Protecția antiincendiară de la cea mai cunoscută uzină de avioane din lume – Boeing
Boeing este cea mai cunoscută uzină de avioane din lume și cea mai mare uzină din Statele Unite. Clădirea uzinei se întinde pe 400 de kilometri pătrați, nemaivorbind de kilometrii de pământ din jurul său și de un mini aeroport pentru lansarea avioanelor noi nouțe destinate cumpărătorilor. Tocmai din cauză că uzina este enormă, protecția antiincendiară este o prioritate.
La început, se respectă legea care cere ca fiecare business să furnizeze un număr anumit de stingătoare de foc, care depinde de dimensiunea clădirii. La Boeing, un stingător de foc se află la fiecare 25 de metri de-a lungul uzinei și în fiecare birou separat, inclusiv în băi.
Orice business, inclusiv cel ordinar, este obligat să aibă uși de ieșire de urgență, care sunt folosite în caz de incendiu. Ușile de urgență pot fi folosite și în caz de cutremur ori inundație, de aceea este interzis ca acestea să fie încuiate, blocate, stricate. În comparație, cu un business mijlociu, Boeing nu are uși destinate numai pentru urgențe, uzina e așa de vastă că are o ușă la fiecare 25 de metri. Unele uși sunt așa de largi că un avion ușor trece prin ele, așa că fiecare ușă într-un fel e una de urgență. Deși sunt și oficii private, care se încuie pentru securitate, ușile sunt proiectate astfel încât să se deschidă ușor dinăuntru.
Boeing are departamentul propriu de pompieri format din 3 camioane cu 3 echipaje de pompieri și 2 camioane cu 2 echipaje de paramedici. La fel, pe teritoriul uzinei se află o clinică medicală, cu medici și asistenți medicali pentru a trata lucrătorii în caz de accidente industriale, care se transformă în echipe de urgență, dacă apare necesitatea.
Orice business respectabil odată pe an face exerciții, pentru a practica evacuarea în caz de incendiu. La Boeing, exercițiile de evacuare se fac de două ori pe an. Este pur și simplu incredibil că o uzină de 20.000 de oameni are nevoie de doar 30 de minute pentru o evacuare completă, ori de doar 3 minute pentru o zonă de lucru.
Exercițiul începe cu un anunț telefonic sau un mesaj la calculatorul de serviciu, ori pur și simplu cu un anunț verbal de la o persoană la alta. Prima persoană care aude anunțul, chiar dacă nu este un manager, își asumă responsabilitatea de a evacua zona în care lucrează. Persoana ia de pe perete planșeta cu clamă cu harta zonei și face o plimbare prin zonă ca să se asigure că toată lumea a ieșit afară.
Dacă totul este bine, pune un X pe hartă pentru a marca că zona este curățită de oameni. Dacă cineva este rănit și nu poate ieși din clădire, se marchează pe hartă unde a rămas persoana respectivă. Persoanale cu harta nu au voie să rămână în urmă pentru a acorda ajutor, sarcina lor este să marcheze harta și să raporteze. Timp de 3 minute, hărțile sunt colectate de liderii zonei și se strânge informația câți oameni au fost răniți și unde se află. Liderii telefonează pompierii care au informația necesară pentru a începe salvarea persoanelor rănite. Prioritate se dă zonei în care sunt un număr mare de oameni care au nevoie de ajutor.
Boeing oferă cursuri de combatere a incendiilor și cursuri de acordare a primului ajutor pentru lucrătorii uzinei.
Puteți întreba: „Dar chiar fiecare respectă legea și nu sunt cazuri când ușile de urgență se încuie ori sunt blocate?” Pentru asta există un sistem de raportare a încălcărilor.
Boeing are un Departament de Siguranță care se ocupă de protejarea lucrătorilor de accidente industriale și de alte pericole. Blocarea ușilor de urgență se consideră o încălcare a siguranței lucrătorilor și obstacolul se înlătură imediat. În caz că obstacolul nu s-a eliminat, lucrătorii pot să sune la Departamentul de Pompieri a orașului ori a zonei în care lucrează, și pompierii vor veni cu inspecția. În cazuri grave de încălcare, pompierii pot să închidă uzina până situația se rezolvă. Nu se cunoaște niciun caz când uzina a fost închisă de pompieri. Dar nici incendii mari n-au fost la uzină, doar câteva incendii mici locale, care au fost stinse în câteva minute cu stingătoarele de foc.
Notă: Informația obținută de la John VanPatten, lucrător la Boeing.
Sursa foto: protv.ro