Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   [DOC] Posturile de control ale…

[DOC] Posturile de control ale Poliţiei Rutiere, transformate în SRL-uri

457-recean-sediu-maiÎn 2011, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lichidat posturile staţionare ale poliţiei rutiere, ulterior înregistrând terenurile respective în proprietatea sa, prin intermediul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru. În 2013, inclusiv în seara de revelion, MAI a dat terenurile în arendă unor firme care intenţionează să contruiască pe marginea drumurilor naţionale mai multe benzinării, saloane auto sau cafenele. Primăria Chişinău a constat că, la înregistrarea terenurilor, s-a făcut uz de o procedură ilegală, atacând în judecătă reprezentanţii MAI şi ai Agenţiei Cadastru. ZdG a avut acces la mai multe contracte încheiate între părţi, identificând că una dintre firmele care a pus mâna pe terenurile MAI aparţine familiei lui Alexandru Morcov, proaspătul director general-adjunct al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru.

În 2010, ministrul de Interne, Victor Catan, declara că posturile fixe ale poliţiei rutiere vor fi lichidate, dar că, „deocamdată, ele sunt necesare pentru asigurarea ordinii publice şi combaterea criminalităţii. Acolo se află întotdeauna un poliţist şi aşa putem depista uşor maşinile aflate în căutare. La aceste posturi, noi amplasăm grupuri operative, când e vorba de un criminal dat în căutare şi trebuie să-l reţinem”, declara Catan pentru presă.

În 2011, Alexei Roibu, succesorul lui Victor Catan la funcţia de ministru de Interne, a emis un ordin prin care toate posturile staţionare ale poliţiei rutiere să fie lichidate. Roibu spunea că această acţiune face parte din reforma MAI-ului şi că în nicio ţară europeană nu există asemenea posturi de poliţie. Mai mult ca atât, acestea contravin legislaţiei europene. Începând cu 2012—2013, MAI a înregistrat terenurile unde erau situate posturile de poliţie şi le-a dat în arendă unor agenţi economici pentru construcţia unor benzinării, saloane auto sau cafenele. La intrarea în Chişinău existau patru posturi fixe ale poliţie rutiere.

Tranzacţia din seara de Revelion

MAI a înregistrat terenul de pe şos. Hînceşti, unde era montat postul de poliţie de la intrarea în Chişinău dinspre Ialoveni, cu suprafaţa de 0,23 ha, la 25 iulie 2013, iar peste şase zile lucrătoare, prin contract de locaţiune a dat terenul firmei „Exclusive Beauty” SRL. După aceeaşi schemă, prin intermediul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, MAI a înregistrat şi terenul din mun. Chişinău, str. Calea Orheiului 114, la data de 29 noiembrie 2013, iar după şase zile a semnat un contract de locaţiune cu firma SC „Adero Impex” SRL, prin care i-a atribuit terenul pe o perioadă de 20 de ani din data semnării contractului.

Totodată, terenul unde a fost situat punctul de control al poliţiei rutiere de pe şos. Munceşti 801/9, la intrarea în Chişinău dinspre Anenii Noi, a fost înregistrat în baza de date „CADASTRU” pe 27 decembrie 2013, iar după două zile lucrătoare, exact în seara de revelion, MAI a dat terenul printr-un contract de locaţiune firmei „Graur-Lux” SRL, fondată de Andrei Polişciuc, proprietarul Hotelului Laguna. Conform contractului semnat de Andrei Polişciuc şi ministrul Dorin Recean, în calitate de reprezentatnt al MAI, este indicat că agentul economic intenţionează să construiască un centru de deservire auto cu magazin şi cafenea.

Punct de control pentru directorul general-adjunct de la „CADASTRU”

Alexandra funieruMAI a dat în locaţiune şi terenurile din afara Chişinăului, unde erau amplasate posturile de poliţie rutieră. Astfel, terenul cu suprafaţa de 0,18 ha, situat pe marginea drumului naţional care traversează sat. Ţambula, Sângerei, a fost înregistrat la „CADASTRU” pe 11 octombrie 2013, iar 14 zile mai târziu a fost transmis în chirie firmei „Aspectcad” SRL. Potrivit datelor de la Camera Înregistrării de Stat, administrator şi fondator unic la „Aspectcad” SRL este Alexandra Funieru.

Eugenia Morcov, fiica lui Alexandrei Funieru, este căsătorită cu Alexandru Morcov. Pe 16 octombrie 2013, Alexandru Morcov a fost numit în calitate de director general-adjunct al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru. Mai mult ca atât, în Declaraţia cu privire la venituri şi proprietăţi pe anul 2013, Alexandru Morcov a scris că a activat în calitate de contabil la „Aspectcad” SRL. „Compania Aspectcad a luat terenul înainte ca eu să fiu numit în funcţie, asta dacă eu nu mă greşesc. Este o simplă coincidenţă şi nu are legătură cu numirea în funcţia în care am fost avansat. Nu ştiu dacă terenurile s-au dat prin licitaţii pentru că nu eu m-am ocupat de asta, dar am să încerc să aflu”, ne-a spus Alexandru Morcov, proaspătul director general-adjunct al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru.

Primăria se judecă cu MAI şi Agenţia CADASTRU

Şefa Direcţiei asistenţă juridică din cadrul Primăriei Chişinău, Diana Gurschi, susţine că, în aceste cazuri, terenurile aflate în proprietate municipală au fost atribuite ilegal de către Agenţia de Stat Relaţii Funiciare şi Cadastru în proprietatea MAI. „Sunt situaţii identice. Terenurile respective constituie proprietate municipală. Chiar dacă ridicăm şi extrasul de la „Cadastru”, găsim indicat expres că terenul aparţine administraţiei publice locale. Iar Agenţia a înregistrat terenurile fără a coordona cu Primăria aceste acţiuni. Toate argumentele şi motivele le-am expus într-o notă informativă. Am depus şi o cerere de chemare în judecată a MAI şi a Agenţiei”, ne-a spus Gurschi.

457-mai

Potrivit unei note informative a Primăriei Chişinău, în cazul terenului acordat în locaţiune de către MAI firmei SC „Adero Impex” SRL, suprafaţă de teren de 0,06 ha a fost alocată din interiorul pădurii-parc „Calea Orheiului”. „Titlurile fost eliberate fără a fi coordonate cu administraţia publică locală şi contravin mai multor acte normative. (…) Aceste acte administrative sunt eliberate cu încălcarea competenţei, deoarece, potrivit unei decizii a CMC, terenurile în cauză au fost delimitate ca proprietate publică municipală”, se arată în respectiva notă informativă. În acest context, Primăria Chişinău a transmis materialele şi în adresa Procuraturii Generale.

Ghilaş: Nu vă dăm, că se începe pe urmă cu probleme

Am încercat să discutăm cu reprezentanţii MAI, solicitând să ni se explice dacă ministerul a făcut o licitaţie publică, atunci când a dat terenurile în locaţiune, deoarece, în unele cazuri, MAI a înregistrat terenurile, după care, în două-trei zile, le-au dat în arendă. Ghenadie Palii, unul dintre membrii Grupului de lucru, responsabil de procedura de achiziţii din cadrul MAI, ne-a spus că nu doreşte să discute cu noi la acest subiect. La rândul său, viceministrul de Interne, Serghei Diaconu, ne-a spus că această situaţie nu ţine de competenţa sa.

Contactaţi de ZdG, şi reprezentanţii Agenţiei Cadastru nu au dorit să ne ofere o explicaţie la acest subiect. „Faceţi o interpelare oficială. Noi vă răspundem la toate întrebările cu date. Vom indica şi numele celor care trebuie să răspundă, cu date veridice şi aşa mai departe. Noi o să vă răspundem după toate canoanele noastre. Nu o să dureze deloc. Altfel, nu vă dăm, că se începe pe urmă cu probleme”, ne-a răspuns Anatol Ghilaş, directorul general al Agenţiei Relaţii Funiciare şi Cadastru. ZdG a depus o solicitare de informaţii în adresa Agenţiei, deocamdată, însă, nu am primit un răspuns oficial la acest subiect.

UPDATE 1:

Comunicat de presă al MAI emis în legătură cu acest articol din ZdG emis la 07.02.2014:

Ministerul Afacerilor Interne vine cu unele precizări în raport cu informaţia lansată de unele instituţii mass-media referitor la modalitatea de dare în locaţiune a unor posturi staţionare de poliţie. Terenurile pe care au fost amplasate edificiile posturilor staţionare ale poliţiei sunt în gestiunea Ministerului Afacerilor Interne. Respectiv, acestea au fost transmise în locaţiune, conform procedurii regulamentare stabilite de Regulamentul cu privire la modul de dare în locaţiune a activelor neutilizate, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 483 din 29 martie 2008.

În context, referitor la pretinsa invocare că în procesul transmiterii imobilelor în locaţiune a fost încălcată procedura, în sensul că aceasta urma a fi realizată în rezultatul unei licitaţii publice, precizăm că punctele 13, 23 şi 24 din Regulamentul menţionat supra, admit posibilitatea transmiterii în locaţiune a imobilelor, inclusiv şi prin negocieri directe fără licitaţie publică.

Concomitent, scopul folosirii imobilelor date în locaţiune, după cum este relatat în unele articole ale mass-mediei, nu constituie construcţia pe drumurile naţionale a unor benzinării. Mai mult, la stabilirea cuantumului plăţii chiriei anuale pentru imobilele transmise, acesta a fost calculat la coeficientul mediu şi maxim. Drept urmare, concretizăm că la încheierea contractelor de locaţiune, de către Ministerul Afacerilor Interne au fost respectate toate procedurile legale. Totodată, precizăm că în prezent între Ministerul Afacerilor Interne şi Primăria mun. Chişinău nu există un careva litigiu, obiectul căruia ar fi constituit imobilele respective.

http://mai.gov.md/content/26735

UPDATE 2:

Opinia juristului referitor la reacţia MAI

Potrivit Legii Nr. 91 din 05.04.2007 privind terenurile proprietate publică şi delimitarea lor
Articolul 2. Regimul juridic al terenurilor din domeniul public
(6) Concesionarea, arendarea şi locaţiunea terenurilor din domeniul public se fac, după caz, prin hotărîre de Guvern, decizie a consiliului autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi sau al doilea.
(7) Concesionarea, arendarea şi locaţiunea terenurilor se fac prin licitaţie publică. Pot fi încheiate contracte directe doar cu proprietarii construcţiilor amplasate legal pe teren pînă la intrarea în vigoare a prezentei legi. Contractul de locaţiune va cuprinde în mod obligatoriu clauze care să asigure exploatarea terenului în locaţiune potrivit specificului acestuia.
Articolul 3. Delimitarea terenurilor proprietate publică
(2) Delimitarea terenurilor proprietate publică se efectuează prin acţiuni de identificare şi formare a terenurilor proprietate publică a statului şi a terenurilor proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale în modul stabilit de legislaţie.
(3) În cazul în care terenurile proprietate publică a statului se mărginesc cu terenuri proprietate publică dobîndite de unitatea administrativ-teritorială, reprezentanţii statului şi reprezentanţii unităţii administrativ-teritoriale coordonează hotarele acestor terenuri. Dacă reprezentanţii părţilor nu convin asupra hotarelor, litigiul se examinează în instanţă de judecată.
Articolul 7
În procesul delimitării terenurilor proprietate publică, Guvernul:
c) formează comisii de lucru pentru delimitarea terenurilor proprietate publică;
d) aprobă lista terenurilor proprietate publică a statului.
Articolul 9
(7) Delimitarea terenurilor proprietate publică se finalizează cu înregistrarea lor în registrul bunurilor imobile.

JURISTUL: Prin urmare, cu încălcarea prevederilor normelor legale sus-menţionate, în cazurile analizate:
1. Nu au existat comisii de lucru pentru delimitarea terenurilor proprietate publică [art. 9 alin. (9)].

2. Nu s-au stabilit şi nu s-au coordonat hotarele acestor terenuri de comun acord cu autorităţile administraţiei publice locale [art. 3 alin. (3)].

3. Nu s-au aprobat în calitate de terenuri proprietate publică a statului prin hotărâre de Guvern [art. 7 lit. d)], doar după care să fie înregistrate în registrul bunurilor imobile [art. 9 aşin. (7)].

4. Nu s-a adoptat o horărâre de Guvern prin care să fie date în locaţiune terenurile [art. 2 alin. (6).

5. Nu s-a respectat procedura legală imperativă de transmitere a locaţiunii terenurilor prin licitaţie publică [art.2 alin. (7)].

Legea Nr. 1308 din 25.07.1997 privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului*
Articolul 10. Preţul normativ al pămîntului la vînzarea – cumpărarea şi arendarea terenurilor
(1) Preţul normativ al pămîntului se stabileşte la vînzarea- cumpărarea terenurilor, la arendarea lor, precum şi în alte cazuri ce ţin de activitatea economică.
(8) Plata anuală de arendă a terenurilor proprietate publică se stabileşte în funcţie de destinaţia terenurilor arendate. Ea constituie nu mai puţin de 2% şi nu mai mult de 10% din preţul normativ al pămîntului calculat pentru destinaţia respectivă, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin.(9), (10) şi (11).
[Art.10 al.(8) modificat prin LP81 din 13.05.05, MO80/10.06.05 art.361]
(10) În cazul arendării terenurilor prin licitaţie sau prin concurs, plata anuală de arendă se stabileşte la licitaţie (concurs), şi constituie nu mai puţin de 2% din preţul normativ al terenului arendat.

Legea Nr. 249 din 02.11.2012 bugetului de stat pe anul 2013
Art. 14. – (1) Determinarea cuantumului minim al chiriei bunurilor proprietate publică se prezintă în anexa nr. 8.
Determinarea cuantumului minim al chiriei bunurilor proprietate publică
1. Cuantumul minim al chiriei anuale pentru folosirea încăperilor se calculează după formula:
Pai = Tb × (1 + K1 + K2 + К3) × K4 × S,
în care:
Pai – cuantumul chiriei anuale;
Tb – tariful de bază pentru chiria anuală a unui metru pătrat de spaţiu;
K1 – coeficientul de amplasare a încăperii;
K2 – coeficientul amenajării tehnice;
K3 – coeficientul de ramură privind utilizarea încăperii;
K4 – coeficientul de piaţă;
S – suprafaţa încăperii.

GUVERNUL HOTĂRÎRE Nr. 483
din 29.03.2008 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de dare în locaţiune a activelor neutilizate

2. Se stabileşte că determinarea cuantumului chiriei bunurilor întreprinderilor de stat şi municipale, a societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public se va efectua conform modului stabilit de legea bugetului de stat pe anul respectiv.
Aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.483 din 29 martie 2008

REGULAMENTUL
cu privire la modul de dare în locaţiune a activelor neutilizate
I. Dispoziţii generale
1. Prezentul Regulament stabileşte modul de dare în locaţiune a încăperilor ce pot fi utilizate în alte scopuri decît pentru locuit, a mijloacelor circulante, utilajelor, unitaţilor de transport, altor fonduri fixe (în continuare – bunuri).
13. Selectarea locatarilor se efectuează prin organizare de licitaţii “cu strigare”, desfăşurate în modul stabilit de Guvern, sau prin negocieri directe. Modul de selectare a locatarului se stabileşte de către autoritatea abilitată şi se indică în acordul de dare în locaţiune.
23. Autoritatea abilitată poate accepta darea bunurilor neutilizate în locaţiune prin negocieri directe, atunci cînd închirierea lor nu a fost solicitată la o licitaţie, cînd cheltuielile de organizare a licitaţiilor nu sînt justificate (nu sînt acoperite de chiria pe 6 luni), precum şi în alte cazuri.
24. Negocierile directe pentru selectarea locatarilor bunurilor neutilizate ale întreprinderii se organizează la propunerea potenţialilor locatari. Întreprinderea este în drept să înceapă negocierile directe pînă la solicitarea acordului de dare în locaţiune. În acest caz la adresarea către autoritatea abilitată se anexează proiectul contractului de locaţiune, clauzele căruia sînt acceptate de solicitantul locaţiunii, selectat anterior de către întreprindere.
25. Negocierile directe se desfăşoară de către comisia de negocieri, instituită prin ordinul administratorului întreprinderii, în componenţa căreia, în mod obligatoriu, se include reprezentantul autorităţii abilitate.

JURISTUL: Prin urmare, încheierea contractului de locaţiune s-a efectuat cu încălcarea următoarelor norme:
1. Obiect al Regulamentului este locaţiunea încăperilor ce pot fi utilizate în alte scopuri decât pentru locuit, a mijloacelor circulante, utilajelor, unităţilor de transport, altor fonduri fixe (pct. 1 din Regulament). Cuvintele „altor fonduri fixe” nu poate fi interpretat în sens extinctiv, că ar cuprinde şi „terenurile”, pentru că se află la sfârşitul normei care specifică mai întâi bunuri imobile (încăperi), apoi mobile (utilaje, mijloace de transport).

2. În hotărârea de Guvern este indicat expres că plata chiriei este stabilită pentru folosirea încăperilor, în modul stabilit de Legea bugetului de stat pe anul respectiv (a se vedea anexa nr. 8) şi nu plata de arendă a terenurilor care se stabileşte conform prevederilor art. 10 din Legea nr. 1308 din 25.07.1997 privind preţul normativ şi modul de vânzare-cumpărare a pământului.
3. Nu a fost constituită o comisie de negocieri directe şi nu este perfectat procesul verbal al rezultatelor negocierilor.