EDITORIAL de Alina Radu: Pre-vetting cu război
Verificarea integrității candidaților la funcția de membru al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) și ai Consiliului Superior al Procurorilor (CSP) de către grupul independent de experți străini și cei din Moldova a început deja. Și așa începe încă un război subteran în marea lume a corupției moldovenești.
Procesul se numește pre-vetting și prin acest purgatoriu urmează să treacă, după candidații la funcția de membru al CSP și CSM, toți procurorii și judecătorii din Republica Moldova. Ca procurorii și judecătorii să poată fi evaluați de către experții străini, s-a făcut multă muncă, s-au elaborat acte legislative, s-au făcut analize, concursuri, evaluări. În sfârșit, Comitetul de Evaluare (pre-vetting) este în funcțiune, compus din 3 experți internaționali (Herman Von Hebel din Țările de Jos, Victoria Henley din SUA și Nona Tsotsoria din Georgia) și 3 experți naționali (Nadejda Hriptievschi, Tatiana Răducanu și Vitalie Miron), iar primele dosare ale membrilor CSP și CSM urmează să intre în procedura de evaluare.
Cum a ajuns un stat cu Constituție, sistem de administrare recunoscut internațional, membru al ONU, cu sistem judiciar vechi de 30 de ani, să nu mai poată conviețui cu propriul corp de procurori, judecători și anchetatori anticorupție? Cum a fost posibil să se investească atâția ani și bani în acest sistem, ca după 30 de ani să nu mai știm cum să scăpăm de el, decât cu ajutorul unor experți străini? Este oare suficient să schimbăm sistemul sau e necesar ca cineva să fie pedepsit pentru degradarea constantă și coruperea profundă a sistemului judiciar?
Orice decizie privind vinovăția și responsabilitatea legală a unui funcționar o pot lua doar judecătorii, în baza unor anchete ale procurorilor. Ei vor decide cine sunt vinovații de corupție. Dar până la ei, de vină este clasa politică care s-a perindat la putere, cu deputați de vânzare și miniștri de cumpărare. Și vina lor tot de către judecători și procurori trebuie stabilită. Justiție cu furca și sapa nu se poate face.
Deseori am avut impresia că, pe parcursul acestor 30 de ani, așa zisul pre-vetting sau filtrul de admitere în sistemul judiciar îl făceau liderii pro-ruși din Moldova. Rusia a avut mereu oamenii săi la cârma acestui stat și autoritățile de aici reprezentau deseori copii în miniatură ale structurilor corupte rusești. La nivel macro, președintele statului Igor Dodon colabora cu alde Ceaika, fiii procurorului general al Rusiei, iar la nivel micro, procurorii și judecătorii din raioanele Moldovei făceau afaceri cu pădurarii, businessmenii și președinții de raion.
Nimeni nu a fost capabil să oprească acest proces de putrefacție, să rupă acest lanț: nici Snegur, nici Lucinschi, nici Voronin, nici Timofti, nici Dodon. Probabil, nici Maia Sandu nu va reuși, fără acest comitet internațional.
Dar va reuși oare acest grup de experți internaționali să-i vină de hac unui sistem cu sute și mii de juriști care au ce pierde? Este o întrebare foarte dificilă. Schema pare simplă și logică: să fie evaluați, mai întâi, membrii CSM și CSP, care la rândul lor, integri fiind, să fie responsabili de curățarea mai departe a sistemului. Aparent, există toată motivarea, expertiza și dedicația pentru a realiza acest lucru.
Dar oamenii corupți sunt mai determinați ca oricând să lupte, căci acum e vorba de decizii care le pun în pericol averile, rețelele, libertatea și viitorul. Marii corupți au bani și cunoștințe de a crea scheme, de a infiltra agenți, de a corupe din nou. Este ultimul lor război și ei vor să-l câștige: Plahotniuc, Șor, Platon, Dodon, Sîrbu, Botnari, Tauber, Reșetnicov, Ivanov și mulți-mulți alții.
Cât timp va dura acest pre-vetting? S-ar putea ca, în 2022, să avem abia CSM-ul și CSP-ul verificate. Apoi, sunt necesari niște ani pentru verificarea pe rând a procurorilor și judecătorilor din fiecare instanță. Între timp, cresc prețurile, inflația, nemulțumirea, vin alegerile. Provocările sunt nenumărate. Totuși, e ultima și singura cale de a avea un sistem de justiție curat.
Personal, mi-aș dori un pre-vetting și în jurnalism. Căci și aici sunt multe procese care aduc putregaiul corupției și influențele politice în redacții. Să existe o structură internațională care ar evalua redacțiile în materie de transparență, manipulări, dezinformare, intoxicarea publicului.
Și un pre-vetting în învățământ ar fi excelent. Să se facă o evaluare a deținătorilor de diplome vândute și cumpărate, a cumpărătorilor de teze de licență, a doctoratelor procurate cu chiolhanuri, a licențelor oferite contra mită.
Dar cât de util ar fi un pre-vetting în medicină, astfel încât lucrătorii medicali onești și dedicați să nu se mai simtă frustrați lucrând cot la cot cu cei care iau bani de la pacienți pentru proceduri efectuate în instituții de stat. Deunăzi, am aflat că pacientele de la spitalul oncologic ar merge pe masa de operație încălțate în ciorapi, iar ciorapii ar fi plini de bancnote. I se administrează anestezic – i se ia din ciorap suma necesară, i se schimbă o sondă după operație – i se ia din ciorap, i se schimbă așternutul – e vizitat din nou ciorapul. Ce mamă de pre-vetting e necesar acolo, căci nu toți fac asta, dar cum să stabilești cine anume?
La 30 de ani ai Republicii Moldova, e nevoie de un Mare pre-vetting Național. Și, probabil, următorul deceniu cu asta ar trebui să ne ocupăm: să demolăm judecătoriile, procuraturile, spitalele, redacțiile și facultățile corupte și să construim altele noi. Doar să nu fim omorâți pe ruine, căci foarte mulți stau în continuare cu piatra-n sân și cu pașaport european în mâini.