Slăbiciunea pentru aviaţie a rudelor demnitarilor din R. Moldova
Ocupă posturi de demnitate publică, dar nu uită şi de rudele lor. Este vorba de membrii unor partide, miniştri, şefi de la ministere şi şefi ai mai multor structuri de forţă ale căror rude activează în aviaţie, domeniu cu cele mai mari salarii pe economie. Aceştia nu sunt angajaţi la privat, ci la întreprinderea de stat MoldATSA, responsabilă de siguranţa traficului aerian, de la mişcarea aeronavei la sol, aterizare, sau tranzitarea spaţiului aerian al R. Moldova. Aici, sora unui viceministru ridică un salariu de cel puţin 50 de mii de lei, iar fiul unei foste ministre – de cel puţin 30 de mii de lei. În medie, salariile şefilor de departamente încep de la 20 de mii de lei.
Această întreprindere este o adevărată pepinieră de neamuri ale şefilor mai multor instituţii de stat, cum ar fi Centrul Naţional Anticorupţie, SIS, ale unor lideri de partide, ale şefilor unor procuraturi, dar şi ale unor magistraţi importanţi. Numărul rudelor demnitarilor care au ales să activeze la această întreprindere este cu adevărat impresionant.
Surse de la MoldATSA spun că întreprinderea are şi mari probleme financiare. Lucru straniu, deoarece veniturile companiei sunt sigure, or, la aterizarea, decolarea şi tranzitarea spaţiului aerian al R. Moldova, în mod automat, în conturile MoldATSA intră plăţi impresionante, achitate pentru ghidarea avioanelor. În 2013, întreprinderea era calificată pe a doua poziţie după profitul obţinut, din rândul întreprinderilor de stat, fiind depăşită doar de Moldtelecom.
Pierderile financiare ale companiei nu au stăvilit însă avalanşa de angajări după criterii politice sau de rudenie. Doar în 2014, la această întreprindere au fost angajaţi aproximativ 20 de apropiaţi ai unor funcţionari influenţi. În unele cazuri, chiar au fost create funcţii şi departamente noi, pentru copiii, fraţii şi finii unor demnitari, chiar dacă aceste noi departamente sunt inutile.
Fiul fostei ministre, deputata Valentina Buliga, şef la 23 de ani
Primul erou al acestui subiect este Alexandru Buliga, şef al Departamentului achiziţii. Alexandru este fiul deputatei democrate Valentina Buliga, ex-ministră a Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Lansarea în politică şi angajarea la MoldATSA au venit pentru fiul fostei ministre PD foarte devreme. În 2007, când avea 18 ani, Alexandru a aderat la PD. În 2014, într-un interviu, fiul deputatei şi-a motivat astfel pasul: „alegerea a fost una simplă – nu cred că există o echipă mai potrivită care mi-ar împărtăşi viziunea şi care mi-ar fi înţeles ideile. Totuşi, cel mai mare motiv a fost dorinţa de a mă implica, de a face ceva pentru a schimba lucrurile din R. Moldova”. Se pare că aderarea la partid i-a adus mai multe beneficii lui Alexandru Buliga decât R. Moldova. La doar 23 de ani, acesta devine şef la achiziţii, în cadrul unei întreprinderi de stat care face anual cumpărături de zeci de milioane de lei.
În acelaşi interviu, Alexandru regretă realitatea de la noi, în care „persoanele, în mare parte, sunt judecate pentru cine sunt părinţii lor, şi nu pentru propriile acţiuni sau calităţi. Dar nu neg că acest fapt aduce uneori şi beneficii. Eu, însă, încerc să mă afirm ca persoană, şi nu ca fiul Valentinei Buliga”, afirma fiul deputatei PD.
Mariana Tabuică este sora lui Vladimir Cebotari. Până a prelua funcţia de viceministru al Transporturilor, în iunie 2013, Vladimir Cebotari a activat în cadrul Companiei de stat „Air-Moldova” şi a fost director al Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile. Acum acesta este directorul Căilor Ferate din Moldova.
Mariana Tabuică este soţia lui Andrei Tabuică, fost prezentator al emisiunii „Autoexpert”, la un post TV, implicat în scandalul de escrocherie în domeniul imobiliar. Altfel numit „scandalul mansardelor”. Mariana deţine funcţia de director financiar, iar din unele surse – aceasta ar fi conducătoarea din umbră a întreprinderii. Bănuiala a fost confirmată când, într-un material ce viza şefii întreprinderilor de stat, am încercat să-l contactăm pe Veaceslav Frunze, directorul în acte, iar angajaţii acestei companii ne-au redirecţionat repetat la Mariana Tabuică, deşi subiectul nu viza direct compania, ci doar administratorul ei.
La rândul lor, soţii Tabuică mai sunt şi naşii de cununie ai fiicei deputatei comuniste Violeta Ivanov, Madlen Melnic, numele căreia apare pe paginile mai multor tabloide din Chişinău. Totodată, Vladimir Cebotari, mai bine zis, deja Mariana Tabuică, l-a angajat la MoldATSA, în calitate de jurist, pe vărul său, Radomir Cebotari.
Ministrul Transporturilor, cu rude în aviaţie
În mod absurd, întreprinderea de stat nu acţionează ca un agent economic. Astfel poate fi catalogată practica de a angaja personal necalificat şi de a-l trimite la cursuri. Aceste cursuri pot dura şi jumătate de an, timp în care aceşti angajaţi îşi ridică salariul practic fără a munci.
Acesta este cazul expertului coordonator în securitate Natalia Cucoară, care este cumnata ministrului Transporturilor, Vasile Botnari, şi soţia vicedirectorului „Aeroport Handling” SA, Valentin Cucoară. Acesta fiind fratele soţiei ministrului democrat. Botnari nu a uitat nici de fratele său, Igor Botnari, care este de asemenea director adjunct la „Aeroport Handling”. Această companie a aparţinut în proporţii de 100% statului, însă aproximativ un an în urmă a fost privatizată. Motivul privatizării fiind pierderile financiare pe care această societate comercială le suporta în ultimii ani sub administrarea statului. Totodată, ministrul Botnari şi-a adus la această firmă şi finul de cununie. Acesta se numeşte Vitalie Novac, care activează la MoldATSA ca şef al direcţiei juridice.
La această întreprindere îl găsim şi pe Andrei Adam, directorul direcţiei administrative MoldATSA. El este soţul Nataliei Adam, care ar fi asistenta lui Vladimir Plahotniuc. Nu am putut afla dacă aceasta ar fi într-adevăr asistenta deputatului democrat, pe pagina ei de facebook Natalia Adam postând că lucrează la clubul de noapte Drive, o discotecă, proprietate a lui Plahotniuc. Totodată, şi fotografiile postate pe reţelele de socializare în care soţii Adam apar cu logoul Partidului Democrat ne sugerează apartenenţa lor la această formaţiune politică.
Tata — şef la SIS, fiica — şefa securităţii la MoldATSA
Rudele şefilor de la SIS demonstrează şi ele slăbiciuni pentru aviaţia civilă. Este vorba de Sanda Rusu, fiica şefului SIS, Mihai Balan, sora interpretului Dan Balan. Chiar dacă mama sa, Ludmila Balan, cunoscută de toţi ca „tanti Ludmila”, şi fratele său ţin de lumea showbizului, Sanda se pare că a decis să împărtăşească cariera tatălui său, fiind şi ea angajată la MoldATSA, în calitate de director adjunct pe securitate. Rusu, odată angajată, a avut nevoie de cursuri de calificare, plătite de întreprindere.
O altă practică răspândită, populară şi la alte întreprinderi cu capital de stat, este angajarea la companie şi detaşarea la ministere. Astfel, aceste persoane activează în cazul dat la Ministerul Transporturilor, dar ridică salariul de 15—20 de mii de lei de la MoldATSA. Asta în timp ce colegii lor de la minister au un salariu de aproximativ 3—5 mii de lei.
La această companie şi-au găsit un loc călduţ şi rudele magistraţilor şi procurorilor din capitală.
Olesea Clim este director adjunct al direcţiei juridice şi soţia lui Roman Clim, fost şef interimar al Procuraturii de Transport, actual procuror în sectorul Ciocana. Aceasta mai este şi nora lui Eugeniu Clim, judecător la Curtea de Apel Chişinău. Astfel, nora magistratului de la CA Chişinău deţine o funcţie importantă la întreprinderea controlată de PD.
Naşul la CNA, fina — şefă la MoldATSA
Nici rudele reprezentanţilor CNA nu lipsesc din lista celor care şi-au ales domeniul aviaţiei ca prioritate. Aici o găsim şi pe Olga Ţărnă, angajată în calitate de economistă la serviciul analize şi tarife. Aceasta ar fi fina de cununie a şefului CNA, Viorel Chetraru, şi soţia lui Alexandru Ţărnă, fost şef al Direcţiei Investigarea Fraudelor Economice în Transport, MAI.
Contactată de ZdG, Olga Ţărnă nu a confirmat şi nici nu a negat că este fina generalului Chetraru, şeful celei mai importante instituţii abilitate să combată corupţia, aceasta a insistat doar să afle de unde avem astfel de informaţii.
La această companie, descoperim mai mulţi apropiaţi ai funcţionarilor acestei direcţii MAI, specializată în combaterea fraudelor în transport, dar şi ai foştilor şi actualilor angajaţi ai Procuraturii Transporturilor.
Aşa am depistat numele juristei Ana Buga, fiica lui Dumitru Buga, şeful Inspectoratului de Poliţie Botanica. Înainte de martie 2013, când a ajuns la Botanica, Buga a fost şef al Direcţiei Poliţie în Transport, MAI. Potrivit CV-ului său, postat pe site-ul IGP, Buga a ocupat, în ultimii 20 de ani, mai multe funcţii în MAI, legate de respectarea ordinii publice la Aeroportul Internaţional Chişinău.
Diana Robu este specialistă în siguranţa zborurilor, iar soţul său, Dumitru Robu, a activat până în anul 2014 în calitate de procuror în transport, fiind transferat la Procuratura Generală. Pentru a înţelege atractivitatea acestei întreprinderi, vom analiza declaraţia de venit a procurorului Dumitru Robu. Acesta a declarat, pentru 2013, un venit anual de aproximativ 85 de mii de lei, iar soţia sa – un venit de aproximativ trei ori mai mare, de 223 de mii de lei.
De asemenea, o altă juristă de la MoldATSA, Mariana Guzun, este fiica procurorului adjunct al Procuraturii în Transport, Gheorghe Guzun. Acesta a părăsit această funcţie la sfârşitul lunii trecute.
Această direcţie de la MAI şi Procuratura Transporturilor sunt în mod direct responsabile de investigarea unor posibile fraude în domeniul transporturilor, inclusiv cele care ar putea avea loc la MoldATSA. Respectiv, oamenii legii, în caz de încălcări, sunt nevoiţi să-şi cerceteze propriile rude.
Departament deschis de dragul fiicei
Corina Cecan, directoarea Departamentului relaţii externe şi relaţii cu publicul, ar fi fiica directorului adjunct Petru Erhan, fost director interimar al întreprinderii. Acest departament ar fi fost deschis anume pentru fiica lui Erhan. În mod normal, MoldATSA nu are nevoie de PR, sau de promovarea serviciilor sale. Acesta fiind un lucru inutil, deoarece traseele aeriene sunt stabilite de instituţiile internaţionale ce reglementează acest domeniu şi nicidecum nu pot fi modificate de un departament de PR din R. Moldova.
ZdG a încercat să obţină de la anticamera directorului Veaceslav Frunze numărul de contact al serviciului relaţii cu publicul de la MoldATSA, dar – fără succes. Secretara directorului a refuzat, mai multe zile la rând, să ne facă legătura cu acest departament al acestei întreprinderi de stat.
Nu lipsesc din lista persoanelor angajate la această întreprindere nici neamurile liberalilor. Astfel, la MoldATSA îl găsim şi pe socrul lui Lucian Chirtoacă, Grigore Crudu. Acesta, deşi ar avea studii de electrician, lucrează în calitate de auditor intern, meserie ce presupune controlul activităţii angajaţilor şi al utilajului de la această companie. Lucian Chirtoacă este fratele primarului capitalei, Dorin Chirtoacă, şi nepotul liderului Partidului Liberal (PL), Mihai Ghimpu. Amintim că PL, prin Anatol Şalaru, membru al acestei formaţiuni, a condus Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor din anul 2009 până în anul 2013.
Surse de la MoldATSA ne spun că e vorba de un cerc vicios, în care unii demnitari îşi angajează la această întreprindere rudele, iar acestea îşi trag şi ele apropiaţii la treuca aviaţiei. Astfel se ajunge la situaţia în care departamente întregi sunt alcătuite numai din fini, cumetri, naşi şi copii ai unor funcţionari.
Cariera fulminantă a fiului fostei ministre Buliga
Mai multe persoane vizate în acest material ne-au declarat că legăturile de rudenie nu le-au ajutat să obţină posturile bine plătite. Acesta este şi cazul fiului deputatei Valentina Buliga, care s-a arătat rău iritat de întrebările noastre.
„De unde aţi luat că vârsta este un impediment? Eu m-am angajat aici în 2012, când Ministerul Transporturilor era sub PL, şi numirea mea nu este datorită mamei mele. Am avut iniţial poziţii foarte mici şi apoi am crescut. Dacă aţi avea date concrete şi aţi analiza parcursul meu la MoldATSA, aţi vedea cum am lucrat eu de la început şi cum am ajuns în funcţia dată. Voi aţi auzit de undeva că feciorul lui Buliga e şef de secţie acolo şi v-aţi pornit să-l denigraţi. Eu am lucrat, am meritat promovările în funcţie, maică-mea nu are nimic cu promovarea mea”, ne-a spus Buliga.
Într-adevăr, Alexandru Buliga nu a fost angajat ca şef atunci când întreprinderea era sub controlul liberalilor, însă promovarea, întâmplător sau nu, a venit după ce şi compania respectivă a trecut sub controlul Partidului Democrat. Astfel, fiul deputatei a fost angajat în 2012 în calitate de economist, iar creşterea pe scara ierarhică, de care ne vorbea Alexandru Buliga, a durat numai un an, în 2013 acesta fiind făcut şef al secţiei achiziţii.
După convorbirea cu Alexandru Buliga, ZdG nu a mai putut vorbi cu nimeni de la MoldATSA. Fiica şefului SIS, Mihai Balan, Sanda Rusu, după spusele angajaţilor acestei întreprinderi, s-ar afla într-un concediu de două zile, în care a intrat chiar în ziua în care i-am telefonat – joi, 14 mai.
Grigore Crudu, socrul lui Lucian Chirtoacă, fratele primarului de Chişinău, a fost disponibilizat cu „o săptămână, două în urmă”.
Şeful întreprinderii, Veaceslav Frunze, a fost ocupat zile în şir; după spusele secretarei, acesta ori era plecat, ori se afla în şedinţe care durau ore.
Nici Mariana Tabuică, directoarea financiară, nu a dorit să vorbească cu noi. Reprezentanţii MoldATSA ne-au spus că aceasta ştie că o căutăm, are numărul nostru de telefon şi să aşteptăm când ne va suna. Am sunat la numărul de serviciu al lui Tabuică, dar câteva zile la rând nu a răspuns nimeni la acest telefon, iar directoarea financiară nu a mai revenit cu un apel, după cum ne anunţase.
Toţi juriştii, plecaţi la un proces inexistent
Nici cu nora magistratului Eugen Clim nu a fost posibil să vorbim. La numărul de telefon al departamentului juridic, la care de obicei răspunde aceasta, a ridicat receptorul o femeie care a spus că nu este Olesea Clim şi că „nu vă pot ajuta cu nimic”. Am rugat-o să transmită receptorul persoanei căutate de noi şi am primit acelaşi răspuns. „Nu vă pot ajuta cu nimic”, a spus femeia şi a pus receptorul. Am revenit iarăşi la acelaşi număr şi de această dată ne-a răspuns Alexandru Buliga, care ne-a spus că în departamentul juridic nu ar fi nimeni, deoarece toţi juriştii ar fi la un proces de judecată. Întrebat de ce a răspuns el la apel, acesta a motivat că apelul ar fi redirecţionat automat către secţia condusă de el.
Am aflat că MoldATSA are cel puţin 8 jurişti, fără cei angajaţi şi detaşaţi la Ministerul Transporturilor. În acest caz, am controlat dacă în acea zi întreprinderea avea vreun proces, iar după numărul juriştilor, ar trebui să fie nu unul, ci mai multe procese judiciare la care să fi plecat toţi angajaţii departamentului. Rezultatul este, potrivit site-ului instante.md, că în acea zi întreprinderea nu a avut niciun proces de judecată.
L-am găsit, însă, pe Grigore Crudu, care ne-a spus că de la sfârşitul lunii trecute nu mai lucrează la această companie. Desigur, şi acesta neagă că gradele sale de rudenie i-au permis angajarea, dar nu neagă că MoldATSA este un loc atractiv pentru rudele diferitor funcţionari.
„Dacă era legată angajarea mea de rudenii, apoi pe mine nu mă dădeau afară pe lichidarea funcţiei pe care o ocupam. Ce să încep eu a spune dacă sunt sau nu socrul cuiva, dacă nu am apelat la nimeni? Iar dacă apelam, nu mă dădeau afară, credeţi-mă. Voi mai bine v-aţi uita cum se lucrează acum la MoldATSA. Fina administratorului a fost pusă şef pe securitate, uitaţi-vă – şeful pe juridic e finul ministrului (Vasile Botnari). Au făcut acum toţi direcţii şi şi-au pus neamurile şefi. Angajează rude care nu au idee de securitatea traficului aerian şi, fără a lucra nicio zi, le trimit la cursuri pe şase luni şi apoi le fac şefi. Eu m-am angajat ca simplu lucrător, consultant tehnic, nu ca şef, asta după ce am lucrat ca inginer-şef mulţi ani”, ne spune Crudu.
Bărbatul ne spune că el ar avea totuşi studii superioare şi ne confirmă informaţia că întreprinderea are probleme financiare şi că dispecerilor le-au fost tăiate salariile. În acelaşi timp, Crudu zice că şi angajaţilor din administraţie le-a fost micşorat salariul, numai că doar celor fără „spete”. „Nu ştiu ce a făcut, şmecherit Tabuică şi au fost nevoiţi să le taie salariile. Da, au tăiat salariile şi la administraţie, numai că nu la toţi, numai la unii, au făcut-o selectiv”, ne spune Grigore Crudu.
În timp ce rudele ştabilor moldoveni o duc bine la MoldATSA, dispecerii avia, care duc greul acestei munci în această companie, s-au trezit cu salariile micşorate. Unii dintre ei ne-au relatat că veniturile lor au fost scăzute cu aproximativ 40—45%, în timp ce salariile personalului din administraţie, cu mici excepţii, a rămas acelaşi.
După apariţia ziarului, joi 21 mai, serviciul de presă al CNA a transmis o soliciatare prin care a cerut dezminţirea informaţiei precum că o angajată de la MoldATSA ar fi fina şefului acestei instituţii, Viorel Chetraru.
„Considerăm că, în materialul, semnat de jurnalistul Alexandru Bolfa, a fost admisă o eroare gravă pe care, solicităm, să o remediaţi. Este vorba despre citatul intitulat „Naşul la CNA, fina – şefă la MoldATSA”, în care jurnalistul afirmă că directorul CNA Viorel Chetraru ar fi naşul de cununie al cuplului Alexandru şi Olga Ţărnă. Această informaţie este una greşită şi nu corespunde adevărului. Viorel Chetraru nu este naşul de cununie al Olgăi şi Alexandru Ţărnă şi nici nu se află în vreo relaţie de rudenie cu cei doi. Uzând de dreptul la replică, solicităm dezminţirea acestei afirmaţii cu publicarea acesteia în ediţia tipărită a ziarului, dar şi pe site-ul Ziarului de Gardă.”
Pentru a evita o posibilă greşeală ZdG a verificat încă o dată această informaţie, iar surse de la MoldATSA, ne spun că la această întreprindere nu este un secret legătura de rudeniei dintre Olga Ţărnă şi Viorel Chetraru.