se investește în numeroase campanii de informare, în acțiuni menite să combată orice tentativă de corupere a examenelor de absolvire, însă riscurile de fraudare a examenelor oricum rămân. Astăzi, la încheierea perioadei examenelor, e cazul, probabil, să cunoaștem rezultatele evaluării calității și impactului acțiunilor anticorupție organizate pe parcursul anului. Câte fonduri s-au consumat pentru seminare, dezbateri, instruiri de voluntari și ce impact a fost obținut?

Totuși, întrebarea cea mai importantă, dar și dificilă, pare a fi alta: De ce pentru mai mulți absolvenți copiatul la examene pare a fi singura salvare? Cât de bine sunt instruiți aceștia pe parcursul anilor de școală? Cât de pregătiți să comunice eficient cu elevii și cât de empatici sunt profesorii? Sunt sau nu programele de studii pe măsura capacităților tuturor elevilor? Dacă nu sunt, ce facem cu acei copii pentru care însușirea temelor din manuale, care deseori sunt confuze și încurcate, este similară efortului cuceririi unui munte?